Divadlo, divák a väčšina

Prečo chodiť do divadla? Lebo ho máme radi. Hrá sa tam, dokonca naživo.

Philippe Priasso z francúzskej skupiny Beau Geste v predstavení Nežný bager v Prahe.Philippe Priasso z francúzskej skupiny Beau Geste v predstavení Nežný bager v Prahe. (Zdroj: ČTK)

Prečo chodiť do divadla? Lebo ho máme radi. Hrá sa tam, dokonca naživo.

A dôvody sa nájdu aj iné. Divák chce vidieť svojho obľúbeného herca z televízie, čítal predlohu a páčila sa mu, uznáva autora hry, pozná prácu režiséra, porovnáva, rád o tom diskutuje. Alebo len jednoducho dôveruje priateľovi, ktorý mu hru odporučí a chce sa s ním v divadle stretnúť.

Pre to všetko divadlo aj vzniká.

„Autori, ktorí sa na divadle podieľajú, chcú niečo spoločnosti odkázať. Divadlo zároveň súvisí s istým druhom exhibície a narcizmu,“ hovorí psychológ Ivan Valkovič, uvažujúc o prevteľovaní do divadelných postáv.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Robia to dramatici, ale aj herci s režisérmi. Všimol som si aj to, že u nás viacerí herci píšu hry, režiséri zase hrajú a tiež píšu hry.“

Umelci sa v druhoch umenia často striedajú. Podľa Valkoviča pracujú na svojom psychologickom vývoji. „Keď človek netrafí k psychoterapeutovi, môže sa stať, že sa začne utiekať k umeniu. Umenie je sublimácia nevedomých potrieb, o ktorých dotyčný vôbec nemusí vedieť,“ uvažuje.

Ako sa divadlu otvoriť

Výber divadelného predstavenia nie je len otázkou vkusu. Úlohu zohrávajú spoločenské tlaky, referencie aj peniaze, u tvorcov aj divákov. „Mám rád psychologické inscenácie, drámy, no ešte som sa neprepracoval k svojmu obľúbenému divadlu,“ vraví Valkovič, ktorý si pri výbere predstavenia sústreďuje najmä na autora a hru, až potom na jej obsadenie.

SkryťVypnúť reklamu

Z psychologického hľadiska je podľa neho zaujímavým javom aj správanie publika. Divákovi sa predstavenie či herci môžu a nemusia páčiť, a podľa toho sa môže a nemusí správať.

Mať vychované publikum ešte neznamená, že predstavenie je dobré.

„Môže sa stať, že vznikne fanklub kamarátov a obdivovateľov nejakého súboru, pohľad takéhoto publika je o to menej nezávislý a zakladá sa viac na kamarátskych kontaktoch a hlb­ších osobných vzťahoch,“ myslí si Valkovič.

Takí diváci potom už chodia na predstavenie takmer ako na futbalový zápas. „Lebo treba podporovať našich, odhliadnuc od toho, že hrajú zle,“ hovorí.

„Jedna známa mi minule spomínala, že odišla z bratislavského predstavenia Národního divadla z Prahy. Divadlo sa jej zdalo slabé a zároveň mala pocit, že nerozumie niečomu, čomu podľa reakcií rozumejú všetci ostatní v hľadisku. Bolo to pre ňu trápne a dlho sa rozhodovala.“

SkryťVypnúť reklamu

Davový efekt

Divadlo svojím spôsobom učí divákov prispôsobovať sa väčšej skupine ľudí. Psychológia funguje veľmi silno, keď si o ňom väčšina myslí niečo a jeden chce presadiť iné.

„Raz sa robil zaujímavý experiment,“ spomína Valkovič. „Skupine desiatich ľudí dávali posúdiť dĺžky niekoľkých úsečiek. Jedna úsečka bola inej dĺžky ako ostatné, ale deviati z desiatich respondentov boli dohodnutí s experimentátorom, že budú tvrdiť, že všetky sú rovnako dlhé. Ten jeden, ktorý o tom nevedel, musel odolať tlaku deviatich. To sa vôbec nemusí podariť. Davový efekt môže presvedčiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu