BRATISLAVA. Ani ukončenie sezónnych prác v decembri zrejme nepovedie k podstatnému nárastu nezamestnanosti na Slovensku. Aj keď sa za december miera nezamestnanosti zvýši, jej celoročný priemer bude najnižší v novodobej histórii Slovenska.
Pre mnohých zamestnávateľov to už nejaký čas znamená, že si na trhu pracovnej sily nenavyberajú. Ak firma naozaj chce, aby ju práceschopní ľudia alebo vhodní uchádzači o zamestnanie uprednostnili pred konkurenciou, musí dačo prihodiť.
Čo firmy ponúkajú
Napríklad Tatravagónka Poprad okrem iného ponúka náborový príspevok až do 36-tisíc korún, príspevky na ubytovanie a na dopravu, „výhodné zamestnanecké pôžičky“.
Denisa Šerfelová, PR manažérka spoločnosti, pripomína, že o kvalifikovanú pracovnú silu bojujú viaceré firmy, takže „je dôležité okrem práce samotnej ponúknuť aj zaujímavé finančné ohodnotenie a rôzne benefity“. K spomenutým výhodám pre zamestnancov pridáva „balíky bankových služieb, bohatý školiaci a sociálny program“ a iné.
Ak firma môže nájsť dostatok pracovníkov iba vo väčšej vzdialenosti, zabezpečiť im ubytovanie alebo prispievať naň, je už pomaly jej základnou povinnosťou. Dochádzajúcim z menšej vzdialenosti zasa musí vo vlastnom záujme zabezpečiť dopravu alebo „preplácať“ cestovné.
Ak si chce zamestnancov „zaviazať“, asi najlepšie urobí, keď im ponúkne aj bezúročné zamestnanecké pôžičky, takzvaný vernostný bonus (odmena za vernú službu) či príspevok pri narodení dieťaťa. „Sociálne výhody sú pre kmeňových zamestnancov asi najväčším lákadlom,“ povedala Martina Magyaricsová z personálno-poradenskej spoločnosti Jobs, ktorá robí nábor pre automobilku Volkswagen Slovakia. Ani bezplatné ubytovanie, ktoré agentúra ponúka, však nemusí zabrať, keď ide o „náročnú fyzickú prácu, ktorú nie je každý ochotný robiť“.
Ako firmy hľadajú pracovníkov
Keď taliansky výrobca odevov Airflyt III. v januári otvoril výrobu v Tornali, bol si istý, že v regióne s najvyššou mierou nezamestnanosti v krajine nájde ľudí aj vďaka tomu, že im umožní určiť si začiatok a koniec osemhodinového pracovného dňa.
Tam, kde textilná výroba má dlhodobé zázemie v podobe skúsenej a momentálne aj voľnej pracovnej sily, firma „bola ochotná zriadiť aj pracovisko pre matky s deťmi s osobitným pracovným časom“, hovorí Arpád Kudlák, poverený vedením agendy spoločnosti. Úradu práce v Revúcej firma síce oznámila 120 voľných pracovných miest, no prostredníctvom niekoľkých búrz práce sa podarilo obsadiť len asi päť-sedem, tvrdí Kudlák.
Popradská Tatravagónka aj prostredníctvom internetu hľadá zváračov, frézarov, rovnačov a ďalších výrobných robotníkov „s nástupom ihneď“.
„Vzhľadom na to, že ponuka pracovných miest sa týka hlavne výrobných robotníkov, u ktorých nepredpokladáme, že aktívne pracujú s internetom, oznam na webovej stránke slúži skôr ako doplnková forma,“ hovorí Šerfelová.
V súčasnosti prebieha masívna náborová kampaň na celom strednom a východnom Slovensku, pričom využívame najrôznejšie formy sprostredkovania ponuky - od osobných listov až po billboardy,“ dodala.