Celý svet je posadnutý hľadaním alternatív. Ľudia z marketingu neostávajú bokom. Vymýšľajú, čo najadresnejší spôsob, ako predávať svoje výrobky.
Namiesto klasických reklám, ktoré šíria posolstvo o výrobkoch do anonymného publika, využívajú čoraz viac adresné spôsoby oslovenia: telemarketing, SMS marketing, e-mailing či directmarketing.
Stroje všetko zaznamenávajú
Keďže dnešný človek po sebe zanecháva množstvo digitálnych stôp, firmy majú možnosť získať cenné poznatky o jeho potrebách, preferenciách či túžbach.
Kúpili ste v internetovom kníhkupectve napríklad publikáciu o mačiatkach? Tak sa nečudujte, že keď vyjde nová kniha s touto tematikou, dostanete na ňu avízo. Navštevujete porno stránky? Tak sa potom nedivte, že vám chodia akciové ponuky na viagru. Skrátka a dobre, v matrixe sú všetky naše telefonáty, požiadavky, platby, kliknutia zhromažďované a vyhodnocované.
Niekde však musí byť chyba. Systém buď niektoré úkony vyhodnocuje nesprávne, alebo si robí, čo chce. To, že na e-mailové adresy rozosiela ponuky, ako ľudí urobiť krajšími, zdravšími či šťastnejšími, je vcelku logické. Každý chce byť krásny, zdravý a šťastný. Posielať na konkrétne e-mailové adresy informácie o tom, že holandská vláda zvažuje zákaz predaja halucinogénnych húb, ponúkať softvér ako vyhrať v kasíne, či novú verziu XP za 79 dolárov? Čo na tom, že drogy, kasíno ani „ixpéčka“ vás nevzrušujú!
Poviete si, že veď dobre, sú to hromadne rozposielané e–maily - spamy. Ale čo potom tie esemesky na vaše telefónne číslo, v ktorých vás mobilný operátor láka na „úžasný balíček SuperStar“ či „SuperStarovské balíčky“? Že nie ste tínedžer a SuperStar vás nezaujíma? Alebo ponuka, že ak si predĺžite zmluvu s mobilným operátorom, získate stierací žreb, na ktorý môžete vyhrať súpravu osušiek. Úžasné, ako prišli na to, že by sa vám hodili práve osušky?
Bizarné adresné ponuky
Iný operátor zasa odmeňuje zákazníkov klubovými bodmi, za ktoré si môžu z katalógu vybrať ľubovoľnú odmenu – napríklad škrabku na zemiaky či klobúčik s logom firmy. Milujem klobúčiky s logami firiem! Najbizarnejšie však je, ak vám firma pre pol rokom predala svoj produkt, no každý mesiac vám ho ponúka znova a znova.
Spoločnosti investujú neskutočné peniaze do aplikačných softvérov, ktoré dokážu každý mesiac zúčtovať používanie služieb každému zákazníkovi a vystaviť mu osobitnú faktúru. No o skutočnú alternatívu k miliardovým investíciám do klasickej reklamy očividne nemajú záujem.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants