Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
NÁRODNÁ DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ NEMALA ZÁKONNÝ DÔVOD NA VYLÚČENIE DVOCH KONZORCIÍ

O miliardový tender budú súťažiť piati

Úrad pre verejné obstarávanie vrátil do tendra na elektronické mýto vylúčené spoločnosti Santoll a ToSy.sk. Diaľničná spoločnosť ani ministerstvo dopravy však za chybné kroky nevyvodia žiadnu zodpovednosť.

Viťazná firma môže prevádzkovať elektronický výber mýta buď pomocou mýtnych brán, satelitným systémom, alebo kombináciou oboch systémov.Viťazná firma môže prevádzkovať elektronický výber mýta buď pomocou mýtnych brán, satelitným systémom, alebo kombináciou oboch systémov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v utorok vrátil dve vylúčené firmy do tendra na elektronický výber mýta. Ešte v decembri Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila konzorciá Santoll a ToSy.sk z 20­miliardovej zákazky preto, že nesplnili podmienky. Úrad však rozhodnutie NDS zrušil s tým, že nič protizákonné sa nestalo. Vylúčenie uchádzačov však spôsobilo ďalšie zdržanie tendra.

NDS konala protizákonne

Národná diaľnična spoločnosť v decembri vylúčila konzorcium ToSy.sk z tendra preto, lebo člen jednej z firiem, ktorá tvorí toto konzorcium, sa podieľal aj na príprave verejného obstarávania elektronického mýta. Tento fakt vraj mohol ToSy.sk oproti iným uchádzačom zvýhodniť.

Skryť Vypnúť reklamu

„Komisia úradu konštatovala, že NDS nepreukázala zákonný dôvod vylúčenia záujemcu,“ povedal riaditeľ kancelárie predsedu a európskych záležitostí na ÚVO Igor Pätoprstý.

Dôvodom vylúčenia druhého konzorcia Santoll, ktorého súčasťou je aj francúzsky Sanef, mali byť nezrovnalosti v požadovaných dokladoch. „Referenčné listy predložil Santoll v súlade s požiadavkami uvedenými v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania,“ povedal Pätoprstý. Preto NDS nemala takisto zákonný dôvod vylúčiť Santoll z tendra.

Firmu ToSy.sk rozhodnutie úradu uspokojilo. „Argumentácia, na základe ktorej sme boli vylúčení, nemala a nemá podporu v zákone o verejnom obstarávaní,“ povedal Štefan Fecko z Elektrovodu Holding, vedúceho člena konzorcia ToSy.sk. Podľa neho konzorcium nevedelo, že člen dozornej rady jednej firmy z konzorcia sa zároveň spolupodieľal na tvorbe kritérií pre NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosť Sanef sa do uzávierky k rozhodnutiu ÚVO nevyjadrila. Svoje stanovisko poskytne v najbližších dňoch.

Zodpovednosť nenesie nikto

Národná diaľničná spoločnosť ostáva v otázke rozhodnutia úradu zdržalivá. „Rozhodnutie ÚVO rešpektujeme, ale nekomentujeme,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Rovnaký názor má aj ministerstvo dopravy. „Podľa komisie boli podmienky na vylúčenie dvoch uchádzačov naplnené,“ povedal jeho hovorca Marián Jánošík.

Ministerstvo dopravy na otázku SME, či vyvodí politickú a odbornú zodpovednosť za zlé rozhodnutie NDS a za niekoľkomesačné zdržanie tendra, priamo neodpovedalo. „Rozhodnutie úradu rešpektujeme a nepovažujeme to za zdržanie, nakoľko išlo o štandardný zákonný postup,“ povedal Jánošík z ministerstva dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Či bude niekto zodpovedný za nezákonné vylúčenie firiem alebo predlžovanie trvania tendra, sa bude v druhej polovici januára pýtať aj poslanec SDKÚ Stanislav Janiš z výboru pre hospodársku politiku. „Budem žiadať výbor, aby zaujal stanovisko, a ministra, aby zdôvodnil všetky doterajšie kroky.“ Podľa neho nie je štandardné, že dva štátne úrady tvrdia niečo iné. „Nesmie sa stávať, že ÚVO tvrdí, že dokumenty boli v poriadku a diaľničná spoločnosť hovorí niečo iné.“

Ostali piati

Pôvodne sa do tendra prihlásilo osem konzorcií. Po rozhodnutí úradu ostalo v hre o 20­miliardovú zákazku päť združení firiem: slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk, rakúsky Kapsch, konzorcium Satways, ktorého súčasťou je aj Slovak Telekom, konzorcium Santoll vedené francúzskym Sanefom a konzorcium SlovakPass, ktoré vedie talianska spoločnosť Autostrade.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo aj NDS sú naďalej presvedčené, že pôvodný harmonogram výberu víťaza a spustenia systému sa dodrží. Elektronické mýto na diaľni­ciach pre nákladné autá sa má začať vyberať od začiatku budúceho roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 210
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 197
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 773
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 955
  5. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 943
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 050
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 148
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 357
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu