do 15. februára zapísať do základnej školy. Táto povinnosť sa nevzťahuje na tie, čo sa narodili čo i len o deň neskôr. O školskej zrelosti hovoríme so psychologičkou DAGMAR KOPČANOVOU.
Čo radíte rodičom detí, ktoré prišli na svet v prvé septembrové dni?
"Keď si niektorí rodičia myslia, že ich septembrové deti by mohli navštevovať základnú školu, lebo sú šikovné po všetkých stránkach, neodhováram ich. Musia však splniť celý komplex predpokladov. Tie odhalíme pri odbornom psychologickom vyšetrení, ktoré je objektívne voči dieťaťu."
Ktorí rodičia v praxi prevažujú, tí, čo chcú dať dieťa do školy skôr, alebo tí, čo chcú oddialiť jeho školské povinnosti?
"V poslednom čase pribúda rodičov, ktorí chcú deťom predĺžiť detstvo bez povinností. Často v poradni počujem: No a čo, je hravé, ešte ho nedám do školy. O odklade školskej dochádzky síce môžu uvažovať, lebo na to majú právo, ale povinnosť zo zákona im prikazuje zúčastniť sa na zápise. Môžu riaditeľa písomne požiadať o odklad, ale musia ho podložiť odborným posudkom. Buď psychologickým, lekárskym, alebo iným odborným."
Kedy je dieťa skutočne zrelé na školskú dochádzku?
"Ak je schopné začleniť sa do školy po fyzickej, zdravotnej, intelektovej, emocionálnej, motorickej a sociálnej stránke. Ak vydrží obsedieť, má trpezlivosť, ak sa dokáže samo o seba postarať, vie rešpektovať príkazy dospelých, nemá strach z adaptácie na nové prostredie a ľudí."
Stáva sa, že niektorí rodičia dajú deti do školy i napriek negatívnemu vyjadreniu psychológa?
"Občas áno. Potom môže nastať situácia, že deti sa po prvých mesiacoch v škole musia vrátiť späť do materskej školy. Vtedy treba veľmi zvážiť, čo bude pre ne menším zlom. Pre niektoré by návrat znamenal regres, berú to ako neúspech, ktorý by sa odrazil na ich psychike. Pre iné môže byť návrat do materskej školy oslobodením, šancou dozrieť."
Aké skúsenosti máte s nultým ročníkom, ktorý niektoré školy zavádzajú?
"Máme s tým prevažne dobré skúsenosti. Pre deti z menej podnetného prostredia, alebo pre tie, ktoré sú príliš hravé, či vôbec nenavštevovali materské školy, to má veľký význam. Už tretí rok funguje nultý ročník aj na Základnej škole na Biskupickej ulici, kde pôsobím ako školská psychologička. Návratnosť detí do materskej školy alebo opakovanie prvého ročníka sú vďaka nultému ročníku nižšie. Je to taký prípravný medzistupeň na školskú dochádzku, kde sa odstraňujú a dopĺňajú nedostatky, ktoré deti predtým mali."
Podľa čoho by mal rodič dieťaťu vyberať základnú školu?
"Zásada je taká, že všetko záleží na zrelosti dieťaťa, jeho schopnostiach a ambicióznosti, ale aj na jeho fyzických a psychických predpokladoch. Rodič by mal hľadať takú školu, v ktorej pedagógovia deti aktivizujú, motivujú, aby sa rozvíjali. Teraz je taký novodobý trend orientovať sa na vychytené školy. Pre každé dieťa však nemusí byť najlepšia tá škola, ktorá by ho zahrnula už od prvej triedy množstvom povinností z cudzieho jazyka či inými mimoškolskými aktivitami. Mohlo by to dieťa preťažovať."
Veľa detí ide do školy a pozná písmenká alebo vie čítať.
"Je to pravda, stretávam sa s tým. Ak sa dieťa k poznávaniu písmeniek dopracovalo samoštúdiom alebo zvedavosťou, je to v poriadku. Treba s tým však učiteľa oboznámiť, aby ho mohol využiť napríklad pri predčítaní textu a podobne. Môže mu zadať inú, náročnejšiu úlohu, aby udržal jeho pozornosť. Rodič by však robil chybu, ak by dieťa násilne učil len preto, že susedov syn to už zvládol." (or)