BRATISLAVA. V poslednom čase narástol rozdiel medzi cenou nafty a benzínu takmer na dve koruny. Napriek tomu, že jej cena je dlhodobo vyššia a autá s dieselovým motorom sú drahšie ako benzínové, na predajnosti naftových áut sa to neodrazilo.
Cena nafty je podľa hlavného ekonóma Slovnaftu Mareka Senkoviča oproti benzínu vyššia z viacerých dôvodov. Jej spotreba je počas roka stabilizovaná, pretože sa okrem dopravy používa aj v kľúčových sektoroch ekonomiky, ako je priemysel, stavebníctvo a poľnohospodárstvo.
„Spolu s vykurovacím olejom sa používa na výrobu elektrickej energie či tepla,“ povedal Senkovič. Dopyt po nafte je podľa neho v zásade vyrovnaný počas celého roka, na rozdiel od benzínu. „Ďalším faktorom je prudký nárast dopytu po nafte na celom svete, zatiaľ čo spotreba benzínu stagnuje,“ povedal. Tomuto dopytu sa ponuka nestíha prispôsobiť. Únia má podľa hovorcu Slovnaftu nedostatok nafty a dováža približne 25 miliónov ton z krajín bývalého ZSSR.
Nafta by benzínu utiecť veľmi nemala
Aj na Slovensku sa napriek zvýšeným cenám spotrebuje každoročne stále viac nafty. Potreba nafty a benzínov v motorizme sa vyrovnáva, povedal Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sk. Nafta je podľa neho drahšia práve pre veľkú obľubu naftových áut v posledných rokoch. Nemyslí si však, že sa nejako výrazne vzdialia ceny nafty od cien benzínov. „Potom by naftové autá stratili na atraktívnosti a ľudia by sa priklonili k benzínovým,“ povedal Novotný.
Zmenu v predaji benzínových a dieselových áut vzhľadom na stúpajúcu cenu nafty predajcovia v poslednom období nepocítili. Tieto zmeny sú podľa hovorcu spoločnosti AAA Auto Milana Smutného dlhodobé, čo sa nemôže v takom krátkom čase na trhu odraziť. „Priemerné držanie jedného auta v západnej Európe je 4,6 roka. U nás je obmena dvakrát pomalšia,“ povedal Smutný. Určitý pohyb v dopyte však podľa neho nemožno v závislosti od ďalšieho rastu cien nafty vylúčiť.
Autá na benzín sú dostupnejšie
Benzínové motory sú stále predávanejšie vďaka lacnejšiemu servisu, nižšiemu obsahu a nízkemu zákonnému poisteniu. „Celkove sú menšie autá na benzín, samozrejme, cenovo dostupnejšie,“ povedal Smutný. Predaj dieselových áut v AAA Auto na Slovensku mal v novembri 28-percentný podiel. Podľa Smutného je trendom automobiliek čím ďalej tým viac sa zameriavať na dieselové motory nižších obsahov, ktoré klienti viac vyhľadávajú.
Naftové autá sú na trhu drahšie, lebo majú nižšiu spotrebu a ich motor dokáže najazdiť aj dvojnásobný počet kilometrov oproti benzínovým automobilom.
Hovorkyňa Škoda Auto Lucia Busquet tvrdí, že firmy uprednostňujú naftové motory, súkromníci viac benzínové. Dieselové motory vydržia podstatne dlhšie, ale sú drahšie. „Pri Fabii sú ľudia chúlostivejší na cenu vozidla, ktorá je pri benzínových motoroch nižšia ,“ povedala.
Na celom svete prudko rastie dopyt po nafte, zatiaľ čo spotreba benzínu stanguje.
Marek Senkovič, analytik Slovnaftu