BRATISLAVA. Banky by už od januára nemali žiadať od ľudí, ktorí si chcú zobrať úver, aby mali v banke otvorený aj bežný účet. Dohodli sa na tom v etickom kódexe po tlaku Európskej komisie i Protimonopolného úradu, ktorým sa nepáčilo viazanie jedného bankového produktu na kúpu iného.
Klienti, ktorí v súčasnosti čerpajú úver, platia banke mesačne za vedenie bežného účtu spravidla do 50 korún. Ak majú v banke balík služieb, ktorého súčasťou je aj bežný účet, cena môže byť aj vyššia. Poplatok za úverový účet, prípadne za správu úveru ich mesačne vyjde na 70 až 100 korún. Banky potrebu úverového účtu vysvetľujú tým, že sa na ňom zaznamenávajú všetky pohyby a informácie o úvere.
Viazanie produktov obmedzuje súťaž
Protimonopolný úrad tvrdí, že viazanie bankových produktov môže oslabovať hospodársku súťaž. Spotrebitelia sú totiž nútení kupovať od tej istej banky viaceré produkty. „Počet produktov, ktoré banka klientovi poskytne, potom zvyšuje náklady klienta, ak by sa rozhodol zmeniť banku,“ povedala hovorkyňa úradu Alexandra Bernáthová. Tým sa zároveň znižuje spotrebiteľská mobilita medzi bankami. Veľký počet klientov, ktorí sú jednotlivými bankami viazaní, podľa úradu zároveň odrádza nových konkurentov, aby vstúpili na trh. „Znižuje sa aj transparentnosť cien viazaných bankových produktov,“ povedala Bernáthová.
Slovenská sporiteľňa v pondelok potvrdila, že zmenu zavedú do praxe hneď, ako to bude „technicky možné“. Podobne je na tom aj VÚB. „Pracujeme na tom, aby klient mohol splácať úver aj iným spôsobom, ako z účtu vedeného v našej banke,“ povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Dexia banka uviedla, že bude poskytovať úvery aj bez nutnosti otvorenia účtu v banke, už od začiatku januára.
Klienti bez účtu si môžu priplatiť inak
Cenou za to, že si klient nebude chcieť otvoriť v banke bežný účet, môže byť napríklad vyšší úrok. „Ak sa rozhodne pre otvorenie účtu a z neho bude splácať poskytnutý úver, bude tak ako doteraz zvýhodnený formou zníženia výslednej úrokovej sadzby na požadovanom úvere,“ povedala riaditeľka útvaru Komunikácie ČSOB Terézia Copláková.
Slovenská sporiteľňa ani VÚB banka neodpovedali na otázku, či budú žiadatelia o úver bez účtu v banke nejako znevýhodnení. Sporiteľňa však odporúča klientom ponechať si v banke aj bežný účet. „Banky vedia klientom lepšie poradiť najvýhodnejší produkt, ak v nej majú aj svoj bežný účet,“ povedala generálna riaditeľka Slovenskej sporiteľne Regina Ovesny-Straka. Podľa stavu a pohybov na bežnom účte klienta vie banka lepšie posúdiť jeho schopnosť splácať úver.
Jediný význam vedenia dvoch účtov v banke je však podľa finančného poradcu Dalibora Blažeka v tom, že banka má od klienta dvojaký príjem. Argumentácia, že podľa pohybov na bežnom účte vie banka lepšie posúdiť bonitu klienta pri žiadosti o úver, platí len u klientov, ktorí majú v banke účet aspoň tri mesiace. „U nových klientov teda bežný účet len z dôvodu žiadosti o úver nemá význam,“ myslí si Blažek.
Zmena má platiť aj pre doterajších klientov
Či si bežný účet budú môcť zrušiť aj klienti, ktorí už úver čerpajú, bude závisieť od podmienok jednotlivých bánk. Hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer túto možnosť potvrdil s tým, že klienti nebudú musieť zaplatiť poplatok za zmenu úverových podmienok.
Podobne aj ČSOB je pripravená vyhovieť klientovi, ktorý bude trvať na zmene. Banka však pripomína, že v prípade už poskytnutých úverov sú splátky naviazané na existujúce účty. „Klient musí počítať s tým, že ide o zmenu zmluvných podmienok, teda banka je oprávnená si v zmysle platného sadzobníka poplatkov za túto zmenu účtovať poplatok,“ povedala Copláková.