BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v utorok vrátil dve vylúčené firmy do tendra na elektronický výber mýta. Ešte v decembri Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila konzorciá Santoll a ToSy.sk z 20miliardovej zákazky preto, že nesplnili podmienky. Úrad však rozhodnutie NDS zrušil s tým, že nič protizákonné sa nestalo. Vylúčenie uchádzačov však spôsobilo ďalšie zdržanie tendra.
NDS konala protizákonne
Národná diaľnična spoločnosť v decembri vylúčila konzorcium ToSy.sk z tendra preto, lebo člen jednej z firiem, ktorá tvorí toto konzorcium, sa podieľal aj na príprave verejného obstarávania elektronického mýta. Tento fakt vraj mohol ToSy.sk oproti iným uchádzačom zvýhodniť.
„Komisia úradu konštatovala, že NDS nepreukázala zákonný dôvod vylúčenia záujemcu,“ povedal riaditeľ kancelárie predsedu a európskych záležitostí na ÚVO Igor Pätoprstý.
Dôvodom vylúčenia druhého konzorcia Santoll, ktorého súčasťou je aj francúzsky Sanef, mali byť nezrovnalosti v požadovaných dokladoch. „Referenčné listy predložil Santoll v súlade s požiadavkami uvedenými v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania,“ povedal Pätoprstý. Preto NDS nemala takisto zákonný dôvod vylúčiť Santoll z tendra.
Firmu ToSy.sk rozhodnutie úradu uspokojilo. „Argumentácia, na základe ktorej sme boli vylúčení, nemala a nemá podporu v zákone o verejnom obstarávaní,“ povedal Štefan Fecko z Elektrovodu Holding, vedúceho člena konzorcia ToSy.sk. Podľa neho konzorcium nevedelo, že člen dozornej rady jednej firmy z konzorcia sa zároveň spolupodieľal na tvorbe kritérií pre NDS.
Spoločnosť Sanef sa do uzávierky k rozhodnutiu ÚVO nevyjadrila. Svoje stanovisko poskytne v najbližších dňoch.
Zodpovednosť nenesie nikto
Národná diaľničná spoločnosť ostáva v otázke rozhodnutia úradu zdržalivá. „Rozhodnutie ÚVO rešpektujeme, ale nekomentujeme,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Rovnaký názor má aj ministerstvo dopravy. „Podľa komisie boli podmienky na vylúčenie dvoch uchádzačov naplnené,“ povedal jeho hovorca Marián Jánošík.
Ministerstvo dopravy na otázku SME, či vyvodí politickú a odbornú zodpovednosť za zlé rozhodnutie NDS a za niekoľkomesačné zdržanie tendra, priamo neodpovedalo. „Rozhodnutie úradu rešpektujeme a nepovažujeme to za zdržanie, nakoľko išlo o štandardný zákonný postup,“ povedal Jánošík z ministerstva dopravy.
Či bude niekto zodpovedný za nezákonné vylúčenie firiem alebo predlžovanie trvania tendra, sa bude v druhej polovici januára pýtať aj poslanec SDKÚ Stanislav Janiš z výboru pre hospodársku politiku. „Budem žiadať výbor, aby zaujal stanovisko, a ministra, aby zdôvodnil všetky doterajšie kroky.“ Podľa neho nie je štandardné, že dva štátne úrady tvrdia niečo iné. „Nesmie sa stávať, že ÚVO tvrdí, že dokumenty boli v poriadku a diaľničná spoločnosť hovorí niečo iné.“
Ostali piati
Pôvodne sa do tendra prihlásilo osem konzorcií. Po rozhodnutí úradu ostalo v hre o 20miliardovú zákazku päť združení firiem: slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk, rakúsky Kapsch, konzorcium Satways, ktorého súčasťou je aj Slovak Telekom, konzorcium Santoll vedené francúzskym Sanefom a konzorcium SlovakPass, ktoré vedie talianska spoločnosť Autostrade.
Ministerstvo aj NDS sú naďalej presvedčené, že pôvodný harmonogram výberu víťaza a spustenia systému sa dodrží. Elektronické mýto na diaľniciach pre nákladné autá sa má začať vyberať od začiatku budúceho roka.