Zákon nechráni zákazníka ako má

Výrobcovia už nemusia na topánkach označovať materiál, ktorý pri ich výrobe použili. Na budúci rok by však táto povinnosť mala opäť platiť. Ministerstvo chce postupne odstrániť aj iné chyby nového zákona.

Použitý materiál najlepšie označujú výrobcovia značkových topánok.Použitý materiál najlepšie označujú výrobcovia značkových topánok. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Pri schvaľovaní zákona o ochrane spotrebiteľov sa pozabudlo na vyhlášku, ktorá prikazuje výrobcom označovať, z akého materiálu je vyrobená obuv. Ministerstvo hospodárstva už dalo pripomienkovať novú. Platiť by mala od februára a je takmer úplne totožná s tou, ktorá platila od roku 2001.

V zákone o ochrane spotrebiteľa, ktorý schválili poslanci v marci, však zostali aj ďalšie podivnosti, ktoré bude musieť ministerstvo opraviť. Píše sa v ňom napríklad, že „výrobky, ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú dobu spotreby, sa nesmú uviesť na trh“. Ministerstvo na otázky, ako k chybe došlo, neodpovedalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vyhláška o označovaní obuvi by podľa riaditeľa Združenia spotrebiteľov Slovenska Miroslava Tuláka mohla byť pre ľudí prínosom, ak by o nej vedeli, a inšpekcia jej dodržiavanie skutočne kontrolovala. „Reklamácie obuvi sú po spotrebnej elektronike druhé najčastejšie a súvisia s celkovou nekvalitou - od dizajnu cez technológie či kvalitu práce. Práve materiál je však asi najčastejšou príčinou nekvality obuvi.“

Jozef Krošlák zo skúšobne obuvi Vipotest potvrdzuje, že vyhláška sa nedodržiava. „Keď vojdete do predajne obuvi, buď na topánkach nenájdete nijaké označenie, alebo nalepené samolepky, o ktorých nikdy neviete, či pochádzajú od výrobcu a sú pravdivé, alebo ich tam nalepil predajca. Vyhláška pritom hovorí, že označenie má byť na obuvi bezpečne pripevnené.“

SkryťVypnúť reklamu

Ani obuv, ktorú ľudia posielajú do skúšobne, aby im urobila posudky pre reklamáciu, väčšinou označenie nemá. Výnimkou sú známe a drahšie značkové topánky, kde výrobcovia majú vo zvyku označenie materiálu na topánku pevne vyšiť alebo vyraziť.

Aj Krošlák hovorí, že inšpektori označovanie obuvi kontrolujú slabo a tak predajne a výrobcov nič nemotivuje. „Poznať materiál topánok je pritom pre spotrebiteľa veľmi dôležité, aby vedel, ako ich má ošetrovať.“

Slovenská obchodná inšpekcia robila poslednú veľkú kontrolu označovania v júli 2005. Urobila 122 kontrol v predaj­niach, 82 na trhoviskách a dve vo veľkoskladoch. V 98,1 percentách zistili, že vyhláška bola porušená, a udelili pokuty spolu 18 miliónov korún.

V novej vyhláške budú naozaj nové len tri slová, že povinnosť označovať materiál sa nevzťahuje na obuv, ktorá je detskou hračkou.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa bude označovať obuv

označený musí byť materiál, z ktorého je vyrobený vrch >topánky, podšívka, stielka a podošva

topánky sa označujú tlačou, vyrazením alebo štítkom

označenie musí byť viditeľné, bezpečne pripevnené a nesmie spotrebiteľa uviesť do omylu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu