BRATISLAVA. Prvé vysielanie Televíznych novín v novom vizuále a zmenenej štruktúre včera ešte viac zvýraznilo náskok Markízy pred ostatnými slovenskými televíziami.
V hlavnom vysielacom čase mala až polovičný podiel na trhu, pozeral ju teda každý druhý divák, ktorý mal zapnutú televíziu. Podľa očakávania klesla sledovanosť jej relácie Reflex, ktorá sa vysiela už popoludní.
„Markíza využila formát, ktorý jej najlepšie funguje,“ komentuje zmeny Radoslav Augustín zo serveru medialne.sk.
Aj člen Rady STV Peter Malec si myslí, že nástup nového spravodajstva Markízy bol veľmi úspešný. Ostatné televízie budú mať podľa neho čo dobiehať aj v technológiách.
STV stratila asi 97–tisíc divákov oproti pondelku spred týždňa. „Jediné, čo by mohla ešte urobiť, je presunúť svoje Správy pred 19.00 hod. Na to však dnes nemá personálne vybavenie,“ hovorí Malec.
Rozšírené 40–minútové spravodajstvo Markízy najviac oslabilo Noviny televízie Joj, ktoré pozeralo takmer o 271–tisíc ľudí menej ako pred týždňom.
Medzi správami reklama
Televízne noviny Markíza podelila na dve časti – Headlines a TN dnes. Divákov môže trochu zmiasť skorý nástup reklamy v pauze medzi časťami, či to, že niektoré správy sa najskôr objavia v Headlines a potom mierne doplnené aj v Televíznych novinách dnes.
Včera sa správy začali po niekoľkominútovom výpadku vysielania.
Augustín upozornil, že po skončení Headlines okolo 19.10 sa vytvoril najdrahší reklamný slot v našich televíziách. Diváci zatiaľ v tomto čase nemali na čo prepínať – STV vysiela vtedy Večerníček, Joj Varí vám to.
Headlines sú založené najmä na živých vstupoch redaktorov. Pri správach, ktoré neboli novinkami, podľa Augustína pôsobili trochu samoúčelne. „U nás sa toho toľko za deň neudeje.“
V druhej časti odvysielala Markíza aj ľahšie správy ako tlačovku manželov Gottovcov či výročie Šmolkov. Nevenovala sa napríklad úmrtiu operného speváka Sergeja Larina.
Markíza si chce podľa šéfa svojho spravodajstva Tibora Búzu udržať prvky seriózneho spravodajstva. Väčší priestor podľa Augustína môže zvádzať i k bulvarizácii – z malých správ sa budú vyrábať veľké.
Dizajn im vyšiel
Šéfredaktor Martin Kalda z českého Design portálu hovorí, že nová grafika Markízy sa vydala správnym smerom. „Logo získalo na dynamickosti a jednoduchosti, jeho sila vynikne najmä v animáciách,“ hovorí.
Televízia podľa neho mohla byť pri výbere písma ešte odvážnejšia, nápis Markíza sa trochu stráca.
Augustín hovorí, že vizuál Markízy sa inšpiroval malými americkými televíziami, ktoré často používajú krikľavé farby. „Odkopírovala fungujúci model. Nešetrili na nesprávnom mieste, dali si vizuál vyrobiť odborníkmi, nie je dôvod, aby jej nový vizuál nefungoval,“ myslí si.
Nová grafika si aj po zmene zachovala pôvodné prvky vrátane hudby a farebnosti, len ich vylepšila.
Problémom môže byť prechod vysielania spravodajstva na širokouhlý formát, ktorý na obrazovkách starších a menších televízorov môže spôsobiť isté skreslenie.
Joj staví na kriminálnikov
Tatiana Tóthová z Joj reagovala, že závery vyvodia až po viacerých vysielaniach. Potvrdila však, že od 2. februára ponúknu divákom novú reláciu – Krimi noviny už od 19. hodiny. Noviny budú nasledovať v štandardnom čase od pol ôsmej.
Joj chystá aj ďalšiu výraznú zmenu. Už od 4. februára bude vysielať Noviny Plus od 20.00 hod.
Svoje štúdio televízia naposledy menila 22. apríla minulého roku. Nové štúdio podľa Tóthovej nestačí na to, aby trvale prilákalo väčšie množstvo divákov, lebo tých oslovuje koncept spravodajstva.
Zmeny aj v STV
V STV pribudlo 7. januára nové regionálne spravodajstvo na Dvojke, Slovensko dnes, so začiatkom o 19.15.
„Podiel sledovanosti sa pohybuje zhruba v rovnakých číslach ako regionálne správy,“ povedala hovorkyňa STV Želmíra Habánová. Dvojka má nižšiu sledovanosť, a preto nevylúčila presun relácie na Jednotku.
Aj STV má podľa Habánovej pripravenú novú koncepciu spravodajstva. „Hovoriť o nej bližšie by však bolo predčasné, keďže ju ešte neschválila Rada STV.“
Sledovanosť
Hlavné spravodajstvo
v pondelok 14. januára:
Televízne noviny Headlines - Markíza 1 377 000 divákov, 30,1 % sledovanosť, 77,5 % podiel na trhu
Televízne noviny dnes - Markíza 1 338 000 divákov, 29,3 % sledovanosť, 72,1 % podiel na trhu
Noviny - Joj 415 000 divákov, 9,1 % sledovanosť, 22,0 % podiel na trhu,
Správy STV - Jednotka 323 000 divákov, 7,1 % sledovanosť, 17,1 % podiel na trhu
Zdroj: medialne .sk
Bulvár nie
Hovorili sme s TIBOROM BÚZOM, šéfom spravodajstva Markízy.
Čo bolo hlavným dôvodom zmien?
„Cítili sme dopyt po zvýšení objemu informácií z celého Slovenska. Ešte pred časom sme mali tri štáby, dnes môžeme robiť živé vstupy zo siedmich miest. Na ne budeme dávať dôraz, čo nám pomôže aj skrátiť čas na spracovanie. Po 10 rokoch bolo nutné zmeniť aj grafiku.“
Nechceli ste lepšie komerčne využiť reklamnú pauzu po 19.10?
„Rozhodne nie.“
Nebudete mať problémy prejsť na širokouhlý formát?
„Nevyhne sa tomu žiadna televízia. Väčšina nakupovaných titulov už prichádza v tomto formáte.“
Pripúšťate trend väčšej bulvárnosti nových správ?
„Určite nie je naším cieľom. Markíza do istej miery nahrádza aj verejnoprávne spravodajstvo.“
Čo spôsobilo výpadok vysielania v pondelok?
„Problém nastal na vysielacom pracovisku. Smola, že práve v takom čase.“