O miliardový tender budú súťažiť piati

Úrad pre verejné obstarávanie vrátil do tendra na elektronické mýto vylúčené spoločnosti Santoll a ToSy.sk. Diaľničná spoločnosť ani ministerstvo dopravy však za chybné kroky nevyvodia žiadnu zodpovednosť.

Viťazná firma môže prevádzkovať elektronický výber mýta buď pomocou mýtnych brán, satelitným systémom, alebo kombináciou oboch systémov.Viťazná firma môže prevádzkovať elektronický výber mýta buď pomocou mýtnych brán, satelitným systémom, alebo kombináciou oboch systémov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v utorok vrátil dve vylúčené firmy do tendra na elektronický výber mýta. Ešte v decembri Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila konzorciá Santoll a ToSy.sk z 20­miliardovej zákazky preto, že nesplnili podmienky. Úrad však rozhodnutie NDS zrušil s tým, že nič protizákonné sa nestalo. Vylúčenie uchádzačov však spôsobilo ďalšie zdržanie tendra.

NDS konala protizákonne

Národná diaľnična spoločnosť v decembri vylúčila konzorcium ToSy.sk z tendra preto, lebo člen jednej z firiem, ktorá tvorí toto konzorcium, sa podieľal aj na príprave verejného obstarávania elektronického mýta. Tento fakt vraj mohol ToSy.sk oproti iným uchádzačom zvýhodniť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Komisia úradu konštatovala, že NDS nepreukázala zákonný dôvod vylúčenia záujemcu,“ povedal riaditeľ kancelárie predsedu a európskych záležitostí na ÚVO Igor Pätoprstý.

Dôvodom vylúčenia druhého konzorcia Santoll, ktorého súčasťou je aj francúzsky Sanef, mali byť nezrovnalosti v požadovaných dokladoch. „Referenčné listy predložil Santoll v súlade s požiadavkami uvedenými v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania,“ povedal Pätoprstý. Preto NDS nemala takisto zákonný dôvod vylúčiť Santoll z tendra.

Firmu ToSy.sk rozhodnutie úradu uspokojilo. „Argumentácia, na základe ktorej sme boli vylúčení, nemala a nemá podporu v zákone o verejnom obstarávaní,“ povedal Štefan Fecko z Elektrovodu Holding, vedúceho člena konzorcia ToSy.sk. Podľa neho konzorcium nevedelo, že člen dozornej rady jednej firmy z konzorcia sa zároveň spolupodieľal na tvorbe kritérií pre NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Sanef sa do uzávierky k rozhodnutiu ÚVO nevyjadrila. Svoje stanovisko poskytne v najbližších dňoch.

Zodpovednosť nenesie nikto

Národná diaľničná spoločnosť ostáva v otázke rozhodnutia úradu zdržalivá. „Rozhodnutie ÚVO rešpektujeme, ale nekomentujeme,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Rovnaký názor má aj ministerstvo dopravy. „Podľa komisie boli podmienky na vylúčenie dvoch uchádzačov naplnené,“ povedal jeho hovorca Marián Jánošík.

Ministerstvo dopravy na otázku SME, či vyvodí politickú a odbornú zodpovednosť za zlé rozhodnutie NDS a za niekoľkomesačné zdržanie tendra, priamo neodpovedalo. „Rozhodnutie úradu rešpektujeme a nepovažujeme to za zdržanie, nakoľko išlo o štandardný zákonný postup,“ povedal Jánošík z ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Či bude niekto zodpovedný za nezákonné vylúčenie firiem alebo predlžovanie trvania tendra, sa bude v druhej polovici januára pýtať aj poslanec SDKÚ Stanislav Janiš z výboru pre hospodársku politiku. „Budem žiadať výbor, aby zaujal stanovisko, a ministra, aby zdôvodnil všetky doterajšie kroky.“ Podľa neho nie je štandardné, že dva štátne úrady tvrdia niečo iné. „Nesmie sa stávať, že ÚVO tvrdí, že dokumenty boli v poriadku a diaľničná spoločnosť hovorí niečo iné.“

Ostali piati

Pôvodne sa do tendra prihlásilo osem konzorcií. Po rozhodnutí úradu ostalo v hre o 20­miliardovú zákazku päť združení firiem: slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk, rakúsky Kapsch, konzorcium Satways, ktorého súčasťou je aj Slovak Telekom, konzorcium Santoll vedené francúzskym Sanefom a konzorcium SlovakPass, ktoré vedie talianska spoločnosť Autostrade.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo aj NDS sú naďalej presvedčené, že pôvodný harmonogram výberu víťaza a spustenia systému sa dodrží. Elektronické mýto na diaľni­ciach pre nákladné autá sa má začať vyberať od začiatku budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu