Konštiak: Číslo mobilu nemením

Etický kódex je niečo, čo by ste hľadali skôr vo veľkých medzinárodných firmách, hlavne tam, kde ľudia pracujú s citlivými dátami obchodných part­nerov. Menej už v slovenskej obchodnej firme a napríklad aj u jej závozníkov.

(Zdroj: SME – MILAN DAVID)

„Šofér totiž prichádza do styku s našimi zákazníkmi, vedúcimi predajní a reprezentuje firmu,“ hovorí majiteľ veľkoobchodu s potravinami Kon-rad Pavol Konštiak. Vysvetľuje, že kto nechce podliezať ceny, odlíšiť sa môže len kvalitou. A jej súčasťou je aj to, či závozník prináša k svojmu obchodnému partnerovi dobrú náladu, alebo aspoň ho nezahlcuje hundraním o svojich problémoch.

Pavol Konštiak preto do kódexu, ktorý platí aj pre šoférov, priamo napísal, že rozprávať sa o vlastných problémoch so zákazníkmi je zakázané. „Človek, ktorý preberá tovar, má tiež svoje trápenie. Ne­chcem, aby sme sa všetci usmievali, ale aspoň by sa nemali mračiť,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď Pavol Konštiak svoj biznis zakladal, riešil iné problémy. Cit pre tovar, o ktorom spotrebiteľ najprv sotva vie, no neskôr ho doslova žiada, to potrebuje obchodník vždy. No zatiaľ, čo teraz sa od konkurencie možno odlíšiť detailmi typu vystupovanie závozníka, pred sedemnástimi rokmi bol technický problém ešte aj zaplatiť obyčajnú faktúru do Rakúska.

Prvý obchod

Prvý obchod, ktorý urobil bývalý manažér Zdroja vo vlastnej firme, bol predvianočný nákup džúsov z Rakúska. Investoval doň stotisíc požičaných korún na licenciu pre medzinárodný obchod, dobré nervy pri vybavovaní financovania vo vtedajšej VÚB-ke, znalosť prostredia slovenského maloobchodu pri dohodovaní predbežných objednávok od obchodov.

Spomína, že ako začiatočník sa vtedy asi necítil jediný. Aj ľudia v banke museli priznať, že ešte nevedia, ako sa posielajú peniaze za tovar do Rakúska. Trvalo im deň, kým na to prišli.

SkryťVypnúť reklamu

Podstatnejšie ako prvý zisk bolo pre Pavla Konštiaka pokračovanie kontraktov s rakúskou firmu Radlberger. V tom čase si od nich sľuboval veľa – rad v názve firmy Kon-rad je odkazom na obchodného partnera. „Veril som, že Radlberger do mojej firmy možno aj vstúpi,“ hovorí dnes o vtedajších predstavách majiteľ jedného zo súčasných najväčších sloven­ských distribútorov potravín.

Hoci s Radlbergerom už neobchoduje, názov „rad“ v názve firmy ponechal – zvykol si naň.

S odchodmi aj veľkých dodávateľov treba v dlhodobom biznise počítať. Kon-rad doniesol na slovenský trh napríklad aj značku Rauch, ktorá sa ujala tak dobre, že jej majitelia si na Slovensku otvorili dcéru. Rovnaký príbeh zažil s Bonduelle. „Každý vám odstúpenie oznámi relatívne seriózne. Za vybudovanie trhu vám však nič nezaplatia,“ spomína. Zlé slovo na bývalých dodávateľov od neho však nepočuť.

SkryťVypnúť reklamu

Škodnú nájdu sami

Hoci k povahe biznisu, v ktorom Kon-rad pôsobí, fluktuácia patrí, Konštiak si na ňu nesťažuje. Tvrdí, že pri jeho približne dvesto zamestnancoch je sotva päťpercentná. A vysvetľuje, ako sa niektorí jeho ľudia už zžili s firmou. Keď sa nájde napríklad vypitá fľaštička darčekového alkoholu pod paletou. Zamestnanci sa sami postarajú, aby našli vinníka.

„My tomu hovoríme, že sem-tam príde škodná. Sám kolektív ju nájde a vypudí.“ Ľahko sa dá rozkradnúť firma, ale potom všetci prídu o zamestnanie. „To, že Konštiak skrachuje, ich nezaujíma, ich zaujíma to, že stratia zamestnanie, ktoré pre nich znamená určitú istotu.“

Ako prežil 90. roky – časy nezaplatených faktúr a jednorazových eseročiek? Či aj on ostal niekomu dlžný? Pavol Konštiak odpovedá vysvetlením, že na každej vizitke je jeho mobil. A jeho číslo nemusel nikdy meniť. „Nikdy som sa nepotreboval báť, schovávať alebo meniť svoje číslo Nikomu nič nedlhujem. Kon-rad má čitateľnú minulosť.“

SkryťVypnúť reklamu

Pavol Konštiak (50)

spolumajiteľ a zakladateľ veľkoobchodu s potravinami Kon–rad,

prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu a člen prezídia Republikovej únie zamestnávateľov,

honorárny konzul Filipín.

Viac na www.leaders.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 231
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 979
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 991
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 951
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 821
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 454
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu