ielkujúcich robotov, laserové zbrane a, samozrejme, ufónov so zelenými tykadlami. V slohových prácach na tú istú tému sme si „uvedomelo“ kládli otázku, či rok 2000 – popri iných ohrozených živočíšnych druhoch – prežije vôbec samotný človek.
Kedysi v sedemdesiatych rokoch sme na hodinách výtvarnej výchovy dostávali za úlohu nakresliť, „ako si predstavujeme svet v roku 2000“. Ovplyvnení komiksami, mesačníkom Elektrón a vlastnou fantáziou sme kreslili hranaté mrakodrapy, lietajúce taniere, svetielkujúcich robotov, laserové zbrane a, samozrejme, ufónov so zelenými tykadlami. V slohových prácach na tú istú tému sme si „uvedomelo“ kládli otázku, či rok 2000 – popri iných ohrozených živočíšnych druhoch – prežije vôbec samotný človek.
Praktické veci namiesto ufónov
Áno, z dnešného pohľadu to boli dosť naivné predstavy. No, paradoxne, sa v nich neobjavil ani mobilný telefón, ani GPS lokátor, ani mikrovlnka, ani krém proti vráskam... Veď uznajte, ktorému desaťročnému decku by pred tridsiatimi rokmi zišlo na um čosi také ako krém proti vráskam? Ale neobjavil sa tam ani MP3 prehrávač, ani internet, ani mnoho ďalších užitočných vecičiek nášho každodenného života, ako napríklad „drivemocion“ – svetelné zariadenie, ktoré signalizuje vašu náladu za volantom či postoj k iným vodičom (časopis Advertising Age ho vyhlásil za jednu z top technických hračiek roku 2007).
Internet tu nebol odjakživa
Ale ani užitočnejšie veci to nemali pri svojom zrode jednoduché. Napríklad taký internet. Pred vyše desiatimi rokmi sa ešte nevolal internet, ale „verejná dátová sieť“. V tom čase sme pre jedného nášho klienta realizovali prieskum o potenciáli jeho používania na Slovensku. Do prieskumu sa nám vtedy podarilo zapojiť najväčšie kapacity z akademického prostredia, ktoré ako jediné mali akú-takú predstavu o možnostiach jej využitia. Zhodli sa na tom, že poskytovať iba samotné pripojenie je nepostačujúce. „Ten kábel sám osebe nemá zmysel, pokiaľ v ňom nebude nejaký konkrétny obsah, napríklad telefónny zoznam, predpoveď počasia alebo televízny program,“ tak znelo jedno z hlavných odporúčaní vedcov.
Ako ten čas letí!
Názory expertov spred desiatich rokov nám dnes pripadajú rovnako naivné, ako názory desaťročných školákov spred tridsiatich rokov. Našu budúcnosť majú v rukách odvážni vizionári a šikovní marketéri. Azda vedia, čo robia.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants