Samko, Sára a ďalších jedenásť detí navštevuje na Základnej škole na Jelenej ulici v Bratislave prípravný ročník pre deti s narušenými komunikačnými schopnosťami. Tieto šesťročné deti by mali byť prvákmi, ale ich rečový hendikep by im v bežnej triede spôsoboval problém. Nezvládli by tempo ostatných detí.
Hektické hodiny
"Tieto deti obsedia maximálne desať, pätnásť minút, potom sa musíme preorientovať na niečo iné. Sú tu deti zajakavé, dyslektické, s ťažkou artikuláciou sykaviek, rotacizmu a podobne. Ich narušená reč súvisí s písaním aj čítaním a to ich musíme naučiť," hovorí špeciálna pedagogička Muchová.
Domácich úloh veľa nedostávajú, ale rodičia s nimi musia opakovať a precvičovať to, v čom kolíšu.
Magdaléna Labudová, riaditeľka školy, hovorí, že v tomto školskom roku majú v nultom až siedmom ročníku 98 detí s touto poruchou. Ich súžitie s ostatnými žiakmi základnej školy zameranej na rozšírenú výučbu cudzích jazykov a výtvarnej výchovy je bezproblémové. Deti s komunikačnými schopnosťami môžu v tejto škole absolvovať prvý až deviaty ročník, niektoré po zlepšení stavu prechádzajú do bežných tried.
Trinásť detí je tento rok rozdelených do dvoch prípravných skupín.
Pomalé tempo
je vyhovujúce
Špeciálna pedagogička Mária Muchová, ktorá vedie jednu z nich, hovorí, že deti majú vlastne prvý ročník rozložený do dvoch rokov. Kým v bežnej triede školáci za jeden školský rok zvládnu obe časti šlabikára, tu sa v prípravnej triede zaoberajú jeho prvou časťou a o rok, už ako prváci, druhou časťou. "Musia sa učiť veľmi pomalým tempom, je to založené na individuálnom prístupe," hovoria obe učiteľky Mária Muchová a Mária Bogdanová.
Rozcvička jazýčka
Dve triedy prípravného ročníka majú v škole vyhradené medziposchodie, aby unikli prílišnému školskému ruchu. Komunita trinástich detí má svoje dve triedy, na ktoré nadväzujú herne s hračkami. "Ráno začíname spoločne rozcvičovaním jazýčka individuálnym logopedickým cvičením, potom sa rozdelíme na dve skupiny. Výučba je založená najmä na názornosti, hravej forme, musíme mať veľa pomôcok, stále dookola opakovať, kontrolovať," približujú výučbu učiteľky.
Trpezlivosť učiteliek sa vypláca. Samko recituje básničky na jednotlivé písmenká, Sára s ďalšími chlapcami ukazuje, ako poznajú písmená.
Čo si priniesť
na zápis
Pri zápise zákonný zástupca dieťaťa povinne predloží:
n občiansky preukaz (identifikačnú kartu),
n rodný list dieťaťa,
n podľa potreby preukázateľný doklad o jeho zdravotnom postihnutí.
Niektoré školy dávajú rodičom pri zápise žiadosť o prijatí do základnej školy alebo žiadosť o odklad školskej dochádzky.
Rozhodnutie o prijatí či o neprijatí do prvého ročníka školy oznamujú rodičom písomne.
Zmenu školy treba oznámiť
Pokiaľ sa rodič po zápise rozhodne pre inú školu, môže tak urobiť, ale je povinný túto zmenu pôvodnej škole písomne alebo ústne oznámiť.
Mal by to spraviť čím skôr, najneskôr do konca augusta.
Zápis je povinný
zo zákona
Zákonný zástupca je povinný dieťa do školy zapísať. Ak by túto prihlasovaciu povinnosť nesplnil, môže byť podľa zákona za tento priestupok stíhaný.
Aj prvák môže
chodiť do školy v zahraničí
Najmä v prihraničných oblastiach sa často stáva, že deti navštevujú základné školy od prvého ročníka v zahraničí.
Aby mohlo dieťa takúto školu navštevovať, musí rodič splniť niekoľko zásad. Dieťa musí byť zapísané aj v slovenskej kmeňovej škole a riaditeľ tejto školy musí súhlasiť so zámerom rodiča, ktorý o to musí riaditeľa požiadať písomne.
Na konci každého školského roku je dieťa preskúšané z vybraných predmetov v kmeňovej škole na Slovensku.
Zákon umožňuje vykonať skúšku aj za dva, tri, najviac však za všetky ročníky po ukončení 4. alebo 9. ročníka.
Predmety, z ktorých sa má skúška vykonať, ako aj jej obsah určí riaditeľ príslušnej školy. Povinným predmetom je vyučovací jazyk.
Žiakovi, ktorý vykonal úspešne skúšku z predmetov, ktoré sa na škole v zahraničí nevyučujú, škola vydá vysvedčenie. (or)