Aké sú moderné Vianoce?

"Ocko a či Mikuláš, na Vianoce čo mi dáš?" táto reklama v jednom z obchodných reťazcov vyvolá úsmev aj u menej pozorného nakupujúceho, lebo splieta dva rôzne sviatky. Je však zároveň aj príznačná, pretože časy sa menia a vianočných zmätkov pribúda.

"Ocko a či Mikuláš, na Vianoce čo mi dáš?" táto reklama v jednom z obchodných reťazcov vyvolá úsmev aj u menej pozorného nakupujúceho, lebo splieta dva rôzne sviatky. Je však zároveň aj príznačná, pretože časy sa menia a vianočných zmätkov pribúda. Vianoce skrátka menia svoj imidž. Dátum narodenia Krista sa zhoduje so zimným slnovratom. Presne po Štedrom dni sa začínajú skracovať noci. To bol významný sviatok aj pre pohanov, čo viedlo k teóriám, že tento deň si kresťania vybrali účelovo. Cieleným "marketingom" si mali pohanský sviatok prisvojiť, a tak jeho pohanský aspekt oslabiť. Dôkazom má byť, že niektoré mýty a zvyklosti majú korene v predkresťanskom období (vymieňanie darov, morka, hojnosť na stole, darčeky, veštenie budúcnosti, mýtus troch kráľov, betlehemskej stajne, ba dokonca aj rituálny stromček, ktorý sa údajne používal už v Egypte, Babylónii a Ríme). Obdobie od Kataríny, čo je dnes začiatok adventu, sa u nás dokonca nazývalo veľmi pohansky Stridžie dni. Strigy mali byť najaktívnejšie v deň Lucie. Vzniklo to tak, že poľnohospodári nemali po večeroch čo robiť, tak sa s rodinami zabávali rozprávaním veselých aj strašidelných príbehov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kresťania zasa tvrdia, že dátum Vianoc nemá s pohanskými sviatkami nič spoločné a toto spájanie je vlastne štvavá kampaň protestantov.

Outfit stromčeka

Jedna vec je istá. Vianočné zvyklosti a vianočný stromček v dnešnej podobe pochádzajú z nemeckého protestantského prostredia. Jeho popularizácia sa spája s osobou Martina Luthera v 16. storočí a odvtedy datujeme jeho víťazné ťaženie, aj keď do 19. storočia bol výlučne mestskou rekvizitou.

Ak sme si mysleli, že podoba stromčeka je v podstate ustálená, vývoj posledných rokov nás z tohto omylu vyviedol. Umelé stromčeky, ktoré sú čoraz populárnejšie pre svoju praktickosť, finančnú výhodnosť a hádam aj pre ekologickosť, začali meniť outfit. Hitom minulého roka boli podľa hovorkyne

SkryťVypnúť reklamu

obchodnej siete Tesco Oľgy Hrnčiarovej čierne stromčeky, tento rok sú zasa v móde biele stromčeky alebo zasnežené stromčeky so šiškami. Takže ak ste si kúpili umelý stromček s tým, že máte na niekoľko rokov pokoj, omyl. Na budúci rok môže byť ten váš beznádejne zastaraný a vaše deti, ktoré si potrpia na značky, sa vám vysmejú. Novodobým trendom je podľa Hrnčiarovej mať stromčeky dva - jeden veľký a druhý malý do izby na stolík.

Medzi stromčekmi sa dajú nájsť aj rôzne kreácie, ktoré majú s pôvodným stromčekom podobný len kužeľovitý tvar. V budove francúzskeho ministerstva kultúry v Paríži prezentovali svoju predstavu ateliéry známych módnych návrhárov: Gaultier, Kenzo, Diesel či Valentino. Táto haute couture móda určite prenikne aj do oblasti konfekcie, a tak sa budeme môcť hrdiť nielen stromčekmi značky Prada či s veľkým nápisom Emporio Armani, ale aj jedličkami s tromi pásikmi či kvačkou Nike a sloganom: Christmas? Just do it!

SkryťVypnúť reklamu

Mikuláš či Ježiško?

Historicky vzaté, úvodný slogan splietajúci Mikuláša a Vianoce dohromady možno až takým nezmyslom nie je, lebo v tradícii rozdávania darčekov tieto dva sviatky úzko súvisia. Podľa etnografky Zuzany Beňuškovej z Ústavu etnológie SAV sa v kostoloch začali v stredoveku šíriť hry o svätom Mikulášovi, ktorý podľa legendy rozdával dary. Náboženské hry navádzali na pomoc chudobným deťom. Hrávali ich mládežníci a študenti. Do kostolov často vnášali atmosféru údajnej roztopašnosti. Preto Jozef II. v druhej polovici 18. storočia tieto hry z kostolov vykázal. Postavy sa potom dostali do ulíc, u nás v podobe Mikuláša, čerta a anjela. Skúšali deti z modlitieb a za odmenu ich obdarúvali. Reformátor Martin Luther však odmietol uctievanie svätcov vrátane Mikuláša. Ako alternatívu vymyslel Christkind, dievčatko anjelika, ktoré rozdávalo darčeky. U nás sa táto podoba dieťatka prinášajúceho darčeky spojila s narodením Ježiška - Ježiša Krista, ktorému dary prinášali. "Prepájanie rôznych tradícií vytvorilo kombináciu, ktorá sa dá bez poznania súvislostí dnes už len ťažko logicky analyzovať. Nemožno sa čudovať, že deťom je čudné, že dostávajú darčeky od novorodeniatka. Veď prirodzenejšie je, ak sa, naopak, darčeky dávajú novorodeniatku. A keď má ešte novorodeniatko podobu deduška...," dodáva Zuzana Beňušková v rozhovore pre časopis Prométheus.

SkryťVypnúť reklamu

Parohy a ponožky

Keďže Santa Claus vozí darčeky na saniach ťahaných sobmi, samozrejme, museli sme si domestifikovať aj toto zviera. Keďže celý sob je príliš veľký, aby sa nám zmestil do obývačky, používame aspoň jeho charakteristickú časť - parohy, najlepšie v plyšovej podobe a s rolničkami. Podaktorí ich dávajú aj domácim zvieratám, teda psom - mačky a leguány parohy nosiť nechcú.

Už takmer tradičná je santaclausovská čapica, niekedy s blikajúcimi hviezdičkami.

Medzi nové vianočné rekvizity patria ponožky v rôznych veľkostiach. V anglosaskej tradícii ich deti vešajú na kozubovú rímsu a ráno si v nich nájdu darčeky. V priemernom slovenskom paneláku spravidla kozub nebýva, ale zato si deti nájdu darčeky pod stromčekom už večer. Úplne najhoršie sa majú deti v Rusku, tie dostanú darčeky až na nášho Silvestra, ale ide len o sladkosti.

SkryťVypnúť reklamu

Novodobé menu

Ryba je podľa všetkého autentický kresťanský vklad do Vianoc, pretože bola jednak ich symbolom (ak vidíte na aute nálepku ryby, posádka je kresťanská), a jednak nebola považovaná za mäso, ktoré sa mohlo v rámci pôstu jesť až od polnoci. Ak ste si tipli, že evergreenom Vianoc je ryba, máte pravdu. No novodobý trend vegetariánstva a zdravej výživy určil viacero možností prípravy štedrovečerného jedla. Bežne sa už stretávame so sójovými potravinami, nízkokalorickými prílohami alebo exotickými variáciami. O ovocí a zelenine ani nehovoriac.

Výpredaje a internetový nákup

Po revolúcii sme boli prekvapení, ako rýchlo prichádzajú Vianoce do obchodných reťazcov. Podaktoré začínajú sviatkovať už od októbra. Takisto sme si zvykli na zľavy a povianočné výpredaje. Populárny je aj nákup cez internet. Mnoho darčekov sa ocitne pod stromčekom len vo forme prísľubu na papieri. Ježiško ich kúpi až po Vianociach a za podstatne menej peňazí. Darčeky vyrobené vlastnými rukami už dostali zbohom.

SkryťVypnúť reklamu

V kruhu rodiny či na dovolenke?

Medzi fenomény súčasnosti patrí ujsť od domácich prác a užiť si Vianoce v lyžiarskom stredisku alebo pri mori. Podľa riaditeľky marketingu cestovnej kancelárie Satur Márie Gallovej zaznamenávajú z roka na rok zvýšený záujem klientov o pobyty vo vianočnom období. "Čo sa týka pobytov zimných, spojených s lyžovaním a snowboardom, väčšina našich klientov smeruje do rakúskych a talianskych stredísk, niektorí sviatkujú v našich horách alebo v známych strediskách zimných športov vo Francúzsku. Tento rok sme zaznamenali dvadsaťpercentný nárast záujmu o lyžiarske pobyty počas Vianoc oproti vlaňajšku," hovorí Gallová. "Klienti, ktorí uprednostňujú slnko, more a exotiku, si vyberajú hlavne Kubu, Dominikánsku republiku alebo Thajsko. Pobyty sú prevažne dvojtýždňové, takže väčšina klientov, ktorí sa rozhodli pre exotiku, strávi Vianoce aj Silvester na pláži. V tejto kategórii sme zaznamenali nárast o pätnásť percent."

SkryťVypnúť reklamu

Možností, ako si užiť Vianoce, je množstvo, ale správna je v podstate len jediná: Keď ich strávite so svojimi blízkymi pokojne a harmonicky. To vám želáme všetci z redakcie Víkendu.

Ktoré jedlá jedávate u vás doma a Štedrý večer?

  • 88,2 % zemiakový šalát
  • 79,8 % oblátky
  • 74,3 % kapustnicu
  • 60,0 % kapra
  • 49,3 % orechy
  • 39,8 % inú rybu (nie kapra)
  • 25,2 % rezeň
  • 18,6 % šošovicu
  • 14,3 % rybaciu polievku
  • 11,0 % opekance, pupáky, bobaľky, bobáky
  • 9,8 % hydinu
  • 6,1 % ovocie
  • 6,0 % zákusky, pečivo, sladkosti
  • 5,4 % med
  • 1,9 % pirohy
  • 1,6 % hríbovú omáčku
  • 1,5 % klobásu, údeniny
  • 1,4 % cesnak
  • 1,1 % hrachovú kašu
  • 1,1 % sušené ovocie
  • 1,0 % fazuľovú, bôbovú polievku
  • 0,9 % mačanku
  • 0,8 % krupicovú, ryžovú kašu
  • 0,6 % hríby, huby
  • 0,4 % halušky
  • 0,2 % lokše
  • 0,2 % slivkovú polievku
  • 0,2 % pagáče, placky
  • 0,2 % jahňacinu
  • 0,1 % hriatô
  • 0,1 % chlieb
  • 0,1 % mliekovú polievku
  • 0,1 % špenát
  • 0,1 % syrovník

Z predvianočného prieskumu denníka SME, ktorý robila v novembri 2007 Agentúra MVK.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 465
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 115
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 682
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 019
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 196
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 742
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu