Dňa 19. novembra sme si od spoločnosti STAVPAG Skalica kúpili ohrievač Toyotomi. Pri jeho predvádzaní nám zástupca firmy uviedol, že má výkon 5 kW, je vhodný na doplnkové vykurovanie priestoru 80 až 110 štvorcových metrov. Pri kúrení vraj skoro vôbec nebudeme cítiť zápach, stačí prirodzené vetranie. Dodal nám nízkoaromatické kvapalné palivo Zibro Plus Extra, ktoré, podľa neho, nezapácha a má vynikajúce vykurovacie vlastnosti. Zaručoval sa nám, že dvadsaťlitrový kanister pri dennom desaťhodinovom kúrení vydrží mesiac. Cena ohrievača bola 18 738 korún, palivo stálo 1 150 korún.
Ohrievač sme začali používať ako doplnkové kúrenie k ústrednému kúreniu, teplota v miestnosti pri začatí doplnkového kúrenia nebola nižšia ako 17,5 stupňa Celzia. Denne sme ohrievačom prikurovali asi štyri hodiny, ale už po troch dňoch sme zistili, že spotreba paliva je neúmerne vysoká a nezodpovedá informácii, ktorú uvádzal zástupca. Za sedem dní, teda za 28 hodín, sme spálili viac ako polovicu kanistra a pri kúrení cítiť zápach.
Pri opätovnom podrobnom preštudovaní dokladov k ohrievaču sme zistili, že ohrievač má výkon iba 3 kW a je vhodný na vyhrievanie priestoru 85 až 110 kubických metrov, teda menšieho priestoru, ako uvádzal zástupca firmy. Nazdávame sa, že nás pri návšteve úmyselne uviedol do omylu. Ako máme postupovať, keď chceme odstúpiť od zmluvy, vrátiť výrobok a žiadať vrátenie peňazí? Ján L.
Tento prípad potvrdzuje, že na reči sa nedá spoľahnúť. Pri takejto cene výrobku si treba vlastnosti a okolnosti poriadne zistiť a viacnásobne preveriť. Pri uvažovaní musí byť jasné, že päťkilowattový zdroj nemôže podstatne zvýšiť teplotu v obývacom priestore s plochou 80 až 110 štvorcových metrov a už vôbec nie trojkilowattový. Dá sa ľahko prepočítať, že 20 litrov vykurovacieho oleja môže počas 300 hodín poskytnúť len minimálny tepelný výkon.
Môžete sa oprieť len o svedectvo ďalšej osoby prítomnej pri kúpe, ktorá dosvedčí poskytnutie klamlivých informácií. Na základe toho podať písomnú reklamáciu a v protokole uviesť, že na základe nepravdivých informácií nemôžete výrobok na deklarovaný účel využívať, a preto odstupujete od zmluvy a žiadate vrátiť plnú kúpnu cenu i uhradenie nákladov spojených s uplatnením reklamácie. Nie je jasné, či bol výrobok kúpený formou podomového predaja. Ak áno, bolo možné výrobok bez udania dôvodu vrátiť do siedmich pracovných dní od kúpy.
Autor: Miroslav Tulák, Združenie slovenských spotrebiteľov