Počítače od Dellu budú aj v Tescu

Druhý najväčší svetový výrobca počítačov mení po dvadsiatich rokoch existencie spôsob predaja. Počítačové zostavy bude od januára v časti Európy predávať v supermarketoch vrátane slovenského Tesca.

Po vstupe Dellu do americkej siete supermarketov Wal–Mart ponúka obchod aj produkty iných počítačových firiem. Dell vo Wal–Marte exkluzivitu nemá.Po vstupe Dellu do americkej siete supermarketov Wal–Mart ponúka obchod aj produkty iných počítačových firiem. Dell vo Wal–Marte exkluzivitu nemá. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Americký počítačový koncern Dell pred Vianocami oznámil, že bude počítače predávať aj v slovenských pobočkách obchodného reťazca Tesco a to už od januára budúceho roka. Tento obchodný dom bude predávať počítače Dell aj v Českej republike, Poľsku, Írsku a vo Veľkej Británii.

Firma tým mení vyše dvadsaťročný spôsob predaja, s ktorým začínal už jej zakladateľ Michael Dell v roku 1984. Vtedy 19-ročný študent začal vo svojej internátnej izbe počas štúdií na texaskej univerzite zostavovať počítače a predával ich len vďaka ústnemu podaniu. Založil si firmu PC's Limited, z ktorej neskôr vznikol koncern Dell. Firma inzerovala v časopisoch a jej výrobky sa dali objednať len priamo telefonicky, bez akéhokoľvek sprostredkovateľa. Predtým takto žiaden výrobca počítačov tovar nepredával.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko patrí k výnimkám

Vo svete sa dajú počítače Dell objednať buď telefonicky alebo prostredníctvom internetu. Žiaden fyzický predajca s kamenným obchodom neexistuje. Naďalej je ich predajcom súčasne ich výrobca. Na menších trhoch, akým je napríklad Slovensko, sa počítače telefonicky objednať nedajú. Firma predáva počítače cez svojho autorizovaného predajcu, na Slovensku je ním napríklad od roku 2001 aj spoločnosť Delicom. Podľa jej obchodného riaditeľa Stanislava Žaka tvoria asi 95 percent všetkých objednávok právnické osoby. Zvyšok sú zákazníci, ktorým sa počítač z Dellu objednať nepodarilo.

Žak tvrdí, že počítače Dell chcú predávať aj obchody s elektronikou, firemná politika Dellu takýto predaj však neumožňuje. Doteraz sa počítače objednávali z írskeho Limericku, po novembrovom otvorení fabriky v poľskom Lodži sa objednáva z oboch fabrík. Rozdiel v rýchlosti dodania výrobku z Poľska oproti Írsku je minimálny. Prípadné opravy sa vykonávajú na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

U nás viac zamestnáva

Na Slovensko prišiel koncern v novembri 2002. Založil tu Európske biznis centrum, v ktorom momentálne pracuje okolo 1500 ľudí. Centrum robí technickú podporu nemecky hovoriacim krajinám a spracúva účtovné a finančné operácie pre regióny Európa, Blízky východ a Afrika. Od príchodu na náš pracovný trh firma masívne investovala do rozširovania počtu zamestnancov, aj preto je jej značka v slovenských reklamách prítomná najmä ako meno potenciálneho zamestnávateľa.

Koncern sa pre zmenu v spôsobe predaja rozhodol po odchode výkonného riaditeľa Kevina Rollinsa, ktorému odovzdal na dva roky žezlo Michael Dell. Pod Rollinsovým vedením sa firme prestalo dariť. Podľa analytikov bola dôvodom Rollinsova neschopnosť rozumieť zákazníkom. Venoval sa najmä korporátnym klientom a zabúdal na rodinné počítače, o ktorých kúpe rozhodujú najmä pubertálni synovia.

SkryťVypnúť reklamu

Kompromisy od Della

Po Rollinsovom páde sa na čelo firmy vrátil Dell. Vo svojom liste zamestnancom napísal, že „priamy model predaja nie je náboženstvo. Musíme hľadať iné kanály (predaja).“ Iným kanálom sa stali supermarkety. Od leta sa v USA predáva päť počítačových zostáv a štyri modely laptopov v supermarketoch Wal–Mart. Dell v supermarkete exkluzivitu nemá, obchod predáva naďalej aj iné značky.

Delly sa budú predávať aj v supermarketoch v krajinách ako Mexiko, Brazília, či Japonsko a Čína. V Európe by mal Dell okrem Tesca zastupovať aj Carrefour. Tesco u nás predáva počítače viacerých značiek, podľa jedného z predajcov sú to však „predražené a slabé zostavy“.

Podľa informácií denníka SME predaj počítačov v supermarketoch naznačuje, že firma sa pokúsi na Slovensku aj o spustenie priameho predaja. ­ V druhom kvartáli roku 2006 mala firma len 5,7–percentný podiel na našom trhu. Ich konkurentom je u nás viacero firiem, vo svete je ním Hewlett-Packard.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu