Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
HROZBY TERORISTICKÝCH ÚTOKOV V MAURITÁNII DONÚTILI ORGANIZÁTOROV K NEZVYČAJNÉMU KROKU

Zvíťazil rozum, Rely Dakar zrušili

Šesťtisíckilometrové púštne dobrodružstvo tento rok nebude. Jazdci sa z Lisabonu, kde dnes mali slávne preteky odštartovať, vracajú domov.

Šéf Rely Dakar Etienne Lavigne (na snímke dolu) smúti po správe, ktorú musel oznámiť účastníkom podujatia.  Na snímke hore pretekári pri svojich vozidlách rozoberajú nečakanú zvesť.Šéf Rely Dakar Etienne Lavigne (na snímke dolu) smúti po správe, ktorú musel oznámiť účastníkom podujatia. Na snímke hore pretekári pri svojich vozidlách rozoberajú nečakanú zvesť. (Zdroj: REUTERS a SITA/AP (2x))

LISABON, BRATISLAVA. Rely Dakar zrušili. Na jubilejný 30. ročník slávnych pretekov si fanúšikovia musia minimálne rok počkať.

Organizátor, francúzska spoločnosť Amaury Sport Organisation, včera tesne pred obedom šokovaným účastníkom na štarte v Lisabone oznámila, že pre hrozby teroristických útokov v Mauritánii, preteky ruší.

VIDEO ČTK: Rely Dakar prvýkrát v histórii zrušená


Odporúčala im to vláda

„Na oficiálnom brífingu nám oznámili, že tak robia na odporúčanie francúzskej vlády. Dôvodom vraj nie je bezpečnostná situácia v Mauritánii, ale bezpečnosť celej rely. Organizátori to rešpektovali, aj keď im to spôsobí obrovské finančné škody,“ informoval nás z Lisabonu Marián Novikmec, šéf Enviro Moto Teamu.

Preloženie trasy pretekov neprichádzalo do úvahy. Až osem z pätnástich etáp totiž vedie územím Mauritánie. Miestom, kde traja ozbrojení útočníci spájaní s al-­Káidou počas štedrovečerného pikniku neďaleko hraníc so Senegalom zastrelili štyroch francúzskych turistov a piateho zranili. Ďal­ších troch vojakov podľa agentúry Reuters zastrelili o tri dni neskôr na severe krajiny.

Iná možnosť nebola

„Vzhľadom na napätú situá­ciu v krajine a priame hrozby teroristov, žiadna iná alternatíva ako zrušenie neprichádzala do úvahy. Takéto hrozby nemôžeme ignorovať,“ píše sa v oficiálnom vyhlásení organizátora. „Zaistiť bezpečnosť účastníkov je našou prvoradou úlohou,“ píše sa ďalej.

V bohatej histórii rely je to nevídaný krok. Ešte nikdy nezrušili celý ročník. Hovorca Národného turistického úradu Mauritánie Hamady Samb Ba vyjadril nad rozhodnutím organizátora počudovanie a obavy z poškodeného imidžu krajiny.

Daniel Bilalian, šéf zahraničných športových prenosov France Televisions však má opačný názor. „Zvíťazil zdravý rozum. Ak by sa čokoľvek na území Mauritánie prihodilo, odniesol by si to usporiadateľ,“ povedal pre Reuters.

Rovnaký názor má i francúzsky minister športu Bernard Laporte. „Rozhodnutie bude mať katastrofálne ekonomické následky, ale keď ide o bezpečnosť, nemôžete hľadieť na ekonomiku,“ vyhlásil.

Dementi či hrdinovia?

Kým jazdci nechceli veriť vlastným ušiam, kritici podujatia z minulosti sa potešili. Rely už čelila snahám o zrušenie z viacerých strán. Ochranárom prekážalo prílišné znečistenie krajiny, africkým domorodcom občasné smrteľné nehody krajanov.

Francúzsky spevák Renaud podľa servera wikipedia.org dokonca o rely naspieval hanlivú skladbu, ktorej názov v preklade znie „500 dementov na štarte“.

Hlási sa Budapešť

Do Dakaru sa pôvodne štartovalo z Paríža. Od roku 1996 sa európske mestá pre úvodné etapy striedajú. O dva roky sa má štartovať z Budapešti.

Euro–africké motoristické dobrodružstvo vzniklo po inej napínavej situácii. Na púšt­nych pretekoch Abidijan (Pobrežie Slonoviny) – Nice zablúdil pretekár Thierry Sabine. Skúsenosť sa zapáčila, o dva roky sa z francúzskej metropoly štartovalo do senegalskej.

Trasy sa menili z ročníka na ročník, štart a cieľ však zostávali. Prvý odskočil Paríž. V roku 1994 starosta mesta, neskorší francúzsky prezident Jacques Chirac zatrhol úvod na Champs–Elysées a tým metropolu diskvalifikoval ako úvod pretekov.

Prvým mestom rely sa postupne stali Granada, Arras, Clermont–Ferrand, Barcelona. Lisabon mal premiéru vlani, mal by byť organizátorom aj o rok.

V roku 2010 by mala pribudnúť Budapešť. Maďarská vláda podpísala s organizátormi predbežnú zmluvu. Zakúpila licenciu za 2,2 milióna eur. Okrem prológu v Budapešti má ešte jedna časovka viesť okolo Balatonu.

Čo s Rely Dakar (názov Paríž zmizol) bude po včerajšom rozhodnutí ťažko predvídať. V minulosti však organizátori zvládli napäté politické obdobia na africkom kontinente. Štyrikrát dokonca nebol Dakar cieľovým mestom.

Dakar, sprvoti otvorené preteky pre všetkých motoristov, sú v súčasnosti plne profesionálne. Sú veľkým lákadlom. Viackrát v hlavnej kategórii vyhrali fínski majstri sveta v rely – Ari Vatanen a Juha Kankkunen. Piaty ročník patril známemu jazdcovi formuly 1, Belgičanovi Jackymu Icksovi.

V roku 2001 zvíťazila prvá a posledná žena – Nemka Jutta Kleinschmidtová. Predvlani zase bývalý majster z úplne iného odvetvia – zjazdár Luc Aplhand, víťaz lyžiarskeho Svetového pohára 1997.

(pf)
Katriňák a Jakeš: Sme šokovaní

Z Lisabonu sa slovenskí motocyklisti vrátia domov najskôr o dva až tri dni.

LISABON, BRATISLAVA. V mikrobuse, ktorý smeroval k parkovisku organizátormi už oficiálne prevzatých motocyklov, sme zastihli dvoch slovenských reprezentantov z medzinárodného Dakar tímu skupiny MOL Jaroslava Katriňáka a Ivana Jakeša.

Najskôr nechceli veriť

„Keď k nám predpoludním začali chodiť informácie o zrušení rely pre hrozbu teroristov zastrelením niektorých účastníkov, nechceli sme tomu veriť,“ povedal z Lisabonu pre SME Katriňák.

„Stále sme počítali s tým, že sa nejakým spôsobom Dakar odštartuje. Ale poobede, keď sme dostali pokyn, aby sme si prevzali svoje motocykle, je to už smutná realita. Priznám sa, že som mal viackrát aj slzy v očiach.­ Vyšla navnivoč celoročná tréningová drina. Nehovoriac už o tom, že ľudia a sponzori ktorí nás v nej podporovali a verili nám, utrpia veľké materiálne a finančné straty.“

Jazdci mali alternatívu

Katriňák v kútiku duše predsa len bol niekoľko hodín optimista: „Mali sme predstavu, že Dakar by predsa len mohli odštartovať. Trebárs tak, že by organizátori pustili etapy v Portugalsku a Maroku a zrušili tie, ktoré boli v pláne na území Mauritánie. Pritom cieľ mohol byť netradične v Lisabone. Rely by mala namiesto pätnástich len desať etáp.

Všetci naši kolegovia zhodne tvrdia, že moslimský svet si touto teroristickou hrozbou veľa priateľov nezískal. Akoby niektoré africké krajiny zabudli na to, že naším štartom sme im pomáhali, do Afriky išli aj týmto spôsobom peniaze, mali reklamu, mohli ju využiť na zvýšenie turistiky. Sme sklamaní, že šport zaťahujú do politiky.“

Pokiaľ ide o návrat jazdcov domov, je s veľkými otázni­kmi. „V Lisabone je veľké množstvo pretekárov, členov sprievodných tímov, kamiónov, automobilov, motocyklov. Ide minimálne o päťtisíc ľudí. Všetci budú chcieť byť čo najskôr doma, začne sa organizovaný chaos so zabezpečovaním odchodu.“

Aby to neboli len smutné reči, Katriňák z Lisabonu ešte dodal: „Po prvý raz tak nebudem mať z Dakaru oficiálnu fotografiu, ako stojím s motorkou na štartovacej rampe. Štartové číslo 009 by sa na nej celkom dobre vynímalo.“


Jakeš svoj cieľ nesplní

V podobnom duchu rozmýšľal aj Jakeš.

„Na rely som bol zdravo nažhavený, teraz je to v keli. Po tom, čo sa mi ju pred rokom nepodarilo dokončiť, mal som pred sebou jednoznačný cieľ absolvovať záverečnú etapu aj v Dakare k Ružovému jazeru.

Štartovné bolo 13 500 eur

K prípadnému skráteniu rely Jakeš pre SME povedal: „Štart rely sa mohol o dva­tri dni posunúť. Dala sa aj skrátiť alebo niektoré etapy mohli presmerovať,“ hovorí.

Pritom prvé etapy na portugalskom území by podľa neho boli relatívne bezpečné.

„Ľahko sa takto špekuluje, ale zrejme by si to vyžiadalo obrovské úsilie na množstvo zmien, ktoré by tým nastali. Možno by to potom bola chaotická rely. Ale aj keby to takto chceli riešiť, niektoré tímy by s tým už zrejme nemuseli nesúhlasiť. Len čo by sa rely odštartovala a potom po niekoľkých dňoch prípadne skončila, organizátori by už nemuseli vrátiť žiadny z poplatkov, ktoré tu boli mimoriadne vysoké. Napríklad len štartovné bolo 13 500 eur.“

Karol Pátek
Tragédie a konflikty

Na trati z Európy do senegalského Dakaru sa počas dvadsiatich deviatich ročníkov najväčšieho dobrodružstva motoristického sveta zabilo 53 účastníkov. Od prvého ročníka má rely veľa odporcov.

V roku 1986 zomrel doslova nad traťou aj zakladateľ podujatia Thierry Sabine po havárii vrtuľníka.

Štyri roky predtým štartoval na Dakare aj syn britskej premiérky Margaret Thatcherovej. Šesť dní bol nezvestný, ale po rozsiahlej pátracej akcii ho našli. Zo začiatku štartovalo na púštnej rely až 80 percent amatérov, čo bolo iba jedno z nezmy­selných rizík.

Poslednou obeťou z vlaňajšieho záveru pretekov je francúzsky motocyklista Eric Abijoux. Zomrel na zlyhanie srdca po predchádzajúcej havárii.

Na trati umierali jazdci, diváci, miestni obyvatelia, ktorí nemali ani potuchy, o čo ide. Obzvlášť tragický bol rok 1988.

Posledný deň pretekov, ešte na území Mauritánie, zabilo vozidlo filmového štábu matku s dcérou. Zahynulo i viacej civilných obyvateľov. Už po skončení pretekov rozpútalo vo vlaku z Dakaru do Bamaka v Mali viacero pretekárov požiar. Zomrelo niekoľko desiatok civilistov.

Vrcholom cynizmu bolo vtedy vyjadrenie v Dakare sídliacej agentúry PANA. Po smrti troch Afričanov pod vozidlami áut napísala, že „sú bezvýznamné pre vydarený priebeh pretekov“.

Vatikánske noviny L'Osservatore Romano protestovali: „Je to vulgárna prehliadka sily a bohatstva v miestach, kde ľudia umierajú hladom a smädom.“

Vyhľadávanému, rozhodne však kontroverznému podujatiu viackrát hrozil zánik aj z iných príčin.

Trasa roky vedie cez sporné, hoci neosídlené územie Západnej Sahary. Oficiálne ho riadia obyvatelia kmeňa Sahrawi, s ktorými je ťažká reč.Peter Fukatsch

Peter Fukatsch

Šéf Rely Dakar Etienne Lavigne (na snímke vľavo dolu) smúti po správe, ktorú musel oznámiť účastníkom podujatia (vpravo dolu). Na snímke hore pretekári pri svojich vozidlách rozoberajú nečakanú zvesť.

FOTO – REUTERS a SITA/AP (2x)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 367
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 575
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 914
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 224
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 098
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 245
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 401
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 031
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 366
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.