Po návrate domov som zistil, že nie sú také, aké som si predstavoval (chcel som ich zapojiť k televíznemu prijímaču, ale dali sa len k počítaču alebo mp3 prehrávaču). Zákon povoľuje tovar kupovaný cez internet do siedmich pracovných dní vrátiť bez udania dôvodu, tak som sa rozhodol na druhý pracovný deň tak urobiť v predajni. Majiteľ firmy sa vyhováral, že u nich ako v malej firme nevracajú peniaze za tovar kúpený cez internet, vraj to robia len väčšie firmy. Vypísal mi papier, kde je uvedené, že si môžem u nich kúpiť výrobok v cene pôvodného. Myslím si, že mám nárok na vrátenie peňazí. Ako mám postupovať?Tibor S., Štrba
Vaše práva ako spotrebiteľa pri zásielkovom predaji tovaru alebo pri poskytovaní služieb upravuje okrem zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka aj zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji, ktorý obsahuje aj ustanovenia týkajúce sa odstúpenia od zmluvy uzavieranej na diaľku.
Ochrana spotrebiteľa ako slabšej strany zmluvného vzťahu sa prejavuje aj tým, že pri zmluvách uzavretých na diaľku platí, že spotrebiteľ je oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do siedmich pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo poskytnutia služby. O podmienkach a postupoch pri uplatňovaní práva na odstúpenie, vrátane lehoty na odstúpenie od zmluvy je predávajúci povinný ho informovať. Zákon spomína aj prípady, keď od zmluvy uzavretej na diaľku odstúpiť nemôže, tie sú však vymedzené taxatívne a žiaden z nich sa nevzťahuje na tovar vami zakúpený.
Vo vašom prípade je možné tovar predávajúcemu vrátiť a požadovať od neho vrátenie ceny zaplatenej za tovar. Predávajúci je povinný ho prevziať a najneskôr do 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy cenu zaplatenú za tovar vrátiť. Keďže vo vašom prípade tovar zodpovedal kvalitatívnym požiadavkám, nebol chybný, náklady spojené s objednaním a vrátením tovaru znášate vy.
Predávajúci a spotrebiteľ sa môžu dohodnúť aj na náhradnom plnení v rovnakej kvalite a cene. Ak však nevyužijete svoje právo na poskytnutie iného tovaru (nie je povinnosťou), je predajca povinný vrátiť celú sumu, ktorú od vás dostal. Skutočnosť, či predávajúci je malou, alebo veľkou spoločnosťou, nemá vplyv na rozsah povinností, ktoré mu vyplývajú z predpisov v oblasti práva na ochranu spotrebiteľa. Postup, ktorý ste zvolili, je správny a v prípade, že predajca nebude dobrovoľne plniť svoje povinnosti, máte možnosť uplatniť svoje práva súdnou cestou. Súčasne by sme vám odporučili obrátiť sa s podnetom na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Diana Gločková, Advokátska, patentová a známková kancelária PATENT IURIST