Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky
PRÍČINY KRACHU PROJEKTU VÝROBY AUTOBUSOV V KOŠICIACH SA LÍŠIA PODĽA TOHO, KTO HOVORÍ

Košice a investor sa nedohodli

Americká firma Blue Bird odstúpila od projektu výroby autobusov v Košiciach. Nenašla podporu v orgánoch mesta, hoci priamu finančnú podporu nežiadala.

V Košiciach sa mali vyrábať vozidlá firmy, ktorá sa presadila produkciou žltých školských autobusov. Na investícii s mestským dopravným podnikom sa však nedohodla.V Košiciach sa mali vyrábať vozidlá firmy, ktorá sa presadila produkciou žltých školských autobusov. Na investícii s mestským dopravným podnikom sa však nedohodla. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Americká firma Blue Bird odstúpila od projektu výroby autobusov v Košiciach. Nenašla podporu v orgánoch mesta, hoci priamu finančnú podporu nežiadala.

KOŠICE. Ambiciózny projekt košického montážneho závodu, jedného z najväčších americ­kých výrobcov autobusov spoločnosti Blue Bird v Košiciach, je v troskách.

Prezident firmy Tradex International Company Lou Babjak, ktorá investora zastupuje, oznámil vedeniu mesta, že rokovania o spolupráci končí.

Referencie nestačili

Námestníka primátora Jozefa Filipka, ktorý bol poverený s Tradexom rokovať, rozhodnutie Lou Babjaka ukončiť spoluprácu na príprave spoločného podniku prekvapilo: „Oznámil nám to stručným e-mailom, bez uvedenia dôvodov.“

VIDEO: O projekte Blue Bird hovorí námestník košického primátora J. Filipko


Projekt výstavby montážneho závodu Blue Bird tak vice­primátor považuje za bezpredmetný. Napriek tomu nevylúčil možnosť ďalšej spolupráce. „Sme ochotní ďalej rokovať. Záleží na argumentoch, ktoré nám pán Babjak predloží. Momentálne to však pokladáme za uzavreté. Neskončilo to z našej iniciatívy,“ povedal pre SME Filipko.

Nepriamo potvrdzuje, že neochota mesta podpísať s americkou firmou memorandum o budúcej spolupráci, súvisí so zlými referenciami zástupcu investora. Na otázku, či argumenty Babjaka boli málo presvedčivé, odpovedal: „Získali sme dosť veľa názorov od ľudí, ktorí rokovali po celom Slovensku s pánom Babjakom o rôz­nych projektoch. Viacerí poslanci mestského zastupiteľstva si myslia, že mesto by nemalo podnikať a nie sú presvedčení o výhodnosti projektu. Aj preto sme boli zdržanlivejší.“

Mestské zastupiteľstvo malo schváliť návrh memoranda o spolupráci medzi mestom a spoločnosťou Tradex. „Poslanci vzali informáciu na vedomie a odporučili ho dopracovať. Žiadali napríklad predložiť podrobný podnikateľský plán a finančné krytie projektu,“ hovorí viceprimátor. Tvrdí, že od augustového zasadnutia mestského zastupiteľstva, ktoré sa zámerom zaoberalo, sa už zástupcovia investora ľuďom z mesta neozvali.

Definitívne nie

„Mestské zastupiteľstvo, magistrát ani vedenie Dopravného podniku mesta Košice neprejavilo o projekt seriózny záujem. Ďalšie rokovania by boli zbytočnou stratou času,“ povedal pre SME Babjak.

Podnikateľ so slovenskými koreňmi je rozčarovaný najmä z prístupu košickej samosprávy k ponuke, ktorá podľa neho mohla výrazne ekonomicky pomôcť stratovému dopravnému podniku, samotnému mestu ako jeho stopercentnému akcionárovi i celému regiónu.

Myslí si, že k rozhodnutiu ukončiť rokovania ešte pred podpisom memoranda o spolupráci prispeli aj nekalé zákulisné ťahy. „Odporúčací list veľvyslanectva USA v Bratislave adresovaný pánovi primátorovi, ktorého kópie boli doručené ministrovi hospodárstva a ministrovi dopravy, sa na magistráte záhadne stratil,“ povedal Babjak. Bez ďalšieho vysvetlenia dodáva, že do firmy Blue Bird prichádzali z Košíc e-maily, ktorých obsah podľa neho hraničil s kriminálnym činom. „Vedenie Blue Bird to odrádzalo od zámeru investovať v Koši­ciach. Informoval som o tom aj námestníka primátora Filipka a vedenie dopravného podniku. Žiaľ, nikto nepovažoval za potrebné problémom sa zaoberať.“

Babjak pre SME potvrdil, že rozhodnutie je definitívne. Spoločnosť Tradex už rokuje s ďalšími potenciálnymi partnermi. Do úvahy prichádzajú iné mestá na Slovensku, ale aj jedna z dvoch­ bližšie nešpecifikova­ných stredoeurópskych krajín.

Ročne mali vyrobiť 500 kusov

KOŠICE. Montážny závod Blue Bird v Košiciach mal vyrábať 500 autobusov ročne. Američania mali poskytnúť know-how a zaškolenie personálu do montáže autobusov z dovezených blokov. Postupne sa mali na Slovensku vyrábať aj jednotlivé komponenty autobusov. V podniku malo pracovať 500 až tisíc zamestnancov.

Tri štvrtiny produkcie mala firma vytvorená s Dopravným podnikom mesta Košice podľa pôvodných plánov exportovať do východnej Európy. Podnik by mohol obnovovať autobusový park z vlastnej produkcie, čím by na jednom vozidle ušetril okolo pol milióna korún.

Štartovná investícia mala byť približne milión dolárov vrátane montáže prvých šty­roch ukážkových autobusov v Košiciach. Na americkej strane malo byť okrem financovania projektu aj zabezpečenie homologizácie autobusov v Európe. Mesto by vstúpilo do spoločnosti len nehnuteľnosťami.

Spoločnosť Blue Bird je známa predovšetkým produkciou žltých školských autobusov. Po amerických cestách ich denne premáva okolo 340-tisíc.

(sen)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Od Česka až po Jadran
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  7. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  10. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 262
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 678
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 196
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 887
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 200
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 190
  7. Od Česka až po Jadran 3 675
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 989
  9. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 751
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pestovanie paradajok na farme Oremus.

Pestovatelia sa púšťajú do nových projektov.


23. júl
Peter Tkačenko

Kde sa berie istota, že sme sa vyhli ďalšiemu lockdownu?


7 h
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

V reštaurácii sa treba preukázať.


12 h
Lukašenka udržali pri moci ozbrojené zložky.

Mieria na Ukrajinu alebo do Poľska.


a 2 ďalší 23 h