BRATISLAVA. Podľa zákona za chyby zodpovedá predávajúci. „Aj za tie, o ktorých nevedel. Nie je rozhodujúce, či ide o chyby zjavné, alebo skryté, ktoré sa prejavia až pri používaní veci,“ vraví hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Možnosť reklamácie sa však netýka opotrebovania materiálu jeho používaním. Záruka sa nevzťahuje ani na chybu, pre ktorú mal výrobok nižšiu cenu.
Ako postupovať
Ak spotrebiteľ zistí nedostatky alebo chyby na výrobku, mal by ho ihneď reklamovať a ďalej nepoužívať. „Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe, inak právo zanikne,“ uviedla Krkošová.
Spotrebiteľ uplatňuje reklamáciu u predávajúceho alebo v určenom záručnom servise, musí predložiť záručný list či doklad o kúpe. Ak reklamuje výrobok, ktorý nie je možné doručiť predávajúcemu, môže požadovať odstránenie chyby na mieste alebo dohodnúť spôsob prepravy výrobku. „Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením reklamácie,“ tvrdí hovorkyňa SOI.
Predávajúci je povinný vybaviť reklamáciu ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Jej vybavenie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní.
Posudky hradí predávajúci
To, či zákazník dostane po reklamácii opravený, či nový výrobok alebo peniaze, záleží na type chyby, ktorá sa reklamuje.
Občiansky zákonník rozlišuje odstrániteľné a neodstrániteľné chyby. Pri odstrániteľnej chybe má spotrebiteľ právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. O spôsobe jej odstránenia rozhoduje predávajúci. „Spotrebiteľ môže žiadať namiesto odstránenia chyby výmenu veci za bezchybnú,“ povedala Krkošová. Predávajúcemu však nesmú vzniknúť neprimerané náklady. Namiesto opravy môže vymeniť chybný tovar za bezchybný, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
Pri neodstrániteľnej chybe má spotrebiteľ právo na výmenu veci alebo na vrátenie peňazí. Záleží na ňom, ktoré právo si uplatní. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná lehota začína plynúť od prevzatia novej veci.
Helena Mezenská zo Združenie na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade upozorňuje, že od júla 2007 je predávajúci povinný, ak reklamáciu spotrebiteľa neuzná do troch pracovných dní, výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie. Spotrebiteľ si musí prevziať tovar po reklamácii v dohodnutej lehote, najneskôr do mesiaca od uplynutia času, keď sa oprava mala vykonať.
Aj bez obalu
Niektorí obchodníci pri reklamácii žiadajú, aby kupujúci reklamoval výrobok aj s pôvodným obalom.
Krkošová upozorňuje, že žiadny právny predpis neukladá spotrebiteľovi povinnosť odkladať si pôvodný obal, a predávajúcemu nedáva právo ho žiadať pri reklamácii. „Reklamuje sa tovar, nie obal,“ vraví.
Výnimkou je tovar, ktorý si vyžaduje mimoriadnu opatrnosť pri manipulácii, pretože sa bez obalu môže poškodiť. Aj v takýchto prípadoch to však môže predávajúci požadovať len ak poskytuje na výrobok dlhšiu ako zákonom stanovenú 24mesačnú lehotu. „Predávajúci musí o tom kupujúceho vopred písomne informovať,“ dodala Krkošová.
Záručné lehoty, ktoré predajca nemôže skrátiť
24 mesiacov pri spotrebnom tovare,
24 mesiacov pri zhotovení veci na zakázku,
3 mesiace pri oprave výrobku,
18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách,
3 roky pri zhotovení stavby,
12 mesiacov pri predaji použitých vecí.
Ak je na predávanom tovare alebo jeho obale vyznačený čas na použitie, záručná lehota sa neskončí pred uplynutím tohto času.
Možnosti vybavenia reklamácie
odovzdaním opraveného výrobku,
výmenou výrobku,
vrátením kúpnej ceny výrobku či vyplatením primeranej zľavy,
písomnou výzvou na prevzatie plnenia alebo jej odôvodneným zamietnutím.
Autor: vf