Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky
AJ NAPRIEK ZRUŠENEJ PRIVATIZÁCII JE PRAVDEPODOBNÉ, ŽE NA LETISKO PRÍDE SÚKROMNÝ INVESTOR

Schwechat asi opäť dostane šancu

Miliardové investície, ktoré mohlo letisko už dávno mať, bude platiť štát alebo strategický investor. Druhá možnosť vyzerá pravdepodobnejšie. Premiér i minister dopravy viackrát povedali, že by ním mohlo byť viedenské letisko.

Ministerstvo dopravy hľadá, ako financovať rozvoj letiska. Buď ho zaplatí štát alebo investor.Ministerstvo dopravy hľadá, ako financovať rozvoj letiska. Buď ho zaplatí štát alebo investor. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Potom, čo vlani prešlo bratislavským letiskom viac ako dva milióny cestujú­cich, sa jeho kapacita naplnila. Ministerstvo dopravy sa preto rozhodlo prefinancovať 8,5 miliardové investície cez súkromného investora alebo štát. Dnes má o tom rozhodnúť vláda.

Podporili Schwechat

Minister dopravy Vážny i premiér Fico sa v minulosti vyjadrili, že by boli za vstup strategického investora. S tým by letisko vytvorilo spoločný podnik.

Medzi potenciálnymi uchádzačmi sa najčastejšie spomína viedenské letisko Schwechat. „Ja som nikdy nepovedal, že preferujeme viedenské letisko. Rokujeme s nimi, to je pravda,“ povedal Vážny v decembri. Na otázku, či by bol prospech zo spojenia Bratislavy s Viedňou, odpovedal, že všetko má svoje výhody aj nevýhody.

Skryť Vypnúť reklamu

Premiér Fico podporil spojenie oboch letísk v novembri pri otváraní novej diaľnice medzi Bratislavou a Viedňou. „Dnes máme diaľnicu a verím, že sa naplnia aj naše predstavy o prepojení bratislavského a viedenského letiska,“ povedal.

Vstup môže zastaviť úrad

Nateraz však nie je jasná forma, akou sa strategický investor vyberie. „Je nutné počkať na rozhodnutie vlády,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Materiál hovorí o verejnej medzinárodnej anonymnej súťaži návrhov.

Ministerstvo pripúšťa, že by vstupom investora mohlo „vzniknúť riziko, že transakcia by predstavovala koncentráciu“, ktorú by bol Protimonopolný úrad oprávnený zakázať.

Podľa hovorkyne Protimonopolného úradu Alexandry Bernátovej by ich úrad posudzoval založenie spoločného podniku, ak sa splnia zákonné podmienky. Teda, ak by došlo k zlúčeniu alebo splynutiu dvoch samostatných firiem alebo jedna firma by získala priamu či nepriamu kontrolu nad iným podnikom. Ďalšiou podmienkou je, že obrat účastníkov musí spĺňať predpísané hranice.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa spoločný podnik založí v súlade s Obchodným zákonníkom, podľa hovorkyne Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Heleny Fialovej nemusí ministerstvo prihliadať na zákon o verejnom obstarávaní.

Podiel bude motivujúci

Pri spoločnom podniku by letisko založilo dcérsku spoločnosť, do ktorej by vložilo majetok. „Následne by bola určená časť akcií ponúknutá na predaj investorovi,“ píše ministerstvo dopravy. Druhou možnosťou je, že strategický partner by zvýšil základné imanie novozaloženého spoločného podniku.

O tom, akú časť by získal investor, rezort mlčí. Hovorí iba, že predávaný balík musí byť v objeme dostatočne motivujúcom pre vstup investora. Na otázky SME, prečo by mal investor do spoločného podniku vstúpiť, keď nie je jasné, aké bude mať práva, výhody, či podiely na zisku, rezort dopravy neodpovedal. „Účelom materiálu je strategické rozhodnutie,“ povedal Jánošík.

Skryť Vypnúť reklamu

Investovať môže aj štát

Investície môže zaplatiť aj samotné letisko. Na zvyšok by mu mal prispieť štát. Podľa hovorcu rezortu financií Miroslava Šmála budú v takom prípade rokovať s ministerstvom dopravy.

Predseda predstavenstva bratislavského letiska Karol Biermann pritom v polovici novembra poprel, že by letisko mohlo zvládnuť financovať rozvoj z vlastných peňazí. Minister dopravy Vážny ho doplnil, že štát do letiska investovať nemieni. „Nie je to v koncepcii štátu. Letisko má úverovú kapacitu dve miliardy, ktorú si vie zabezpečiť,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  2. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  9. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 078
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 130
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 769
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 300
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 269
  6. Od Česka až po Jadran 3 801
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 785
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 085
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 075
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 149
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu