BRATISLAVA. V stredu sa začala aj na Slovensku vo väčšine obchodov prvá vlna povianočných výpredajov. Kto očakáva dramatické zníženie veľkého množstva tovarov, bude sklamaný.
Za opatrným prístupom reťazcov aj menších obchodov vidí analytik prieskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský spomienku na minuloročné Vianoce, keď obchodníci začali s výpredajmi pomerne skoro pred sviatkami. „Výpredaje gradovali až do 70 percent a neprinieslo to očakávané tržby,“ povedal. Obchodníci podľa neho pristúpili k osvedčenému modelu z iných krajín Európy. Po prvej menšej vlne výpredajov medzi sviatkami, príde okolo 10. januára razantná druhá vlna.
Prvé zľavy sú mierne
Tesco začalo s povianočnými výpredajmi tiež už na 2. sviatok vianočný. Podľa hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej si zákazníci na výpredaje už zvykli a mnohí už s nimi počítajú. „Máme ich zvyčajne dvakrát do roka, v lete a zime a máme s nimi veľmi dobré skúsenosti,“ povedala. Momentálne sú do výpredaja v sieti Tesco podľa hovorkyne zaradené niektoré druhy hračiek, vianočné dekorácie, elektronika, darčekové kozmetické balíčky, športové potreby a zimné odevy so zľavami do 50 percent. „Je to prvá vlna výpredajov. Počítame, že budú pokračovať aj v januári v závislosti od záujmu zákazníkov,“ povedala Hrnčiarová.
V elektrodome NAY budú podľa hovorkyne Tatiany Onderkovej od 4. do 16. januára 2008 zľavy len na vybrané produkty. Zľavy sa budú pohybovať od 10 do 50 percent. Rozsah povianočných výpredajov bude podľa nej závisieť od toho, aké veľké budú skladové zásoby.
Hypernova, ktorá výpredaj avizovala dokonca televíznou reklamou, ponúka podľa hovorkyne Lenky Jurikovej zľavy počas celého roka. „Výpredaje na vybrané druhy tovarov sa už začali v stredu. Podľa druhu tovaru ide o zľavy až do 70 percent,“ tvrdí. Prví nakupujúci po sviatkoch neprišli do Hypernovy pre zľavy. „Sme na bežnom nákupe. Čakali sme, že doobeda tu bude menej ľudí,“ reagovali oslovení včera v Bratislave.
Vianoce boli úspešné
Hodnotenie tohtoročných Vianoc vyznieva z úst obchodníkov veľmi pozitívne. Podľa hovorkyne NAY je pre nich dôležitý aj predaj medzi sviatkami a rok sa ešte neskončil. „Vianoce však prebehli podľa našich odhadov a zaznamenali sme nárast,“ povedala. Aj v Tescu dopadli Vianoce nad očakávanie, počty zákazníkov boli vysoké a tržby rástli, povedala Hrnčiarová. Hovorkyňa Hypernovy Juriková zatiaľ konkrétne čísla týkajúce sa obchodovania počas Vianoc nevedela povedať.
Podľa analytika Drahovského prvé hodnotenia Vianoc ukazujú, že predaj bol výborný. Ukázala sa ekonomická zdatnosť domácností a prejavila sa v nákupoch. „Celkovo možno povedať, že obchod oproti minulému roku mohol dosiahnuť o 10 percent viac,“ povedal Drahovský.
Vstupu do Schengenu v prílive či odlive zákazníkov zatiaľ ho obchodníci významnejšie nepocítili. Podľa Drahovského ho využili najmä ľudia z pohraničných oblastí. Najväčšiu výhodu bolo podľa neho možné zaznamenať na slovensko-poľskej hranici. „Sever Slovenska získal Schengenom najviac. Potom Bratislava a okolie do Rakúska,“ povedal.
Top blamáž patrí Carrefouru 2005
Slovo výpredaj na Slovensku najviac sprofanoval reťazce Carrefour, ktorý v roku 2005 pri akcii „Výpredaj storočia“ nemal v zásobe 70 percent tovaru, ktorý sľuboval v katalógu. Približne polovicu tovaru z katalógu nebolo možné identifikovať podľa čísla, názvu či ceny. Správnu cenu nemalo uvedenú až 60 percent tovaru. Obchod takisto účelovo nadhodnotil ceny a z nich poskytol zľavy.
Také bolo stanovisko výsledkov kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá dala sieti napokon pokutu vo výške troch miliónov korún.
(du)