VALLETA. Poznajú sa tu takmer všetci. Väčšinou sú v rodinom vzťahu, alebo aspoň vzdialená rodina. Navzájom si vidia až do kuchyne. Stretnúť sa nie je problém, práve naopak – ťažko sa dá vyhnúť. Výhody a nevýhody intímneho prostredia uzavretej komunity môže využiť ktokoľvek a akokoľvek. Ak to urobí vláda, napríklad aby presvedčila ľudí o nevyhnutnosti svojho zámeru a potom o jeho bezbolestnom napĺňaní, môže to vyznieť všelijako.
Malú rozlohu Malty, prehustenú infraštruktúru a vzájomné poznanie využila tamojšia vláda pri kampani prechodu na euro. Malta, aj ďalší stredomorský ostrov Cyprus, sa 1. januára stanú súčasťou eurozóny. Malta má približne 400-tisíc obyvateľmi.
Masívna kampaň
Za informačnú kampaň a dodávku a dostatok eurobankoviek a euromincí je na Malte zodpovedná komisia Národné euro. „Malťania boli značne ovplyvnení skúsenosťou Talianov,“ hovorí mediálny manažér komisie Melvyn Mangion. Vplyv eura na taliansku líru bol veľmi zlý, ceny išli prudko hore. To, čo Malťania videli na talianskych televíznych kanáloch, ich vystrašilo.
Na začiatku kampane pred rokom a pol malo euro preto podporu necelej štvrtiny ľudí. V súčasnosti, keď sa kampaň končí, podľa prieskumov z októbra podporujú zavedenie eura tri štvrtiny ľudí.
Ku koncu júna sa na Malte začalo s dvojitým oceňovaním. V tom čase už musela byť verejnosť, ktorá je značne konzervatívna, na prechod pripravená. Okrem masívnej vysvetľovacej a informačnej kampane v televíziách, novinách a rozhlase sa orientovali najmä na skupiny, ktoré by mohli mať s prechodom najväčší problém – starší ľudia, ženy v domácnosti, robotníci, farmári, obchodníci.
Najväčšie obavy v súvislosti s prechodom na euro sú v každej z pristupujúcich krajín zo zdražovania. Malťania síce dostali brožúrky a kalkulačky, aby si vedeli prerátať maltské líry na eurá, zdražovanie však prebehlo ešte v júni pred spustením dvojitého oceňovania.
Od júla sa všetko točí už len okolo poctivého preratúvania z jednej meny do druhej. Do kampane Fair ceny sa spočiatku zapojili najmä malí obchodníci. Finančné výhody im z toho nevyplynuli, ale obchody s nálepkou kampane komisia odporúčala v novinách či na internete. Na jej začiatku išlo skôr o prestížnu záležitosť, dnes sa do nej zapojila už väčšina obchodov.
Postihy
Komisia zriadila aj platenú telefónnu linku, na ktorú môžu Malťania hlásiť podozrenia z neodôvodneného predražovania. Do decembra zaznamenali takmer 20-tisíc hovorov. Predražených malo byť zhruba 700 produktov. Kontroly potvrdili, že pri 70 percentách boli vyššie ceny oprávnené. „Máme 76 inšpektorov, ktorí preverujú každé hlásenie. Ďalších 20 nakupuje v obchodoch inkognito,“ povedal Mangion. Sankcia za nepoctivosť je 1700 eur, čo je vyše 55-tisíc korún. „Zoznam nepoctivých predavačov uverejňujeme v tlači,“ povedal Mangion.
Komisia nepripravila zmluvy len s miestnymi obchodníkmi, rokovala aj so sedemnástimi hlavnými dovozcami. Na 7–tisíc hlavných, najmä potravinových produktov, sa dohodli na fixných cenách, za ktoré ich budú dovážať na ostrovy. Toto prechodné obdobie trvá od októbra do marca budúceho roku.
Náklady na prechod
S akým rozpočtom na kampaň komisia disponuje Mangion odmietol odpovedať. „Kampaň stále ešte prebieha a ovplyvňuje ju mnoho faktorov. Definitívne čísla budeme môcť povedať až po jej skončení. Až v januári zistíme, ako sa nám podarilo Malťanov na euro pripraviť,“ povedal Mangion.
Na otázku, že by mal vedieť, do akého balíka peňazí sa musí vtesnať a, navyše, čísla by mali byť verejné, Mangion dodal, že sumu „samozrejme pozná, ale nepovie ju“. Náklady pre obchodníkov na prechod boli podľa neho nízke, nemuseli vymieňať celé pokladnice. Ak sa rozhodli pre zmenu softvéru, v daňovom priznaní si mohli odpísať sto percent nákladov.
Euromince
Belgicko
Na národnej strane belgických euromincí sa objavuje jeden spoločný motív. Je to portrét kráľa Alberta II. a jeho kráľovský monogram „A“. Je umiestnený pod korunou v pravej časti mince. Okolo motívu je rozmiestnených dvanásť hviezd z vlajky Európskej únie. Na hrane mince je štyrikrát napísaná nominálna hodnota bankovky: 2 eurá. Motív na mince vybrala porota belgických politikov, umelcov, odborníkov a numizmatikov. Belgicko je zakladajúcim členom Európskej únie.
(ľja)
Euromýty
Stúpnu ceny nehnuteľností
Medzi ľuďmi koluje mýtus, že po zavedení eura nehnuteľnosti ešte viac zdražejú, a preto si treba byt, dom alebo pôdu kúpiť čo najskôr. Rast cien nehnuteľností ľudia v minulosti spájali aj so vstupom do EÚ. Pravdou však je, že ceny nehnuteľností rastú bez ohľadu na to, či euro máme, alebo nie. Od roku 2002 stúpli ceny nehnuteľností viac ako o sto percent. Rast cien nehnuteľností ovplyvňuje najmä silný dopyt po bývaní, ktorý je vyšší ako ponuka. „Ak tento trend bude pokračovať, zvyšovanie cien bytov či domov možno čakať aj v budúcnosti, a to tak s eurom, ako aj bez neho,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sárazová.
(ľja)
Autor: Jana Čevelová (Náklady na cestu znášala Malta tourist authority a letecká spoločnosť Air Malta)