BRATISLAVA. Počas nadchádzajúcich vianočných sviatkov a osláv Nového roka pracuje väčšina firiem v obmedzenom režime. Spotrebiteľ má počas týchto dní v prípade poruchy mnohokrát sťaženú situáciu pri jej odstraňovaní. Samozrejme, očakáva kvalitnú a stálu službu, ktorú si platí. „Je povinnosťou dodávateľa, aby bola nepretržitá dodávka požadovaného média zabezpečená,“ povedal predseda Združenia slovenských spotrebiteľov Josef Lounek.
Len čo je dodávka nekvalitná, alebo prerušená, spotrebiteľ má nárok na zľavu z ceny. Ľudia si ju podľa Louneka často neuplatňujú, hoci majú podľa zákona nárok na zľavu už pri niekoľkohodinovom výpadku. „Spotrebiteľ si môže uplatniť žiadosť o 30-percentnú zľavu, keď je výpadok dlhší ako šesť hodín,“ povedal. Čas trvania výpadkov sa berie za celé fakturačné obdobie dokopy, nie z jedného denného výpadku.
Na vidieku je to bežné
Napríklad na vidieku je výpadok prúdu bežný, najmä pre preťaženie siete. Podľa Louneka však výhovorka dodávateľa, že sieť to neutiahne, neobstojí, lebo podpísal zmluvu o nepretržitej dodávke. „Ľudia, hlavne starší, sú zvyknutí, nikdy si nič neuplatňovať,“ povedal. Podľa neho je potrebné dbať na to, aby bol spotrebiteľ rovnocenným partnerom na trhu, a to dosiahne tým, že bude žiadať to, na čo má podľa zákona nárok.
Spoločnosť Východoslovenská energetika podľa hovorkyne Andrey Danihelovej má zavedené viaceré systémy nepretržitej prevádzky a pracovnej pohotovosti. „V období sviatkov, bude spoločnosť poskytovať svoje služby ako počas bežného roka, s výnimkou Silvestra,“ povedala. Zákazníkom bude podľa nej k dispozícii 24-hodinová poruchová služba.
Zákaznícke centrá Slovenského plynárenského priemyslu a jeho zákaznícka linka nebudú podľa hovorkyne Dany Kršákovej počas vianočných sviatkov k dispozícii aj medzi sviatkami v dňoch 27., 28. a 31. decembra 2007 budú fungovať v obmedzenom režime. „V prípade prerušenia dodávok zemného plynu je nutné telefonicky kontaktovať našu poruchovú linku,“ povedala.
Vodárne sú pri výpadku vody povinné zabezpečiť vodu náhradným zdrojom – cisternou. „Žiaľ, stratu komfortu nie je možné uplatniť,“ povedal šéf združenia spotrebiteľov. Podľa neho iba cez dodávku teplej vody. Vodárne sa bránia, že za teplú vodu sú zodpovedné teplárne, nie ony. „Keď však vodáreň nedodá vodu, nemôže byť ani teplá voda,“ povedal Lounek. Cez teplú vodu môže potom spotrebiteľ žiadať náhradu od teplární a tie si budú nárokovať dodávku vody od vodární. „Je to taká reťaz, spotrebiteľ – teplárne – vodárne,“ povedal. Ak je dodávka vody prerušená na viac ako šesť hodín, je možné uplatniť si aj u vodární zľavu z ceny. Minimálny čas poruchy na uplatnenie žiadosti o zľavu, však nie je podľa neho ani vo vyhláške presne určená.
Podľa hovorcu Bratislavskej vodárenskej spoločnosti Zenona Mikleho budú prípadné poruchy štandardne vybavovať aj fyzicky riešiť tak ako počas celého roka.
Všetci telekomunikační operátori majú zákaznícke linky funkčné počas celého roka a v prípade porúch nonstop poruchové linky. Vďaka konkurenčnému prostrediu je to aj so zľavou za poruchu jednoduchšie. „Ak porucha trvá dlhšie ako 24 hodín pri DSL pripojení na internet, vraciame zákazníkovi alikvotnú časť z jeho zmluvne dohodnutého mesačného paušálu,“ povedal hovorca Slovak Telekom Pavol Remiaš.
V prípade, že spotrebiteľ mal poruchu a so žiadosťou o náhradu škody u dodávateľa služby neuspel, mal by sa obrátiť na Združenie slovenských spotrebiteľov. Ak si spotrebiteľ uplatnil reklamáciu a spoločnosti mu do 30 dní neodpovedali, tak sa to podľa šéfa združenia Louneka kvalifikuje ako plne uznaná reklamácia a vznikajú rôzne požiadavky na zľavu a podobne.
Napríklad pri výpadku prúdu je dôležité mať aspoň dvoch svedkov, povedal. „Spotrebiteľ sa musí chrániť sám a ak neuspeje, vstupujeme do hry my v zmysle zákona,“ povedal Lounek.
Ľudia, hlavne starší, sú ešte z obdobia vojny zvyknutí, nikdy si nič neuplatňovať.
Josef Lounek, predseda Združenia slovenských spotrebiteľov