BRATISLAVA. Ak sa kúpený darček nepáčil, nevyhovujú jeho rozmery alebo farba, obchodníci nie sú podľa zákona povinní vziať ho späť, vymeniť za iný výrobok alebo vrátiť peniaze. Aj hovorkyňa ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová upozorňuje, že takzvaná bezdôvodná výmena tovaru je vždy vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim. Napriek tomu, že im to zákon neprikazuje, obchody dávajú pri určitých tovaroch možnosť na výmenu alebo vrátenie peňazí. Považujú to totiž za svoju obchodnú politiku a ústretový krok voči zákazníkom
Predajcovia posudzujú každé vrátenie individuálne. Zákazník však vždy musí pri vrátení alebo výmene predložiť nákupný doklad, prípadne aj záručný list. Tovar zároveň musí byť zabalený v pôvodnom obale, pričom musí byť jasné, že nebol používaný. Pri oblečení sa vyžadujú visačky alebo vnútorné štítky.
V ktorejkoľvek pobočke
Väčšie spoločnosti ako napríklad Tesco alebo reťazec Ahold, ktorý prevádzkuje predajne Hypernova, ponúkajú bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru počas celého roka. Tesco vrátenie tovaru nemá časovo obmedzené, v prípade Aholdu platí pre bezdôvodné vrátenie tovaru lehota 14 dní.
Obchodné reťazce dávajú zákazníkovi na výber aj možnosť vrátenia peňazí. Zákazník pritom môže tovar vrátiť v ktorejkoľvek pobočke na Slovensku. „Odporúčam však výrobok vrátiť v predajni, kde ho zákazník kúpil. Nie všetky výrobky sa totiž predávajú vo všetkých obchodoch,“ povedala hovorkyňa reťazca Tesco Oľga Hrnčiarová.
Niektorí obchodníci pripravujú vo vianočnom období na vrátenie tovaru špeciálne akcie. Napríklad elektrodom NAY aj tento rok ponúka možnosť vrátiť darček. Tovar, ktorý bol zakúpený od 14. decembra, môže zákazník vrátiť do 6. januára budúceho roka v ktorejkoľvek predajni Nay. „Po skontrolovaní tovaru si môže vybrať iný tovar v tej istej hodnote alebo mu vrátime peniaze,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Tatiana Onderková. Akcia sa vzťahuje na celý sortiment.
Výmena šperkov do 30 dní
Obchodníci na výmenu väčšinou neprijímajú výrobky, ktoré sú chránené autorským právom. Sú to najmä knihy, CD, DVD či počítačové programy.
Vedúci kníhkupectva Panta Rhei v Auparku Vladimír Bilo však tvrdí, že sa snažia vychádzať zákazníkom v ústrety. „Ak je napríklad CD v pôvodnom obale alebo vidno, že kniha je nečítaná, vieme sa so zákazníkom dohodnúť,“ povedal Bilo. Peniaze kníhkupectvo nevracia.
Problémom môže byť aj vrátenie spodnej bielizne. Väčšina obchodníkov jej vrátenie neumožňuje. Takisto je to aj v prípade elektroniky osobnej spotreby ako napríklad elektronická zubná kefka, holiaci strojček a podobne.
Oblečenie sa dá väčšinou vymeniť do siedmich dní. Obchodníci umožňujú vybrať si aj iný tovar, nielen vymeniť veľkosť. Nové oblečenie však musí byť v rovnakej hodnote alebo drahšie ako pôvodný, vymieňaný tovar. Obchody, ktoré predávajú zlaté či strieborné výrobky, poskytujú zákazníkom väčšinou až 30dňovú lehotu, počas ktorej môžu tovar vymeniť.
Niekto umožní výmenu celý rok, iný pár dní
Ahold Retail Slovakia
Počas celého roka sa dá tovar v predajniach Hypernova do 14 dní bez udania dôvodu vrátiť alebo vymeniť v ktorejkoľvek predajni na Slovensku.
Zákazník musí predložiť nepoužitý a nepoškodený výrobok v originálnom balení s pokladničným dokladom. Môže si vybrať, či chce tovar vymeniť za iný, alebo vyplatiť jeho hodnotu v poukážkach na nákup. Treťou možnosťou je vrátenie peňazí.
V prevádzkach tejto spoločnosti nie je možné vrátiť tovar, na ktorý sa vzťahujú autorské práva, spodnú bielizeň a predmety osobnej hygieny.
Tesco Stores
Spoločnosť ponúka počas celého roka možnosť vrátiť tovar bez dôvodu, nestanovila lehotu, dokedy tak možno urobiť.
Vrátený tovar musí byť zabalený, neporušený, nepoužívaný, nepoškodený. Spolu s pokladničným dokladom treba priložiť aj záručný list. Na textile musia byť všetky visačky.
Zákazník má zvyčajne možnosť vybrať si, či chce peniaze, alebo tovar vymeniť za iný .
Tesco na výmenu neprijíma výrobky, ktoré sú chránené autorským právom (CD, DVD, knihy, video a audiokazety, počítačové programy), spodnú bielizeň, hygienické potreby a zdravotné pomôcky, sezónny tovar, metrový textil či tovar, na ktorý poskytlo zľavu pre skrytú chybu.
NAY
Tovar, ktorý bol zakúpený od 14. decembra 2007, môže zákazník vrátiť do 6. januára 2008 v ktorejkoľvek predajni NAY elektrodom na Slovensku. Môže si vybrať iný tovar v tej istej hodnote alebo mu obchod vráti peniaze.
Pri vrátení darčeka musí s dokladom o zaplatení predložiť nepoužívaný tovar zabalený v originálnom balení, okrem škatule musí obsahovať aj obal z polystyrénu a fóliu.
Panta Rhei
Ak je jasné, že kniha nie je čítaná alebo že CD je nepoužívané a v pôvodnom obale, dá sa vymeniť. Neplatí to však vždy, keďže knihy, CD a DVD sú špecifický tovar. Peniaze kníhkupectvo nevracia.
Kenvelo
Tovar s visačkou sa dá vymeniť do siedmich dní v ktoromkoľvek obchode na Slovensku. Nedá sa vymeniť spodná bielizeň.
Terranova
Do troch dní sa dá tovar vymeniť za čokoľvek iné. Do siedmich dní možno vymeniť už len veľkosť oblečenia. Oblečenie musí mať vnútorné štítky.
Gin Tonic
Do troch dní zákazníkovi vrátia aj peniaze, do 30 dní sa dá oblečenie vymeniť. Tovar treba predložiť aj s visačkami. Spodná bielizeň sa nevymieňa.
Bepon
Tovar sa dá vymeniť aj po dlhšom čase, ale musí byť jasné, že nebol nosený.
Dráčik
Do 21 dní môžu zákazníci požiadať aj o vrátenie peňazí. Tovar sa dá tiež vymeniť, nesmie však byť poškodený.
Zlatníctva
Peniaze vracajú len výnimočne. Výrobky sa dajú vymeniť zväčša do 30 dní. Šperky však musia byť nenosené.
IKEA
Zákazníci môžu vrátiť tovar bez udania dôvodu do 90 dní počas celého roka. Výrobok musí byť v pôvodnom stave i balení a nezmontovaný. Zákazník dostane späť peniaze alebo mu IKEA vymení výrobok za iný.
Možnosť výmeny však neplatí napríklad pri živých kvetoch, metráži, rozbalených matracoch, žiarovkách, žiarivkách, batériách, partiovom a výpredajovom tovare.
(vf)