ŽILINA. Diaľnica pred Žilinou je v prevádzke už takmer mesiac. Dopravnej situácii v meste pomohla, stále ju však komplikuje nedokončený diaľničný privádzač v mestskej časti Strážov. Napriek tomu je prejazd mestom už takmer plynulý.
Dostavbu odložili
Necelých sedem kilometrov diaľnice D3 pred Žilinou, ktorá sa v Hričovskom Podhradí plynulo napája na diaľnicu D1, otvorili ešte 11. decembra. Okrem estakády ponad Považskú Bystricu je tak diaľničné prepojenie z Bratislavy už takmer mesiac v Žiline. Výstavba dlhodobo traumatizovala vodičov, vytvárali sa kolóny. Problémom zostáva nedokončený diaľničný privádzač, po ktorom sa premávka dostáva do mesta. Dokončenie ešte na jeseň presunuli na jún tohto roku.
„Termín sa menil, pretože sme nedostali všetky stavebné povolenia, pre odvolania občanov,“ povedal riaditeľ žilinskej pobočky Slovenskej správy ciest Ivan Hlavoň. Obyvatelia sa bránia, privádzač im ubral desiatky štvorcových metrov pozemku. Márii Šoškovej zobral plot, výjazd z jej dvora bude po novom cez chodník priamo na štvorprúdovú cestu.
Rekonštrukciou mala na jeseň prejsť aj Kragujevská ulica, ktorá spája privádzač a mestskú estakádu. „Položíme tu nové povrchy. Rozhodli sme sa však, že to nebudeme robiť pred zimou,“ hovorí Hlavoň. Nový asfalt tu teda bude až na jar. Celý úsek až po mestskú estakádu by chceli dokončiť do polovice tohto roka. Zásadnejšou dopravnou zmenou by tak mohlo byť len spojenie s Bratislavskou ulicou.
Otvorili aj ďalší privádzač
Problematickým dopravným uzlom je v Žiline aj križovatka pod budovou Váhostavu v smere do Rajca a Prievidze. Otvorenia sa tu v decembri dočkal ďalší diaľničný privádzač. Mal vyriešiť dopravu v širšom centre mesta a v smere do Rajca a Prievidze. V budúcnosti sa napojí na diaľnicu D1 smerujúcu do tunela Višnové – Dubná Skala, ktorým bude z Bratislavy smerovať do Martina a Košíc. „Privádzače v podstate rozdeľujú mesto na dve časti,“ povedal prednosta Mestského úradu v Žiline Viliam Mikuláš.
Otvorenie cesty dnes stále pripomína stavenisko a nepracuje sa na nej. Novým dopravným riešením sa síce odstránilo železničné priecestie, nie je však pre mesto veľmi vyhovujúce.
Projekt nerátal s priemyselnou zónou
Nové riešenie zamedzilo aj pohodlné odbočenie na Kamennú ulicu. Tam sa vytvorila silná priemyselná zóna, ktorá má teraz zhoršenú dopravnú dostupnosť.
Projekt privádzača, ktorý projektovali ešte v 90. rokoch s obchodno-priemyselnou zónou nerátal. „Nerátal ani s výjazdom a príjazdom na Kamennú ulicu. Nakoniec jeden výjazd do projektu zapracovali,“ hovorí majiteľ spoločnosti Kinekus Štefan Súkenník.
Kompromisný variant bude po dokončení umožňovať výjazd zo spomenutej oblasti. Dnes tam sídli približne 200 firiem, v ktorých pracuje takmer 2000 zamestnancov.
Mesto sa dokonca v dôsledku nevhodnosti celkového variantu zahrávalo s myšlienkou stavbu v priebehu minulého roka zastaviť. Nakoniec sa rozhodlo nechať investora stavbu dokončiť a bude sa snažiť o dodatočné zmeny. Tradičné kolóny sa však aj v tejto oblasti mesta nateraz zmenšili.