BRATISLAVA. V roku 2007 sa stalo na Slovensku o 989 dopravných nehôd menej ako rok predtým. Mali však tragickejšie následky. Zomrelo spolu 627 ľudí, čo je asi o osem percent viac ako v roku 2006.
Najviac ľudí zomrelo v Prešovskom kraji. Tam zaznamenali aj najväčší nárast mŕtvych. Najmenej v Trenčianskom kraji.
O sedem percent stúpol aj počet ľahko zranených, počet ťažko zranených je zhruba rovnaký.
Najčastejšie zavinil nehodu samotný vodič, platilo to v 88 percentách. Na druhom mieste je chodec – len 1, 6 percenta a na treťom vodiči nemotorového vozidla – 1, 2 percenta.
Zlé cesty
Najmenej nehôd sa stalo na diaľniciach, výrazne najviac na cestách 1. triedy a v obci.
Na cestách zomrelo o desať detí viac. Zomrelo aj viac cyklistov a chodcov. Najčastejšie pri nehode zomiera vodič osobného auta a hneď za ním jeho spolujazdec. O 206 stúpol počet vodičov, ktorí boli po nehode pod vplyvom alkoholu. Celkovo ich bolo 2693.
Polícia predpokladá, že cesty budú bezpečnejšie s novým zákonom o cestnej premávke, ktorý bude na vodičov prísnejší amal by začať platiť tento rok.
Upozorňuje aj, že vyššia úmrtnosť na cestách je celoeurópsky trend.
Vláda: Pracujeme na tom
Tragickou situáciou sa zaoberala aj Rada vlády pre bezpečnosť cestnej premávky. Podľa tlačového oddelenia ministerstva dopravy zabezpečili „šírenie osvety“ zorganizovaním prvého svetového týždňa a dňa bezpečnosti cestnej premávky, mediálnu kampaň proti rýchlej jazde a jazde pod vplyvom alkoholu, náučné televízne spoty, projekt Vidíš ma. V rámci projektu odovzdali na školy reflexné predmety.
Ministerstvo tiež do autoškôl dodalo DVD o poskytovaní prvej pomoci pri dopravnej nehode a spolupracovali „na viacerých výskumných úlohách, ktorých výsledky chceme v budúcom roku uviesť do praxe“.
Na zákon čakajú aj oni
Podobne ako polícia, aj ministerstvo sa spolieha na nový zákon a budovanie ciest.
Chce tiež znovu obnoviť detské dopravné ihriská ešte na základe Národného plánu na zvýšenie bezpečnosti na cestách na druhý polrok 2005.
Znížiť počet mŕtvych na cestách je záväzok, ktorý má vláda na základe odporúčania Európskej komisie vo svojom programovom vyhlásení.
Ministerstvo dopravy dnes tvrdí, že už aj samotná komisia tento záväzok „prehodnocuje“, pretože „znížiť úmrtnosť o 50 percent do roku 2010“ je cieľ „ambiciózny“.