Ako väčšina nedávno založených podnikov, aj my sme sami rozbehli veľkú misiu, ktorá mala všetko zmeniť. Teraz, po niekoľkých rokoch, sa zdá, že naša misia neprinesie taký výsledok, v aký sme dúfali. Ako máme prísť s niečím iným?
Gerald McLaughlin, Šanghaj, Čína
Aká úprimná otázka. A aj obdivuhodná.
Po prvé preto, že len málo vedúcich má dosť úprimnosti, aby si pripustilo – „Náš prístup na trh zrejme zlyháva. Musíme zmeniť smer“ – a po druhé, lebo veľmi málo šéfov v skutočnosti pochopí a vypracuje misiu spoločnosti so skutočným odhodlaním a zmyslom.
A ešte menej z nich spolupracuje so svojimi ľuďmi, aby vymysleli krátky zoznam hodnôt, ktoré vdýchnu ich misii život. My to prosto nechápeme! Iste, ako zdanlivo naznačuje váš prípad, misia sama osebe vám nezaručí víťazstvo, ale podľa našich skúseností – ak ju nemáte, zákonite to vyvolá opak. Znie to samozrejme?
Aj nám to tak pripadá, až na to, že za posledné tri roky sme každoročne usporiadali dvojdňový seminár s asi 100 generálnymi riaditeľmi. Prvý rok sme mysleli, že len prebehneme tému misia a hodnoty asi za pol hodiny a potom prejdeme k veciam pre vrcholných manažérov zaručene relevantnejším, ako fúzie a akvizície.
Na naše veľké prekvapenie a šok viac ako 60 percent riaditeľov v miestnosti nemalo misiu spoločnosti a 80 percent nemalo explicitný systém firemných hodnôt, opisujúcich, ako by sa zamestnanci mali správať, aby misiu dosiahli. V druhom a treťom roku neboli zásadné rozdiely, až na to, že sme boli pripravení na niekoľkohodinové diskusie o týchto dvoch komplikovaných témach.
Komplikovaných, lebo pojmy misia a hodnoty, ktorých sa za posledné desaťročia zmocnili profesori a konzultanti ekonomických škôl, sa prevažne preniesli do ľudového žargónu. Prakticky nikto nevie, čo skutočne znamenajú.
Takže riaditelia, s ktorými sme spolupracovali, ich akosi ignorovali alebo vypracovali vágny balíček opatrení spolu s frázami ako „Našou misiou je byť najlepšou ..... spoločnosťou v našej brandži“ a „Našimi hodnotami sú kvalita, etika a zákaznícke služby“. Inými slovami „Normálna prevádzka“.
Aby sme odpovedali na vašu otázku, navrhneme vám vytvorenie novej misie pre vašu firmu a rovnako dôležitý – nový systém hodnôt. V zásade sa tento proces začína u vás ako hlavy. Za misiu ste zodpovedný vy, keďže vás za ňu vo finále budú brať na zodpovednosť. Áno, počúvajte každého, kto má čo múdre povedať o vašom trhu a vašom výrobku. Zvlášť počúvajte tých, čo robia opak toho, čo väčšina, a svojich zákazníkov. Zbierajte množstvo údajov. No potom si vyberte a rozhodnite sa, ako vaša firma zvíťazí vo svojej brandži. Nedávajte si servítky pred ústa!
Pamätáte sa na starú misiu Nike „Rozdrviť Rebook“? To je správne z hľadiska smeru. Z rovnakého dôvodu nie je misiou Googlu nejaké sentimentálne heslo ako „Byť najlepším vyhľadávaočm na svete“, ale: „Organizovať informácie sveta a robiť ich univerzálne dostupnými a užitočnými“. To je vynikajúce – zároveň inšpirujúce a dosiahnuteľné, a čo je najlepšie – úplne pochopiteľné.
Keď máte stanovenú misiu, treba zapojiť viac ľudí vo firme, aby sa stanovili hodnoty. Koniec–koncov, snažíte sa opísať najlepšie správanie svojich najlepších zamestnancov za ich najlepších dní, a to takým názorným jazykom, aby bolo ľahké riadiť sa týmto správaním, určiť ho a odmeňovať. Vezmite si napríklad niektoré z najlepších hodnôt, aké sme počuli: Nikdy nepríďte o hviezdu. Rýchlo prezraďte zlé správy sebe navzájom i klientom. Osobne sa prihláste k výsledku, nie k procesu.
Na rozdiel od zvyčajných otrepaných fráz a nezmyslov tieto čosi znamenajú. Vynucujú si aktivitu. A to je to, čo chcete dosiahnuť, aj misiou, aj hodnotami – zvlášť ak teraz meníte kurz. Veľa šťastia pri novom vyplávaní z prístavu.
Zamestnali by ste niekoho s internetovým titulom v ekonomike?
Robert Rodriguez, Chicago, USA
Keby bol tento človek dosť múdry a talentovaný. Tak znie naša odpoveď dnes. Pred rokom, by sme boli váhali. Nedávno sme sa začali stretávať s ľuďmi, ktorí majú internetové tituly z ekonomiky, a majú niekoľko spoločných čŕt. Sú starší, pracujú a nie sú schopní urobiť dvojročnú prestávku a sú neuveriteľne hladní po otvorení nových možností vo svojich kariérach. Magisterský titul v ekonomike z uznávanej univerzity vždy bude prestížny. A skúsenosť so štúdiom akademického programu má mnoho jedinečných výhod. Ale vylúčenie kandidáta na základe internetového titulu môže byť krátkozraké. Títo ľudia pracujú celý deň a študujú cez internet celú noc, takže majú ten druh nadšenia a húževnatosti, aký sa väčšine firiem len zíde.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.