BRUSEL. Výrobcovia automobilov v Európe dostanú na Vianoce nepríjemný darček: tvrdé limity za splodiny z motorov a miliardové pokuty za ich prekročenie. Európska komisia predstaví v stredu návrh zákona na obmedzenie emisií CO2, v ktorom sa drží na jar uverejneného zámeru povoliť do päť rokov maximálne 130 gramov splodín na jeden kilometer.
Európske autá v súčasnosti vypúšťajú priemerne 160 gramov CO2 na kilometer a zníženie podľa predstáv Bruselu firmy už predtým označili za „smrtiace“. Napriek tlaku automobilových loby ráta úniová úradovňa tak s limitmi, ako aj ich tvrdou penalizáciou: za každý gram nad povolenú hranicu sa výrobcom navrhuje pokuta 90 eur. Podľa analýzy komisie by to európsky automobilový priemysel mohlo stáť až trinásť miliárd eur ročne.
Postoj eurokomisie je neotrasiteľný
„Deväťdesiat eur na gram priemysel zabije,“ tvrdí šéf asociácie hlavných európskych automobiliek ACEA Ivan Hodač. Návrh zákona považuje za nesplniteľný. „Cyklus automobiliek je päť až sedem rokov. I keby zákon začal platiť zajtra, nestihneme upraviť všetky autá, ktoré pôjdu na trh v roku 2012. Museli by sme stiahnuť autá z trhu alebo platiť pokuty,“ povedal.
Európska komisia nechce svoj návrh do stredy komentovať. Z neoficiálnych zdrojov vyplýva, že limit 130 gramov v roku 2012 je neotrasiteľný. Spory panujú len okolo výšky pokút. Zatiaľ čo eurokomisár pre priemysel Günter Verheugen navrhuje 25 eur za každý gram navyše, väčšina členov vrátane predsedu Josého Barrosa je za 90 eur. Brusel argumentuje tým, že firmy dostali čas na dobrovoľné zníženie emisií a nevyužili ho, preto je nutná „pevná ruka“.
O výslednú podobu zákona sa čaká ostrý boj. Európski výrobcovia síce odmietajú komisiou nastavené limity, už však nie sú jednotní, ako má vyzerať kompromis. Francúzske a talianske automobilky, ktoré živia hlavne menšie, ľahšie a teda menej „škodlivé“ autá, tlačia Brusel na plošný limit a jeho postupný nábeh do roku 2015.
Nemci, ktorí živia hlavne väčšie a ťažšie autá a pod ktoré patrí i česká škodovka, chcú stanovenie stropov pre jednotlivé typy áut podľa hmotnosti, a aj postupný nábeh.
Barrosovi to pripomenula samotná nemecká kancelárka Angela Merkelová teraz na summite únie. Pokiaľ nebude zohľadnená hmotnosť, Nemci zákon chcú blokovať. Zatiaľ čo francúzske autá dosiahli vlani priemer 144 gramov CO2 na km, nemecké autá skončili pri 173 gramoch.
Pokiaľ nebude kompromis prijateľný, hrozia automobilky, že si to odnesú ľudia a životné prostredie. Zdraženie jedného auta pre čistejšiu technológiu odhaduje štúdia komisie v priemere na 1250 eur.
„Autá budú drahšie a spotrebitelia si tým dlhšie nechajú svoje staré, viac znečisťujúce autá. Zelený cieľ sa minie účinkom,“ varuje Hodač.
Autor: Katařína Šafaříková