Obávaná skupina Mungiki začala ako sekta ‚návratu ku koreňom'. Jej členovia sa však čoskoro pustili do organizovaného zločinu vrátane vymáhačstva. Teraz, keď sa hlavné mesto Nairobi pripravuje na celoštátne voľby plánované na 27. decembra, obyvatelia sú nervózni zo sľubov polovojenského kultu, že naruší voľby novou vlnou násilia. Mohamed Maina Njenga mal iba 16 rokov, keď si ho - podľa jeho vlastných slov - Boh vyvolil, aby viedol hnutie za návrat jeho národa Kikujov v Keni k duchovným koreňom. "Boli sme v triede, keď do miestnosti vletela holubica a pristála mi na hlave," povedal Njenga, vlastným menom John Kamunya. Odohnal ju, no holubica sa vrátila. Zopakovalo sa to ešte raz. Zjavil sa lúč svetla a tínedžer začul hlas Mgaia, kikujského boha, ktorý povedal: "Počul som výkriky svojho ľudu. Oslobodím ho. Buď pripravený na veľkú misiu." Po štvordňovom pobyte v Kikujskej rajskej záhrade si Njenga zaspomínal: "Na zem sa skotúľala guľa z ligotavých hviezd." Potom začal pracovať a viesť svoj ľud von z otroctva.
Napriek holubici a božskému poslaniu Njengovi prívrženci, známi ako Mungiki, koncom 90. rokov pripomínali skôr polovojenskú vymáhačskú jednotku než náboženskú sektu. Kúpali sa v krvi a kozom moči, šnupali tabak a modlili sa tvárou k hore Keňa, domovu Mgaia. Na druhej strane tiež chránili politické zhromaždenia za vtedajšieho kenského prezidenta Daniela Arap Moia a mali rozbehnuté vymáhačské kšefty v slume Mathare v Nairobi, kde bývalo 500-tisíc najchudobnejších z najchudobnejších. Napriek tomu, že hnutie bolo v roku 2002 postavené mimo zákona, dnes Mungiki ovláda Mathare, účtuje obyvateľom poplatky za používanie verejných záchodov alebo za elektrinu zo štátnej siete a vypaľuje obchody obchodníkom, čo odmietajú platiť peniaze za ochranu. Keď sa napríklad v lete 2007 búrili taxikári proti zdvojnásobeniu ‚daní' pre Mungiki, dvanástich z nich príslušníci gangu popravili. Nasledoval policajný zásah, v rámci ktorého zomrelo v Mathare vyše sto ľudí.
Mungiki zaviedlo aj stínanie hláv. Stalo sa tak po tom, čo sa príslušníci gangu nadchli správami o tom, ako ho používa Taliban. No rovnako známa ako násilie gangu je aj nevypočítateľnosť skupiny, ktorá terorizuje obyvateľov Nairobi.
"Títo chlapíci pijú krv," povedal Dominick, majiteľ kiosku v Mathare. "Nikdy neviete, čo vám urobia." "Dokonca sa mi vyhrážali obriezkou," dodala guvernérka Mathare Charity Bokindová, ktorá dodnes nosí dve zbrane a sprevádza ju ozbrojená stráž vždy, keď ide von.
Beznádej
Mungiki sa formovali podľa vzoru Mau Mau, tajnej spoločnosti Kikujov, ktorá povstala proti Britom v 50. rokoch 20. storočia. Po svojej vízii z roku 1987 vyzýval Njenga so svojimi poprednými dôstojníkmi na návrat k tradičným praktikám, ako sú ženská obriezka a odmietanie západniarskeho životného štýlu. Vrátane džínsov, rozvodu a homosexuality. Príslušníci Mungiki mali dredy pripomínajúce účesy Mau Mau, aby sa odlíšili a prisahali vernosť gangu: "Nech zomriem, ak opustím alebo ak vyzradím naše tajomstvá."
Ich prvým poslaním bolo chrániť kikujských roľníkov vo vrchoch proti ostatným kmeňom. No čoskoro sa presídlili do Nairobi. Moi súhlasil, aby rozbehli tradičnejšie aktivity organizovaného zločinu, ako je zbieranie odpadkov a výstavba.
Kenskí pozorovatelia tvrdia, že skupina priťahuje najmä mladíkov, ktorí nemajú čo stratiť, zvlášť keď je ekonomika v najhoršom stave od vyhlásenia kenskej nezávislosti v roku 1963 a keď polovica z celkovej populácie Kene - 30 miliónov - žije v chudobe.
"Mungiki je pseudonáboženská, pseudopolitická a kvázivojenská organizácia, ktorá vyjadruje beznádej, akú vyvolala zhoršujúca sa ekonomická situácia," povedal Edward Kisiangani prednášajúci dejiny na nairobskej univerzite Kenyatta.
No kultúrne symboly, prevzaté od Mau Mau, tiež evokujú na vzdor a pýchu minulej kenskej generácie, ktorej mnohí synovia teraz patria k Mungiki. Stelesňuje vieru mnohých - že kenský "ohromný projekt ‚pozápadnenia' zlyhal.
Kamufláž
Tak ako Mau Mau pred nimi, aj Mungiki sa dopúšťajú strategických chýb, ktoré potom vedú k prenasledovaniu zo strany vlády. V roku 2002 napríklad skupina vyhlásila, že každá žena v okrese Kiambu od 13 do 65 rokov, ktorá dobrovoľne nepodstúpila obriezku, bude nútená podrobiť sa tejto desivej procedúre zo strany Mungiki. Moiova administrácia prikázala zatknúť ľudí, ktorí toto ultimátum napísali a distribuovali, až napokon celú skupinu Mungiki zakázala. A v roku 2000 nafilmovali príslušníkov Mungiki, ako vyzliekli a zbičovali šesť žien v Nairobi za to, že mali oblečené nohavice. Potom víťazoslávne mávali odevmi nad hlavou, zatiaľ čo nahé ženy ležali a plakali. Záznam vyvolal celoštátny protest, rozruch a vyvolal pochybnosti o tom, či bojovníkov Mungiki motivuje skôr náboženský zápal, alebo spoločenská závisť.
"Náboženské hľadisko je len kamuflážou," vyhlásil Ken Ouko, profesor sociológie na Nairobskej univerzite. " Títo muži fungujú skôr ako armádna jednotka."
Ďalšou chybou bola otvorená podpora skupiny vtedajšiemu prezidentovi Moiovi v roku 2002. Tisícky Mungiki demonštrovali za jeho znovuzvolenie a vyzývali na potrestanie každého, kto ‚verejne uráža' Moia. Ako odmenu dostali desať vojenských Land Roverov v rámci transakcie odhalenej v roku 2003.
No keď Moi v tom roku prehral volebný súboj s Mwai Kibakim, Mungiki čakal znovu štátny útlak: podľa nadácie Oscar - skupiny kenských právnikov - bolo od volieb v roku 2002 popravených alebo umučených na smrť 8040 mladých Keňanov v rámci pretrvávajúcich policajných represálií voči Mungiki. Skupina však prežila. Počas nových volieb stanovených na december 2007, Mungiki prisľúbila narúšať hlasovanie.
Nezakázali týchto chlapíkov náhodou už pred piatimi rokmi?
"Nikto nemôže zakázať hnutie, iba sám Boh. Nemožno s nami pohnúť," oznámil Njenga začiatkom tohto roka z väzenia, kde si odpykáva päťročný trest za vlastnenie zbrane. "Môžu uväzniť pár ľudí, ale nemôžu uväzniť hnutie. Toto nie je hnutie, ktoré by založil smrteľník."
Tom Nicholson
ZDROJE: Mark Paterson, ‚Meet the Mungiki, Kenya's Cosa Nostra', The First Post, 19. 12. 2007; Stephanie McCrummen, ‚Brutal Kenyan sect aims to promote strife', Washington Post, 2. 7. 2007; Jeffrey Gettleman, ‚Might drink your blood, but otherwise not bad guys', New York Times, 22. 6. 2007; Gray Phombeah, ‚Kenya's secretive Mungiki sect', BBC News, 11. 2. 2003.