Pondelok, 24. február, 2020 | Meniny má Matej

V obývačke s Hitlerom

Výstava Tomáša Makaru (1982) a Petra Vrábeľa (1982) v Múzeu Vojtecha Löfflera v Košiciach reflektuje stále aktuálnu otázku zmyslu a poslania umeleckého diela a zároveň vypovedá o často netušených spoločenských hrozbách.

Tomáš Makara: Painter.Tomáš Makara: Painter.(Zdroj: AUTOR)

Tomáša Makaru a Petra Vrábeľa nespája len Fakulta umení Technickej univerzity v Košiciach, kde obaja študovali, ale aj generačná totožnosť a umelecké zoskupenie KassaBoys, ktoré založili spolu s ďalším umelcom pôvodom z Košíc Radovanom Čerevkom.

Fenomén budovania lepšieho sveta, ktorý svojím dielom komentuje Tomáš Makara, je prítomný v rôznych sférach každodenného života od najvyšších politických kruhov cez náboženské zoskupenia až po výtvarné umenie. Zjednocujúcim prvkom jeho doterajšej tvorby je fenomén manipulácie.

Aktuálna inštalácia sa delí do dvoch prezentácii. Súčasťou prvej je video, ktoré na podmaze dojímavej „mierovo-budovateľskej“ skladby Heal the World od Michaela Jacksona prezentuje dobové zábery Hitlera v spoločnosti detí a mládeže s črtami zodpovedajúcimi kritériám árij­ského vzhľadu, ktorými si politik pred verejnosťou tak rád utužoval svoj kredit. Projekcia evokuje otázky, ktoré smerujú k povahe zámernej deformácie ideí.

Nosným projektom výstavy je však Makarovo dielo Painter. V troch anonymných domácnostiach umiestnil autor počas troch týždňov v obývačke, teda priestore určenom pre rodinné a spoločenské stretnutia, obraz alpskej krajinky od Adolfa Hitlera. „Ide o koncept konfrontácie anonymnej rodiny ako náhodne vytipovanej sociálnej jednotky s výtvarným umením v mikrosvete vlastnej obývačky,“ dodáva Makara.

Oslovené rodiny meno autora nepoznali. Výsledné dielo pozostáva z videa, na ktorom sú zaznamenané dojmy jednotlivých členov rodiny z obrazu, spolu s veľkoformátovými fotografiami portrétov zúčastne­ných rodín a samotným obrazom. Dielo predstavuje jednak sociálnu sondu do vnímania umenia normálnymi občanmi a zároveň naznačuje konfrontáciu fenoménov dobra a zla. Dobro supluje umenie, ktoré je všeobecne vnímané ako čosi pozitívne, kým zlo prezentuje umelec – politik, ktorý sa do dejín navždy zapísal ako synonymum absolútneho zla.

Veľkorysá inštalácia Waiting od Petra Vrábeľa pozostáva z rozmerného, amorfného tvaru, cez ktorý prúdi vzduch. Biely objekt na pozadí modrých stien pôsobí nadľahčene a pokojne. Ostrou protiváhou je malá obrazovka s videom zachytávajúcim brúsenie noža. Divák je vystavený bezprostrednej dávke iracionálneho nebezpečenstva, ktoré sa vynára zo zákutí jeho podvedomia.

Vrábeľ sa aj tentoraz prejavil ako umelec, ktorý svojimi dielami zasahuje do emócii prostredníctvom zmyslov, no tentoraz skôr individuálne a hĺbavo než sociálne kriticky.

Kurátorom výstavy je Peter Tajkov, pozrieť si ju môžete do 6. januára 2008.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy