Streda, 21. november, 2018 | Meniny má Elvíra
DÔLEŽITEJŠIE AKO FINANCOVANIE ROZVOJA LETISKA JE PODĽA PREMIÉRA TO, ŽE OSTANE V RUKÁCH ŠTÁTU

Vláda: Letisko zmodernizujeme my

Vláda vylúčila strategického investora z bratislavského letiska. Miliardy na jeho rozvoj zaplatí štát. Tie bude musieť hľadať aj budúca vláda.

Nový terminál na bratislavskom letisku postaví štát. Financovať sa bude z úverov a príspevku zo štátnych aktív.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Rozvoj najväčšieho slovenského letiska včera vláda uzavrela. Po niekoľkomesačných hľadaniach možností, kto zaplatí jeho rozvoj, rozhodla, že na nový terminál sa poskladajú aj daňoví poplatníci. Podľa premiéra Roberta Fica je dôležité, že strategický majetok ostatne v rukách štátu. Kde však vláda nájde 8,5 miliardy, nie je jasné.

Vážny bol nerozhodný

Ministri včera vybrali už len z dvoch možností financovania letiska. Buď si letisko zoberie úvery a zvyšok pridá štát, alebo letisko vytvorí spoločný podnik so strategickým investorom. Ten mal vlastniť 49 percent spoločného podniku.

Túto možnosť ministri odmietli. „Vláda jednomyseľne rozhodla, že v prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami,“ povedal premiér Fico včera po rokovaní vlády.

Minister dopravy Ľubomír Vážny pritom dlhodobo presadzoval, aby na letisko vstúpil strategický investor. Včera zahlasoval inak. „Otázka nie je, čo ma presvedčilo o tom, že rozvoj zaplatí štát. Sám som sa nevedel definitívne rozhodnúť.“

Na otázky, ktoré chcel denník SME položiť priamo premié­rovi, nedala jeho hovorkyňa Silvia Glendová priestor. Nedostali sme teda odpoveď, či sa o vylúčenie investora zasadil samotný premiér len preto, aby nebol v budúcnosti obvinený, že aj keď zrušil privatizáciu, súkromný investor na letisku predsa je.

VIDEO: Premiér Fico opäť ignoroval denník SME

KAMERA: Eugen Korda

Podľa materiálu ministerstva dopravy bude modernizácia letiska prebiehať v dvoch eta­pách. Prvá sa má ukončiť v roku 2010 a mala by stáť viac ako 2,8 miliardy. „Najprv postavíme nový terminál, potom prebehne rekonštrukcia existujúcej haly,“ povedal Vážny. Podľa neho má vládou odsúhlasený variant dve hlavné riziká: nejednoznačnosť finančných garancií pre celý projekt a zabezpečenie očakávaného nárastu objemu prepravy.

Istých je 2,8 miliardy

Vláda nepovedala, odkiaľ bude pochádzať viac ako 8,5 miliardy na celý projekt. „Mali sme diskusiu aj o finančných otázkach, ale tá teraz nie je dôležitá. Podstatné je, že padlo rozhodnutie vlastnými silami budovať letisko,“ povedal Fico.

VIDEO: V prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami, tvrdí Fico

Minister financií Ján Počiatek však verí, že letisko bude zarábať aj samo. Na otázku SME, či podľa neho štát je, alebo nie je dobrým vlastníkom, odpovedal: „Mohol by byť.“

Zatiaľ má vláda predstavu iba o tom, odkiaľ zoberie peniaze na prvú časť modernizácie. Predseda predstavenstva letiska Karol Biermann povedal, že 2,8 miliardy korún by mali pochádzať zo štátnych aktív. Štát pravdepodobne zvýši základné imanie spoločnosti. „Keď verejné zdroje do tohto projektu vstúpia, nebudú vo forme štátnej garancie,“ povedal Vážny.

Ak by totiž štát poskytol letisku garanciu, mohla by byť v rozpore s pravidlami Európskej únie o štátnej podpore.

Arbitráže sa vláda nebojí

Minister Počiatek na otázku SME, či vie už dnes štát zaručiť aj ďalšie peniaze na všetky projekty letiska po roku 2010, nevedel odpovedať. „To sa pýtajte po roku 2010.“ Na otázku, či sa treba spýtať vlády, ktorá tu bude po najbližších voľbách, odpovedal, že áno.

Jedným a možno jediným z potenciálnych uchádzačov o vytvorenie spoločného podniku s bratislavským letiskom bolo viedenské letisko Schwechat. To je teraz definitívne mimo hry. Schwechat bol vo víťaznom konzorciu TwoOne, ktoré vyhralo tender na privatizáciu letiska, ale nakoniec neprešlo posudzovaním Protimonopolného úradu.

Premiér Fico sa nebojí, že za zrušenú privatizáciu podá Viedeň na Slovensko žalobu. „Ak sa nás niekto rozhodne plašiť arbitrážami, tak nech sa páči, nech­ idú, budeme s nimi bojovať.“

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  4. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  5. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  6. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  7. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  10. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  1. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  2. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  6. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  7. Vyberáme správny názov firmy
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  10. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 21 733
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 413
  3. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 648
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 936
  5. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 10 692
  6. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 8 076
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 661
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 287
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 763
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 559