Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
FENOMÉN

Zapaľovač Zippo

Dôležitý kúsok skladačky, z ktorej je zložený mužský svet

Dôležitý kúsok skladačky, z ktorej je zložený mužský svet

Od roku 1933, keď bol vyrobený prvý zapaľovač Zippo, sa ho na celom svete predalo 450 miliónov kusov. Absolútnu väčšinu z nich si kúpili alebo používali muži - zatiaľ nie je známa žiadna žena, ktorá by Zippo nosila v kabelke a pripaľovala si ním cigarety. Zippo je mužský fenomén a aj napriek tomu, že je to mimoriadne krásna vecička, ženy Zippo nepoužívajú a cigarety si radšej pripaľujú lacnými jednorazovými zapaľovačmi.

Krása a funkčnosť

Skryť Vypnúť reklamu

Zippo je dokonalé spojenie krásy a funkčnosti. Ak milujete veci, ktoré sú krásne vo svojej jednoduchosti a dokonalosti, Zippo musíte mať, aj keď nefajčíte. Položte ho pred seba na stôl a on sa vám po chvíli vnúti do ruky aj sám - aby ste sa s ním hrali, hladkali ho, otvorili a zavreli, počúvali jeho charakteristické cvaknutie, privoňali k jeho vôni. Zippo má nadčasový dizajn, čo znamená, že jeho tvar je konečný a už sa nikdy nebude meniť, aspoň dovtedy, kým na svete budú fajčiari cigariet.

Rovnaké je to aj s jeho funkčnosťou: minimalistický dizajn skrýva geniálne jednoduché zariadenie na výrobu ohňa, ktoré je rýchle, bezpečné a nenáročné na údržbu. Kedykoľvek a kdekoľvek zapaľovač použijete, vždy bude funkčný, na prvé škrtnutie kolieskom o kamienok sa rozhorí plameň, nech fúka vietor a padá dážď, vy si môžete pripáliť cigaretu, zapáliť pahrebu či mávať ním nad hlavou a dávať znamenie záchranárom. Zippo je malý poklad nedoziernej hodnoty: v lesklom kovovom puzdre je ukryté tajomstvo večného ohňa.

Skryť Vypnúť reklamu

George G. Blaisdell

Na začiatku príbehu zapaľovača Zippo stojí muž, ktorý sa volal George G. Blaisdell. Narodil sa v roku 1895 v mestečku Bradford v štáte Pennsylvánia (USA) a nemal veľmi pozitívny vzťah k vzdelávaniu, lebo absolvoval len päť tried a potom zo školy utiekol. Otec ho poslal na vojenskú akadémiu, ale aj tam vydržal len dva roky. Nezostalo nič iné, len Georgea zapriahnuť do rodinného podniku - malej strojárenskej firmy, kde sa naučil práci s kovom, čo sa mu neskôr veľmi zišlo. Po prvej svetovej vojne George prevzal riadenie firmy, ale rýchlo ju predal a peniaze investoval do obchodu s ropou, čo bola v tých časoch veľmi perspektívna oblasť podnikania. Lenže prišla veľká hospodárska kríza, obchody nešli a bolo treba premýšľať, čo ďalej. Nápad prišiel rýchlo - Blaisdell si raz všimol, že jeden z jeho priateľov si pripaľuje cigaretu ťažkopádnym rakúskym zapaľovačom, ktorý bolo treba držať oboma rukami, nemal pekný tvar, ale zaujímavé bolo, že horel aj napriek silnému vetru. Blaisdell si zapaľovač pozorne preštudoval a rozhodol sa, že to je produkt, ktorý chce vyrábať. Kým budú na svete cigarety, ľudia budú potrebovať zapaľovače a on im ponúkne taký, ktorý ich uspokojí. Všetky peniaze, čo mu zostali z ropného biznisu, investoval v roku 1932 do založenia továrne, ktorú vybudoval v rodnom meste Bradford a nazval ju Zippo Manufacturing Company.

Skryť Vypnúť reklamu

Doživotná záruka

Z pôvodného rakúskeho zapaľovača zostal len princíp - otočné koliesko, ktoré hodí iskru na knôt, nasiaknutý benzínom. Knôt je krytý dierkovaným horákom, ktorý na jednej strane zabraňuje vetru, aby plameň sfúkol a na druhej privádza k ohňu vzduch. Blaisdell zmenil aj tvar zapaľovača, lebo chcel, aby bol pekný a zároveň zjednodušil jeho obsluhu tak, aby sa dal používať jednou rukou. Na základné kovové puzdro primontoval zatvárací kryt (ktorý pri otváraní a zatváraní vydáva charakteristický zvuk), takže fajčiar len jedným pohybom palca otvorí kryt, druhým pohybom otočí kolieskom a zapáli plameň a tretím pohybom kryt zavrie a plameň uhasí. Nič viac nebolo treba. Začiatkom roku 1933 sa spustila výroba prvých zapaľovačov a predávali sa za 1,95 dolára - čo bola na tie časy dosť vysoká cena. Všetci si ťukali prstom na čelo a tvrdili, že za také peniaze si zapaľovač nikto nekúpi a očakávali skorý krach. Blaisdell však vedel, čo robí a šikovným trikom bola doživotná záruka na zapaľovače Zippo - v reklamných materiáloch tvrdil, že jeho zapaľovače sú nezničiteľné, a keď sa vyskytne nejaká porucha, zapaľovač zadarmo opraví alebo vymení. Zároveň tvrdil, že Zippo je funkčný za akýchkoľvek poveternostných podmienok. Nuž, a kto by nechcel mať za dva doláre nezničiteľný a vždy funkčný zapaľovač?

Skryť Vypnúť reklamu

Zippo vo vojne

Do vypuknutia 2. svetovej vojny Blaisdell neurobil so Zippom žiadnu dieru do sveta. Lenže vojna je katalyzátorom mnohých vynálezov a v americkej armáde rýchlo pochopili, že Zippo je ideálnym zapaľovačom pre vojakov. Blaisdell okamžite preorientoval výrobu pre armádu a netrvalo dlho, Zippo nosil vo vrecku takmer každý americký vojak. Nešlo len o to, že Zippo bol odolný a funkčný. Každý vojak si mohol svoj zapaľovač personalizovať, čo znamenalo, že na lesklé kovové puzdro si mohol vyryť obrázok, nápis, svoje meno či povzbudzujúce heslo (napr. Kill `em All alebo Fuck Off). Z každého zapaľovača sa tak stal nezameniteľný originál, talizman pre šťastie. Aj v tomto spočívala Blaisdellova obchodnícka genialita - nápisy na zapaľovače si nevyrývali len vojaci, ale voľnú plochu začali využívať aj rôzne firmy, ktoré Zippo hromadne objednávali, vygravírovali na ne svoju obchodnú značku a posielali ich ako darček svojim obchodným partnerom alebo zákazníkom. Zo Zippa sa tak stal nielen osobný predmet, ktorý akoby stelesňoval príbeh a osobnosť svojho majiteľa, ale aj univerzálny reklamný nosič. Vďaka tomu, že každý Zippo je príbehom sám osebe, zákonite sa stali zberateľským kultom a na aukciách idú na dračku Zippo zapaľovače, ktoré ich majitelia používali nielen v 2. svetovej vojne, ale aj v Kórei, vo Vietname a najnovšie aj v Iraku.

Skryť Vypnúť reklamu

Mužský rituál

Prečo však nádhera a funkčnosť zapaľovača Zippo neoslovila ženy? Prečo nenosia v kabelkách Zippo, ale radšej jednorazové plynové zapaľovače? Kameňom úrazu je plnenie a údržba zapaľovača. Občas treba doplniť benzín, vymeniť zapaľovací kamienok alebo povytiahnuť a zastrihnúť knôt. A na také niečo žiadna žena nemá nervy, lebo by si zababrala prsty, zlomila necht alebo jednoducho takéto veci nerobí, rovnako ako žiadna žena nevymieňa žiarovky či neopravuje bicykel.

Pre muža je údržba zapaľovača Zippo obradom podobným údržbe motorky - s láskou a starostlivosťou si pripraví náradie, zapaľovač rozoberie, vyčistí, doplní benzín, zloží ho, skontroluje, či funguje, zapáli si cigaretu a zapaľovač strčí naspäť do vrecka. Opäť je pripravený prežiť aj v najhorších podmienkach a zvíťaziť nad nástrahami života.

Skryť Vypnúť reklamu

Ženy rozčuľuje aj samotné palivo - väčšina tvrdí, že im prekáža smrad benzínu. Vraj im pokazí chuť cigarety. Mužom benzín vonia, lebo im pripomína všetky ich obľúbené hračky: autá, motorky, kosačky na trávu a motorové píly. Ak niekomu z nich benzín smrdí, používa ako palivo vysokopercentný karibský rum (napríklad Mezan 151 alebo Bacardi 151, ktoré majú až 75,5 percenta), ktorý zaručene po benzíne nesmrdí.

Mužské príbehy

Aj keby ženám čistili a plnili zapaľovače Zippo muži, aj keby nesmrdeli po benzíne, najvážnejšou výhradou je, že Zippo je rýdzo mužským predmetom. Dala by sa napísať hrubá kniha, v ktorej by boli príbehy spojené so zapaľovačmi Zippo, nevystupovala by v nej však žiadna žena. Všetko by to boli príbehy mužov - vojakov, výskumníkov a dobrodruhov, ktorí šli do akcie so Zippom vo vrecku a okrem pripaľovania cigariet s ním dokázali aj hotové zázraky. Pri takýchto príbehoch väčšina žien začína zívať a klipkať očami, sú pre ne rovnako nudné ako rybačka alebo futbal - nejde v nich o lásku, vzťah či o deti, ale o to, aby niekto niekoho zabil alebo porazil. Nečakajme teda, že ženy si strčia do kabelky kus plechu, ktorý je pre väčšinu mužov znakom ich príslušnosti k ‚silnejšiemu‘ a agresívnejšiemu pohlaviu. To už by tam mohli nosiť granát alebo pištoľ, malo by to rovnaký efekt. Keby sme to obrátili naopak, ani muži nenosia po vreckách voňavky, aj keď by to mnohí z nich výrazne potrebovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Zippo

Zippo Manufacturing Company je dnes úspešná a dobre fungujúca firma, ktorá už nevyrába len klasické Zippo zapaľovače. V ponuke nájdete darčekové a zberateľské série s rôznou výzdobou, špeciálne zapaľovače na univerzálne použitie a dokonca aj plynové (!) zapaľovače. Štandardnou ponukou sú aj tenké „slim" Zippo zapaľovače, určené pre ženy, ktoré však beznádejne končia zapadnuté v šuplíkoch medzi haraburdím, ktoré ženy nepoužívajú. Zippo je dnes kult, ktorý podporila aj jeho účasť v mnohých filmoch.

A ešte jedno upozornenie: Zippo zapaľovač si každý chlap kupuje sám. Ten, ktorý mu kúpi niekto iný ako darček, sa mu zaručene nebude páčiť. Sú muži, ktorí zbožňujú Zippo zapaľovače bez výzdoby alebo dokonca bez lesklého chrómovania. Iní si potrpia na obrázky, gravírovanie alebo vlastnoručnú výzdobu, keď pracne vyryjú do hladkej plochy svoju krvnú skupinu či meno obľúbeného športového klubu. Muž si svoje Zippo doslova autorizuje, vtlačí mu svoju pečať, kus svojej osobnosti a je neprípustné, aby sa o také niečo staral niekto iný. Každý zapaľovač Zippo čaká na príbeh svojho majiteľa a možno aj v tom sa skrýva jeho najväčšia hodnota.

Skryť Vypnúť reklamu
Fakty o Zippo

Firmu Zippo Manufacturing Company založil v roku 1932 George G. Blaisdell v meste Bradford, štát Pennsylvánia v USA. Prvý zapaľovač bol vyrobený v roku 1933 a dodnes ich bolo predaných viac ako štyristo miliónov kusov

Počas 2. svetovej vojny takmer celá produkcia zapaľovačov bola určená pre potreby US Army

Ďalšiu slávu Zippo získal v Kórei a vo Vietname. Originálne zapaľovače z týchto vojen majú vysokú zberateľskú hodnotu

Zippo si zahral vo viac ako 1500 filmoch. Kľúčovú úlohu mal napríklad vo filme Smrtonosná pasca 2 (Die Hard 2), keď Bruce Willis pomocou neho zapálil lietadlo s teroristami. Úvodná scéna filmu Apocalypse Now sa tiež začína cvaknutím zapaľovača Zippo a záberom na horiacu cigaretu

Zvuk zapaľovača Zippo je jeho poznávacím znamením. Odklopenie alebo zatvorenie horného viečka sprevádza kovové cvaknutie, takže Zippo poznáte vo filmoch (a nielen tam) podľa zvuku

Zippo má svoju úlohu aj v literatúre. Nezabudnuteľná je poviedka Južan od Roalda Dahla, v ktorej sa hrdina staví o svoj prst, že mu jeho zapaľovač vždy chytí

Originálne náplne do zapaľovača Zippo smrdia po benzíne už omnoho menej, lebo ich náplň tvorí zmes rôznych horľavín

Aj zapaľovače Zippo bývajú napodobňované a falšované. Lacný zapaľovač Zippo, ktorý kúpite na trhu za 150 korún, určite nie je Zippo

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 698
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 547
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 269
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 447
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 400
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 116
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 895
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 10 869
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 113
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu