Utorok, 10. december, 2019 | Meniny má Radúz
DÔLEŽITEJŠIE AKO FINANCOVANIE ROZVOJA LETISKA JE PODĽA PREMIÉRA TO, ŽE OSTANE V RUKÁCH ŠTÁTU

Vláda: Letisko zmodernizujeme my

Vláda vylúčila strategického investora z bratislavského letiska. Miliardy na jeho rozvoj zaplatí štát. Tie bude musieť hľadať aj budúca vláda.

Nový terminál na bratislavskom letisku postaví štát. Financovať sa bude z úverov a príspevku zo štátnych aktív.Nový terminál na bratislavskom letisku postaví štát. Financovať sa bude z úverov a príspevku zo štátnych aktív.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Rozvoj najväčšieho slovenského letiska včera vláda uzavrela. Po niekoľkomesačných hľadaniach možností, kto zaplatí jeho rozvoj, rozhodla, že na nový terminál sa poskladajú aj daňoví poplatníci. Podľa premiéra Roberta Fica je dôležité, že strategický majetok ostatne v rukách štátu. Kde však vláda nájde 8,5 miliardy, nie je jasné.

Vážny bol nerozhodný

Ministri včera vybrali už len z dvoch možností financovania letiska. Buď si letisko zoberie úvery a zvyšok pridá štát, alebo letisko vytvorí spoločný podnik so strategickým investorom. Ten mal vlastniť 49 percent spoločného podniku.

Túto možnosť ministri odmietli. „Vláda jednomyseľne rozhodla, že v prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami,“ povedal premiér Fico včera po rokovaní vlády.

Minister dopravy Ľubomír Vážny pritom dlhodobo presadzoval, aby na letisko vstúpil strategický investor. Včera zahlasoval inak. „Otázka nie je, čo ma presvedčilo o tom, že rozvoj zaplatí štát. Sám som sa nevedel definitívne rozhodnúť.“

Na otázky, ktoré chcel denník SME položiť priamo premié­rovi, nedala jeho hovorkyňa Silvia Glendová priestor. Nedostali sme teda odpoveď, či sa o vylúčenie investora zasadil samotný premiér len preto, aby nebol v budúcnosti obvinený, že aj keď zrušil privatizáciu, súkromný investor na letisku predsa je.

VIDEO: Premiér Fico opäť ignoroval denník SME

KAMERA: Eugen Korda

Podľa materiálu ministerstva dopravy bude modernizácia letiska prebiehať v dvoch eta­pách. Prvá sa má ukončiť v roku 2010 a mala by stáť viac ako 2,8 miliardy. „Najprv postavíme nový terminál, potom prebehne rekonštrukcia existujúcej haly,“ povedal Vážny. Podľa neho má vládou odsúhlasený variant dve hlavné riziká: nejednoznačnosť finančných garancií pre celý projekt a zabezpečenie očakávaného nárastu objemu prepravy.

Istých je 2,8 miliardy

Vláda nepovedala, odkiaľ bude pochádzať viac ako 8,5 miliardy na celý projekt. „Mali sme diskusiu aj o finančných otázkach, ale tá teraz nie je dôležitá. Podstatné je, že padlo rozhodnutie vlastnými silami budovať letisko,“ povedal Fico.

VIDEO: V prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami, tvrdí Fico

Minister financií Ján Počiatek však verí, že letisko bude zarábať aj samo. Na otázku SME, či podľa neho štát je, alebo nie je dobrým vlastníkom, odpovedal: „Mohol by byť.“

Zatiaľ má vláda predstavu iba o tom, odkiaľ zoberie peniaze na prvú časť modernizácie. Predseda predstavenstva letiska Karol Biermann povedal, že 2,8 miliardy korún by mali pochádzať zo štátnych aktív. Štát pravdepodobne zvýši základné imanie spoločnosti. „Keď verejné zdroje do tohto projektu vstúpia, nebudú vo forme štátnej garancie,“ povedal Vážny.

Ak by totiž štát poskytol letisku garanciu, mohla by byť v rozpore s pravidlami Európskej únie o štátnej podpore.

Arbitráže sa vláda nebojí

Minister Počiatek na otázku SME, či vie už dnes štát zaručiť aj ďalšie peniaze na všetky projekty letiska po roku 2010, nevedel odpovedať. „To sa pýtajte po roku 2010.“ Na otázku, či sa treba spýtať vlády, ktorá tu bude po najbližších voľbách, odpovedal, že áno.

Jedným a možno jediným z potenciálnych uchádzačov o vytvorenie spoločného podniku s bratislavským letiskom bolo viedenské letisko Schwechat. To je teraz definitívne mimo hry. Schwechat bol vo víťaznom konzorciu TwoOne, ktoré vyhralo tender na privatizáciu letiska, ale nakoniec neprešlo posudzovaním Protimonopolného úradu.

Premiér Fico sa nebojí, že za zrušenú privatizáciu podá Viedeň na Slovensko žalobu. „Ak sa nás niekto rozhodne plašiť arbitrážami, tak nech sa páči, nech­ idú, budeme s nimi bojovať.“

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  3. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  2. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  3. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  4. Prohibition of competition after employment termination
  5. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  6. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  7. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  8. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 13 890
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 894
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 529
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 449
  5. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 9 485
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 066
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 9 042
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 8 348
  9. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 131
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 923