Na Malte rástli ceny už pred eurom

Na Malte a Cypre bude od januára platiť euro. Malta pri kampani využila svoje špecifiká.

Nálepky Fair ceny nájdete takmer na každom obchode.Nálepky Fair ceny nájdete takmer na každom obchode. (Zdroj: AUTORKA)

VALLETA. Poznajú sa tu takmer všetci. Väčšinou sú v rodinom vzťahu, alebo aspoň vzdialená rodina. Navzájom si vidia až do kuchyne. Stretnúť sa nie je problém, práve naopak – ťažko sa dá vyhnúť. Výhody a nevýhody intímneho prostredia uzavretej komunity môže využiť kto­koľvek a akokoľvek. Ak to urobí vláda, napríklad aby presvedčila ľudí o nevyhnutnosti svojho zámeru a potom o jeho bezbolestnom napĺňaní, môže to vyznieť všelijako.

Malú rozlohu Malty, prehustenú infraštruktúru a vzájomné poznanie využila tamojšia vláda pri kampani prechodu na euro. Malta, aj ďalší stredomorský ostrov Cyprus, sa 1. januára stanú súčasťou eurozóny. Malta má približne 400-tisíc obyvateľmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Masívna kampaň

Za informačnú kampaň a dodávku a dostatok eurobankoviek a euromincí je na Malte zodpovedná komisia Národné euro. „Malťania boli značne ovplyvnení skúsenosťou Talianov,“ hovorí mediálny manažér komisie Melvyn Mangion. Vplyv eura na taliansku líru bol veľmi zlý, ceny išli prudko hore. To, čo Malťania videli na talianskych televíznych kanáloch, ich vystrašilo.

Na začiatku kampane pred rokom a pol malo euro preto podporu necelej štvrtiny ľudí. V súčasnosti, keď sa kampaň končí, podľa prieskumov z októbra podporujú zavedenie eura tri štvrtiny ľudí.

Ku koncu júna sa na Malte začalo s dvojitým oceňovaním. V tom čase už musela byť verejnosť, ktorá je značne konzervatívna, na prechod pripravená. Okrem masívnej vysvetľovacej a informačnej kampane v televíziách, novinách a rozhlase sa orientovali najmä na skupiny, ktoré by mohli mať s prechodom najväčší problém – starší ľudia, ženy v domácnosti, robotníci, farmári, obchodníci.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie obavy v súvislosti s prechodom na euro sú v každej z pristupujúcich krajín zo zdražovania. Malťania síce dostali brožúrky a kalkulačky, aby si vedeli prerátať maltské líry na eurá, zdražovanie však prebehlo ešte v júni pred spustením dvojitého oceňovania.

Od júla sa všetko točí už len okolo poctivého preratúvania z jednej meny do druhej. Do kampane Fair ceny sa spočiatku zapojili najmä malí obchodníci. Finančné výhody im z toho nevyplynuli, ale obchody s nálepkou kampane komisia odpo­rúčala v novinách či na internete. Na jej začiatku išlo skôr o prestížnu záležitosť, dnes sa do nej zapojila už väčšina obchodov.

Postihy

Komisia zriadila aj platenú telefónnu linku, na ktorú môžu Malťania hlásiť podozrenia z neodôvodneného predražovania. Do decembra zaznamenali takmer 20-tisíc hovorov. Predražených malo byť zhruba 700 produktov. Kontroly potvrdili, že pri 70 percentách boli vyššie ceny oprávnené. „Máme 76 inšpektorov, ktorí preverujú každé hlásenie. Ďalších 20 nakupuje v obchodoch inkognito,“ povedal Mangion. Sankcia za nepoctivosť je 1700 eur, čo je vyše 55-tisíc korún. „Zoznam nepoctivých predavačov uverejňujeme v tlači,“ povedal Mangion.

SkryťVypnúť reklamu

Komisia nepripravila zmluvy len s miestnymi obchodníkmi, rokovala aj so sedemnástimi hlavnými dovozcami. Na 7–tisíc hlavných, najmä potravi­nových­ produktov, sa dohodli na fixných cenách, za ktoré ich budú dovážať na ostrovy. Toto prechodné obdobie trvá od októbra do marca budúceho roku.

Náklady na prechod

S akým rozpočtom na kampaň komisia disponuje Man­gion odmietol odpovedať. „Kam­­paň stále ešte prebieha a ovplyvňuje ju mnoho faktorov. Definitívne čísla budeme môcť povedať až po jej skončení. Až v januári zistíme, ako sa nám podarilo Malťanov na euro pripraviť,“ povedal Mangion.

Na otázku, že by mal vedieť, do akého balíka peňazí sa musí vtesnať a, navyše, čísla by mali byť verejné, Mangion dodal, že sumu „samozrejme pozná, ale nepovie ju“. Náklady pre obchodníkov na prechod boli podľa neho nízke, nemuseli vymieňať celé pokladnice. Ak sa rozhodli pre zmenu softvéru, v daňovom priznaní si mohli odpísať sto percent nákladov.

SkryťVypnúť reklamu

Euromince

Belgicko

Na národnej strane belgických euromincí sa objavuje jeden spoločný motív. Je to portrét kráľa Alberta II. a jeho kráľovský monogram „A“. Je umiestnený pod korunou v pravej časti mince. Okolo motívu je rozmiestnených dvanásť hviezd z vlajky Európskej únie. Na hrane mince je štyrikrát napísaná nominálna hodnota bankovky: 2 eurá. Motív na mince vybrala porota belgických politikov, umelcov, odborníkov a numizmatikov. Belgicko je zakladajúcim členom Európskej únie.

(ľja)

Euromýty

Stúpnu ceny nehnuteľností

Medzi ľuďmi koluje mýtus, že po zavedení eura nehnuteľnosti ešte viac zdražejú, a preto si treba byt, dom alebo pôdu kúpiť čo najskôr. Rast cien nehnuteľností ľudia v minulosti spájali aj so vstupom do EÚ. Pravdou však je, že ceny nehnuteľností rastú bez ohľadu na to, či euro máme, alebo nie. Od roku 2002 stúpli ceny nehnuteľností viac ako o sto percent. Rast cien nehnuteľností ovplyvňuje najmä silný dopyt po bývaní, ktorý je vyšší ako ponuka. „Ak tento trend bude pokračovať, zvyšovanie cien bytov či domov možno čakať aj v budúcnosti, a to tak s eurom, ako aj bez neho,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sárazová.

SkryťVypnúť reklamu

(ľja)

Autor: Jana Čevelová (Náklady na cestu znášala Malta tourist authority a letecká spoločnosť Air Malta)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 904
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu