Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
PORTRÉT NA SOBOTU

Konštiak: Číslo mobilu nemením

Etický kódex je niečo, čo by ste hľadali skôr vo veľkých medzinárodných firmách, hlavne tam, kde ľudia pracujú s citlivými dátami obchodných part­nerov. Menej už v slovenskej obchodnej firme a napríklad aj u jej závozníkov.

(Zdroj: SME – MILAN DAVID)

„Šofér totiž prichádza do styku s našimi zákazníkmi, vedúcimi predajní a reprezentuje firmu,“ hovorí majiteľ veľkoobchodu s potravinami Kon-rad Pavol Konštiak. Vysvetľuje, že kto nechce podliezať ceny, odlíšiť sa môže len kvalitou. A jej súčasťou je aj to, či závozník prináša k svojmu obchodnému partnerovi dobrú náladu, alebo aspoň ho nezahlcuje hundraním o svojich problémoch.

Pavol Konštiak preto do kódexu, ktorý platí aj pre šoférov, priamo napísal, že rozprávať sa o vlastných problémoch so zákazníkmi je zakázané. „Človek, ktorý preberá tovar, má tiež svoje trápenie. Ne­chcem, aby sme sa všetci usmievali, ale aspoň by sa nemali mračiť,“ vysvetľuje.

Keď Pavol Konštiak svoj biznis zakladal, riešil iné problémy. Cit pre tovar, o ktorom spotrebiteľ najprv sotva vie, no neskôr ho doslova žiada, to potrebuje obchodník vždy. No zatiaľ, čo teraz sa od konkurencie možno odlíšiť detailmi typu vystupovanie závozníka, pred sedemnástimi rokmi bol technický problém ešte aj zaplatiť obyčajnú faktúru do Rakúska.

Prvý obchod

Prvý obchod, ktorý urobil bývalý manažér Zdroja vo vlastnej firme, bol predvianočný nákup džúsov z Rakúska. Investoval doň stotisíc požičaných korún na licenciu pre medzinárodný obchod, dobré nervy pri vybavovaní financovania vo vtedajšej VÚB-ke, znalosť prostredia slovenského maloobchodu pri dohodovaní predbežných objednávok od obchodov.

Spomína, že ako začiatočník sa vtedy asi necítil jediný. Aj ľudia v banke museli priznať, že ešte nevedia, ako sa posielajú peniaze za tovar do Rakúska. Trvalo im deň, kým na to prišli.

Podstatnejšie ako prvý zisk bolo pre Pavla Konštiaka pokračovanie kontraktov s rakúskou firmu Radlberger. V tom čase si od nich sľuboval veľa – rad v názve firmy Kon-rad je odkazom na obchodného partnera. „Veril som, že Radlberger do mojej firmy možno aj vstúpi,“ hovorí dnes o vtedajších predstavách majiteľ jedného zo súčasných najväčších sloven­ských distribútorov potravín.

Hoci s Radlbergerom už neobchoduje, názov „rad“ v názve firmy ponechal – zvykol si naň.

S odchodmi aj veľkých dodávateľov treba v dlhodobom biznise počítať. Kon-rad doniesol na slovenský trh napríklad aj značku Rauch, ktorá sa ujala tak dobre, že jej majitelia si na Slovensku otvorili dcéru. Rovnaký príbeh zažil s Bonduelle. „Každý vám odstúpenie oznámi relatívne seriózne. Za vybudovanie trhu vám však nič nezaplatia,“ spomína. Zlé slovo na bývalých dodávateľov od neho však nepočuť.

Škodnú nájdu sami

Hoci k povahe biznisu, v ktorom Kon-rad pôsobí, fluktuácia patrí, Konštiak si na ňu nesťažuje. Tvrdí, že pri jeho približne dvesto zamestnancoch je sotva päťpercentná. A vysvetľuje, ako sa niektorí jeho ľudia už zžili s firmou. Keď sa nájde napríklad vypitá fľaštička darčekového alkoholu pod paletou. Zamestnanci sa sami postarajú, aby našli vinníka.

„My tomu hovoríme, že sem-tam príde škodná. Sám kolektív ju nájde a vypudí.“ Ľahko sa dá rozkradnúť firma, ale potom všetci prídu o zamestnanie. „To, že Konštiak skrachuje, ich nezaujíma, ich zaujíma to, že stratia zamestnanie, ktoré pre nich znamená určitú istotu.“

Ako prežil 90. roky – časy nezaplatených faktúr a jednorazových eseročiek? Či aj on ostal niekomu dlžný? Pavol Konštiak odpovedá vysvetlením, že na každej vizitke je jeho mobil. A jeho číslo nemusel nikdy meniť. „Nikdy som sa nepotreboval báť, schovávať alebo meniť svoje číslo Nikomu nič nedlhujem. Kon-rad má čitateľnú minulosť.“

Pavol Konštiak (50)

spolumajiteľ a zakladateľ veľkoobchodu s potravinami Kon–rad,

prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu a člen prezídia Republikovej únie zamestnávateľov,

honorárny konzul Filipín.

Viac na www.leaders.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 678
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 133
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 110
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 133
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 920
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 584
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 305
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu