Video: Vážny hovorí o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest
BRATISLAVA. Vláda včera schválila program prípravy a výstavby približne 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest, ktoré by mali byť hotové do roka 2010.
O tri roky by malo byť na Slovensku v prevádzke celkovo 519 kilometrov diaľnic, čiže 68 percent z plánovanej siete diaľnic, a 212 kilometrov rýchlostných ciest, teda 21 percent z ich plánovanej dĺžky.
Upravený diaľničný program predložil vládnemu kabinetu minister dopravy Ľubomír Vážny.
Bez PPP a zákona by to nešlo
Pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 je vzhľadom na východiská štátneho rozpočtu možné použiť okolo 70 miliárd.
Rozhodnutie vlády je stavať rýchlejšie a viac. Preto kabinet pristúpil k plnej podpore projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.
Naplnenie časového harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku v rokoch 2007 až 2010 plne závisí od úspešnosti realizácie projektov PPP. Tie zasa aj od toho, či bude platiť vyvlastňovací zákon, ktorý prijal parlament minulý týždeň, no s veľkou pravdepodobnosťou bude napadnutý na Ústavnom súde.
Terajší program je podľa rezortu dopravy už v súlade s návrhom postupu v príprave projektov PPP a špecifikáciou ich stavieb na základe plánovanej výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Po roku 2010 budú chýbajúce úseky na D1 medzi Bratislavou a Košicami pred odovzdaním do užívania. Kompletne by mala byť zabezpečená príprava ostatných stavieb na D1, úsekov na D3 Žilina - Skalité a na R4 Vyšný Komárnik - Milhosť.
Tým by sa mala podľa ministerstva dopravy vytvoriť lepšia východisková pozícia na pokračovanie stavieb po roku 2010, ako to bolo po roku 2006.
Chcú stavať lacnejšie
Ministerstvo dopravy si stanovilo za cieľ znížiť finančnú náročnosť predkladaného programu pre štátny rozpočet a iné formy financovania zhruba o 20 percent pre súčasné vysoké obstarávacie ceny.
„Pre dosiahnutie tohto cieľa je preto potrebné znížiť rozostavanosť stavieb, zredukovať dĺžku privádzačov, vyberať efektívnejšie trasy, vykonávať vnútornú expertízu od štádia projektovej prípravy, zavádzať nové konštrukčné riešenia tunelov a mostov, nové technické riešenia štandardov a prípadne zvýšiť použitie výnimiek zo slovenských technických noriem,“ uvádza sa v diaľničnom programe.
Zníženie rozostavanosti stavieb by sa mohlo dosiahnuť aj elimináciou dodatkov k zmluvám, znížením percenta vyvolaných investícií a sprísnením podmienok pri verejnom obstarávaní. Keďže na splnenie týchto cieľov nepostačujú kompetencie rezortu dopravy, potrebná je spolupráca s ostatnými ministerstvami a samosprávami.