Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky
MINISTERSTVO ZDRAVOTNÍCTVA NAVRHLO ZÁKON, KTORÝ SA NEDAL VYKONAŤ, AUTOŠKOLY MALI PROBLÉM

Vodičáky už majú konečne pravidlá

Kto si začal robiť vodičský preukaz minulý rok a skúšky má v tomto roku, dostane vodičák bez toho, aby absolvoval kurz prvej pomoci. Dostane ho napriek tomu, že to vyžaduje zákon, ktorý platí od januára.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Od začiatku roka platí zákon, že vodičský preukaz môže získať len ten, kto úspešne absolvoval kurz prvej pomoci.

Ministerstvo zdravotníctva však nestihlo uviesť do praxe vyhlášku, ktorá upravuje, aký dlhý kurz bude, kto ho zabezpečuje, akú formu má mať a čo má obsahovať. Minister zdravotníctva Ivan Valentovič len včera vyhlášku podpísal.

VIDEO: Nedostatky v pripravovanom zákone sa dotknú najmä žiakov autoškôl


KAMERA: Silvia Pňačková

Autoškoly nevedeli ako postupovať a preto ich združenia žiadali od predsedu parlamentu Pavla Pašku, aby sa novelizáciou účinnosť zákona posunula najmenej o rok. Ministerstvo zdravotníctva však bolo proti.

Vladimír Renner, majiteľ rovnomennej košickej autoškoly a predseda cechu košických autoškôl, včera povedal, že „kurzy otvoríme normálne a počkáme, čo bude“. Na otázku, čo urobia s ľuďmi, pre ktorých mali včera o 15.30 otvoriť kurz, odpovedal, že ich začnú pripravovať „v rámci učebnej osnovy, ktorá momentálne platí“, teda ešte bez požiadaviek na kurz prvej pomoci.

Informácia, že minister vyhlášku podpísal, bola zverejnená až podvečer.

Červený kríž ľudí vyškolí

Ministerstvo odmieta, že by bol problém. „Subjektom, ktorý má v súčasnosti oprávnenie viesť kurzy prvej pomoci, je Slovenský Červený kríž,“ píše na svojej stránke.

Hovorkyňa Červeného kríža Mária Mišovičová povedala, že organizácia je pripravená kurzy zorganizovať. „Máme 38 územných spolkov, v ktorých sa prvá pomoc vyučuje.“ Hodina kurzu môže podľa našich informácií stáť od 60 do 80 korún. Kurz by mal trvať osem hodín.

Ako problémy vznikli

Chaos spôsobila novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti zo 6. decembra, ktorou sa doplnil aj zákon o autoškolách. Ten hovorí, že účastník vodičského kurzu musí absolvovať kurz prvej pomoci a potom sa podrobiť skúške z prvej pomoci. Len ak preukáže, že túto skúšku zložil, autoškola mu vydá osvedčenie o absolvovaní vodičského kurzu.

Návrh vyhlášky bolo možné pripomienkovať do 2. januára. Ministerstvo začiatok jej účinnosti navrhlo pôvodne až na 1. februára. Po kritike autoškôl a nemožnosti vykonávať zákon ministerstvo názor zmenilo a vyhláška bude platiť od času, keď bude zverejnená v Zbierke zákonov, čo bude v najbližších dňoch.

Otázniky zostali

Majitelia autoškôl si dovčera zákon vysvetľovali po svojom. Napríklad Pavol Dlugoš z Autoškoly Perfekt v Michalovciach si myslel, že kurzy začaté v roku 2007 budú dokončené bez kurzu lekárskej pomoci a kurzy začaté v roku 2008 už bez kurzu prvej pomoci dokončené nebudú.

Nakoniec sa ukázalo, že každý, kto ukončí kurz v tomto roku, si bude musieť spraviť kurz prvej pomoci.

Zo zákona vyplýva

Účastník vodičského kurzu je po absolvovaní kurzu prvej pomoci povinný podrobiť sa skúške z poskytovania prvej pomoci.

Autoškola mu vydá osvedčenie o absolvovaní vodičského kurzu len ak preukáže, že absolvoval kurz prvej pomoci a urobil skúšku z poskytovania prvej pomoci.

Autoškola môže vykonávať aj kurzy prvej pomoci, len ak má na to akreditáciu. Inak účastník vodičského kurzu musí kurz prvej pomoci absolvovať u inej osoby, ktorá je na tento účel akreditovaná.

Minimálne požiadavky na kurzy prvej pomoci i na skúšky z jej poskytovania ustanoví vyhláška, ktorú vydá ministerstvo zdravotníctva.

Z návrhu vyhlášky vyplýva

Kurz prvej pomoci by trval minimálne osem vyučovacích „hodín“ po 45 minút. Skladal by sa z teoretickej a praktickej časti, pričom praktická by tvorila minimálne 60 percent výučby. Kým teoretickú časť by bolo možné absolvovať aj diaľkovo, praktickú časť iba osobne.

Kto chce kurz prvej pomoci poskytovať, musel by mať aj figurínu na nácvik oživovania a figurínu na nácvik „Gordonovho úderu“ a „Heimlichovho manévra“. Prvé znamená uvoľnenie dýchacích ciest úderom do chrbta, druhé stlačením brucha.

Skúška by sa skladala z teo­retickej a praktickej časti a trvala by spravidla 30 minút. Autoškola alebo iný akreditovaný skúšajúci by mohli zvoliť písomnú, ústnu alebo kombinovanú formu teoretickej časti skúšky. V praktickej časti skúšky by mal skúšaný „byť schopný včas a správne reagovať na situácie vyžadujúce poskytnutie prvej pomoci“, použijúc figuríny.

Vyhláška má platiť od 1. februára 2008.

Prvú súpravu učebných textov a otázok by ministerstvo zverejnilo najneskôr do 31. decembra 2008.

(joč)
Kurz prvej pomoci nerobí len Červený kríž

Zástupcovia autoškôl a predstavitelia ministerstva včera rokovali o tom, ako školiť účastníkov vodičského kurzu.Odpovedal nám predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl JAROSLAV PREKOP.

Na čom ste sa so zástupcami ministerstva zdravotníctva dohodli?

„Majitelia autoškôl môžu osloviť Slovenský Červený kríž, aby im zabezpečil kurz prvej pomoci vrátane skúšky, alebo môžu osloviť osoby, ktoré majú právoplatný preukaz školiteľa, ktorý im vydal Červený kríž, aby školenie urobili. Tieto osoby ľuďom, ktorí chcú získať vodičský preukaz, vydajú také isté potvrdenie ako Červený kríž.“

Čo bude nasledovať?

„Žiadateľ toto potvrdenie donesie do autoškoly a tá mu vydá osvedčenie o ukončení vodič­ského kurzu a prihlási ho na skúšky.“

Čo ste rokovaním dosiahli?

„Do konca tohto roka kurz prvej pomoci môžu robiť aj držitelia preukazu školiteľa, ktorý im vydal Červený kríž. Červený kríž len vydá pokyny, ako sa skúška z poskytovania prvej pomoci bude robiť.“

Koho sa týka povinnosť absolvovať kurz prvej pomoci a zložiť skúšku z jej poskytovania?

„Netýka sa to jedine tých, ktorí mali ukončený kurz k 31. decembru 2007, ale neabsolvovali záverečnú skúšku. Tí nemusia absolvovať kurz prvej pomoci. Ostatní si ho musia doplniť.“

S čím môžu počítať žiadatelia o vodičský preukaz?

„V začiatkoch polícia nebude požadovať doklad o absolvovaní kurzu prvej pomoci. Bude požadovať len osvedčenie o ukončení vodičského výcviku.“

Zvýšia sa pre potrebu kurzu prvej pomoci výdavky na získanie vodičského preukazu?

„Záleží na tom, kto to bude robiť. Niektoré autoškoly takýto kurz robili, aj keď to zákon nepredpisoval. Školitelia len neskúšali. Zvýšenie nákladov žiadateľov o vodičský preukaz odhadujem na 300 korún. Vzhľadom na to, že dostanú informáciu, ktorú by naozaj raz v živote mohli potrebovať, a to nielen pre seba, ale aj pre iných, je to dobrá investícia.“

Kurz prvej pomoci sa netýka iba tých, ktorí mali ukončený kurz

k 31. decembru 2007, ale neabsolvovali záverečnú skúšku.

Stĺpček Ivana Štulajtera
Život

O tom, ako spoločnosť nazerá na ľudský život, do istej miery vypovedajú aj jej právne predpisy. Napríklad tie o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, či tie, ktoré určujú podmienky na vydanie vodičského preukazu.

Kto sa stal svedkom úrazu a nevedel, ako má pomôcť, asi prežil pocit, v ktorom sa spája bezmocnosť a zahanbenie. Preto absolvovanie kurzu prvej pomoci ako podmienky na vydanie vodičského preukazu nie je zlým nápadom, hoci je vynútené zákonom. Dôležitá však nie je len samotná myšlienka, ale aj jej realizácia. Zostáva veriť, že štát zorganizuje veci tak, aby z kurzov prvej pomoci vychádzali zdravotnícky gramotní šoféri, a nie takí, ktorí len získajú pečiatku školiteľa.

Už sa však nedá celkom veriť, že sa štát správne zhostil bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Po tom,

čo do podnikateľskej obce „vtrhla“ téma pracovnej zdravotnej služby, ktorú poskytujú súkromné firmy, boli mnohí nútení ponoriť hlavu do predpisov.

Prvé, čo zistili, je fakt, že je to doslova húština. Druhým poznatkom je nejasnosť niektorých pojmov. Tretie, čo im udrelo do očí, sú mnohé povinnosti, ktoré by mali plniť, ale neplnia, lebo prax ide svojou cestou. Nie je to dobrý stav z hľadiska úcty k ľudskému životu, ale aj k právu. Vyhovuje len byrokracii. Tej sa najlepšie darí v húštinách. Aj to je pôda na zmeny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 888
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 9 841
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 9 228
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 217
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 014
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 807
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 913
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 507
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 142
  10. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 4 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu