Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Štát čaká súd s rafinériou

Rafinéria Slovnaft dostala 300­miliónovú pokutu od Protimonopolného úradu za to, že znevýhodnila Shell. Rafinéria tvrdí, že úrad neposilňuje konkurenciu na trhu, chce sa súdiť.

Slovnaft sa chce so štátom súdiť na krajskom súde o pokutu 300 miliónov, ktorú rafinéria dostala za zneužitie dominantného postavenia na trhu.Slovnaft sa chce so štátom súdiť na krajskom súde o pokutu 300 miliónov, ktorú rafinéria dostala za zneužitie dominantného postavenia na trhu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

BRATISLAVA. Rada Protimonopolného úradu (PMÚ) minulý týždeň potvrdila, že Slovnaft dostal pokutu 300 miliónov korún oprávnene. Podľa úradu totiž rafinéria zneužila dominantné postavenie na trhu, keď dvom odberateľom účtovala za rovnaké produkty rozdielne ceny. Slovná prestrelka medzi úradom a rafinériou pokračuje a Slovnaft sa chce proti vysokej pokute odvolať. O jej osude bude teda rozhodovať krajský súd.

Porušili hospodársku súťaž

Úrad zistil, že rafinéria v roku 2005 uplatňovala voči svojim odberateľom diskriminačnú rabatovú politiku. „Slovnaft pri individuálnom dohodnutí konečných cien stanovoval ceny pre odberateľov tak, že odberatelia neboli informovaní, a to ani na požiadanie, o kritériách, ktoré rafinéria zohľadňovala pri poskytovaní zliav a prirážok,“ povedala hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová.

Slovnaft totiž v roku 2005 predával pohonné látky firmám OMV a Shell za rozdielne ceny. Podľa úradu bolo takéto správanie rafinérie protizákonné a ohrozilo hospodársku súťaž. Shell dokonca podľa úradu nakupoval väčšie množstvá palív a aj napriek tomu musel platiť o 8,5 haliera za liter benzínu viac ako jeho konkurent. Slovnaft argumenty PMÚ neuznáva.

„Rafinéria vybudovala dodatočné aditivačné zariadenie, ktoré slúžilo iba na aditiváciu benzínu pre Shell,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Podľa neho tak firme vznikli náklady, ktoré sa premietli do nižšieho rabatu pre Shell v porovnaní s OMV.

Shell vraj platil dvakrát

Úrad však tvrdí niečo iné. „Za službu aditivácie fakturoval Slovnaft firme Shell dohodnutú sumu podľa samostatnej zmluvy,“ povedala Bernáthová. Preto nie je podľa PMÚ dôvod, aby náklady na vybudovanie špeciálneho zariadenia mal Slovnaft zahrnúť ešte raz aj do ceny benzínu.

Slovnaft na otázku SME, či s firmou Shell uzatvoril samostatnú zmluvu o vybudovaní špeciálneho zariadenia a či zároveň aj Shell za aditivačné služby aj platil, neodpovedal.

Hovorca Shellu Petr Šindler však povedal, že podľa dlhodobo uzatvorenej zmluvy pridáva Slovnaft do palív pre Shell vybrané aditíva. „Za službu aditivácie platíme rafinérii riadny poplatok.“ Rozhodnutie PMÚ však firma komentovať nechce.

Slovnaftu zariadenie ostane

Bernáthová tvrdí, že úradu nie je jasné ani to, z akého dôvodu by náklady na vybudovanie špeciálneho zariadenia mali byť započítané iba Shellu, ak Slovnaft v danom období vykonával aditiváciu aj pre iné firmy. „Im však náklady na vybudovanie zariadenia zarátané neboli.“

Slovnaft ani na otázku SME, či zariadenie využil aj pri aditivácii pre iné firmy, neodpovedal.

Úrad si myslí, že rozdiel v cene 8,5 haliera za liter benzínu znamenal v tom čase diskrimináciu Shellu na trhu. „Vyššiu cenu za nakúpený tovar musel Shell premietnuť buď do zníženia svojej marže, alebo do zvýšenia ceny benzínov pre konečných spotrebiteľov,“ povedala Bernáthová.

Slovnaft aj v tomto oponuje. Podľa neho taký malý rozdiel pri cenách pre Shell a OMV nemá možnosť ovplyvniť cenovú súťaž medzi firmami. „Rozhodnutie úradu neprispieva k posilneniu konkurencie,“ myslí si Molnár.

Proti rozhodnutiu Rady PMÚ sa nedá už odvolať. Preto Slovnaft podľa Molnára podnikne ďalšie právne kroky a rozhodnutie napadne na krajskom súde.

Čo je aditivácia

Do palív sa pridávajú v malom množstve prídavné látky, takzvané aditíva, ktoré zlepšujú ich vlastnosti. Aditíva sa pridávajú, aby zabezpečili dobrú tekutosť palív, zabránili starnutiu či zamŕzaniu palív, korózii a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  3. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  4. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  2. Dáma s pávím pierkom
  3. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  7. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  8. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 19 028
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 663
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 528
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 800
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 510
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 481
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 125
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 724
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 104
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu