
Michael Chabon preberá správu o udelení Pulitzerovej ceny.
FOTO – ČTK/AP
Prestížnu americkú Pulitzerovu cenu v kategórii fiction si odniesol Michael Chabon, pravdepodobne najznámejší zo všetkých tohtoročných laureátov. Tridsaťsedemročný Michael Chabon je autorom predlohy k filmu Wonder Boys (Zázrační chlapci) – v hlavnej úlohe s Michaelom Douglasom – ktorý pred niekoľkými týždňami získal Oscara za najlepšiu hudbu. Bola ňou pieseň Boba Dylana.
Pulitzerovu cenu získal veľmi rozsiahly, 639-stranový Chabonov román The Amazing Adventures of Kavalier & Clay (Úžasné dobrodružstvá Kavaliera a Claya). „Toto je môj rok slávy,“ povedal laureát pre New York Times. „Už sa k tomu schyľovalo.“ Tak ako Oscar v akejkoľvek kategórii, aj Pulitzer znamená pozornosť médií a niekoľkonásobne vyšší „predaj, predaj a ešte raz predaj“ oceneného diela, a napokon aj oceneného mena.
O tvorcovi komiksov
„Som veľmi vzrušený,“ povedal nositeľ ceny, keď šiel vyzdvihnúť syna do škôlky. „Trvalo mi hrozne dlho, než som tú knihu napísal.“ Pri tomto románe sa Chabon väčšinu času „topil v zúfalstve a beznádeji“. Dvakrát sa rozhodol, že ho nedokončí.
Román Úžasné dobrodružstvá Kavaliera a Claya sa odohráva na Manhattane roku 1939. „Virtuózne“, aspoň tak o tom píšu jeho americké kritiky, spracúva príbeh československého prisťahovalca a jeho amerického bratranca, ktorí sa stanú tvorcami kreslených superhrdinov, zrodených počas veľkej hospodárskej depresie tridsiatych rokov, ktorá bola zároveň zlatou érou komiksov.
Michael Chabon si pripravoval látku na tento román štúdiom množstva kníh o komiksoch a dejinách komiksu, dejinách New Yorku, druhej svetovej vojny, dejinách mágie, o pražskom Golemovi či Antarktíde. Všetko témy, ktoré s jeho životom nemali nič spoločné. Okrem toho strávil mesiac túlaním sa po Manhattane a nazýval to „výskum ulíc a budov“. Chcel vidieť, v akých bytoch jeho postavy žili, čo nosili, s akými dievčatami si dohovárali rande – veci, o ktorých sa zo všetkého najradšej rozprávali.
Odkaz vo fľaši
Komiksy o nezničiteľných hrdinoch dostával od svojho otca, ktorý ich zas kedysi týždeň čo týždeň dostával od svojho otca. Ten bol totiž tlačiar a nosieval ich celé stohy synovi z práce. Michael miloval Supermana a Batmana, ale časom ho čoraz viac zaujímali superhrdinovia, čo trpeli neurózami a osamelosťou – lebo byť superhrdinom vlastne znamená osamelosť. „Aj Spider Man bol osamelý!“
Dospievajúci Michael Chabon nakoniec svoju obrovskú komiksovú zbierku predal. Nechal si len jedinú škatuľu, ktorú potom objavil v čase, keď písal knihu Wonder Boys, jeho odkaz vo fľaši, pozostatok z imaginárneho života, ktorý viedol ako dieťa. „Vedel som, že o nich raz budem písať.“
Prvý bestseller
Kariéra Michaela Chabona sa považuje za dokonalú dráhu „zázračného chlapca.“ Tohtoročná Pulitzerova cena je len jej potvrdením. Keď v roku 1984 absolvoval univerzitu v Pittsburghu, ako absolventskú prácu predložil svoju knihu Pittsburské tajomstvá – román o zmätenom sexuálnom dospievaní. Jeho školiteľ poslal rukopis renomovanému vydavateľovi bez toho, aby sa svojho študenta pýtal. Z knihy sa stal bestseller.
Americký týždenník Newsweek z témy Chabonovej prvotiny vyvodil, že aj samotný autor musí iste mať nejednoznačnú sexuálnu orientáciu, a takto ho prezentoval čitateľom. „To mi otvorilo cestu k celej komunite čitateľov, mimochodom, veľmi lojálnych.“ Chabon bol vtedy rozvedený, no onedlho sa druhýkrát šťastne oženil a stal sa otcom rodiny.
O jeho druhý román – Wonder Boys – prejavil záujem Hollywood. Film zožal chválu kritiky, ale komerčne veľmi neuspel. Po Oscarovi dostáva v kinách druhú šancu. Jeho hlavným hrdinom je autor dlhých epických diel, ktorý nie je schopný ukončiť svoje trápenie a dielo dopísať.
Keď si Michael Chabon vo Washington Post prečítal na túto svoju knihu recenziu, rozhodol sa, že začne písať nový román. Sú ním Úžasné dobrodružstvá Kavaliera a Claya, ktoré, mimochodom, už tiež predal Hollywoodu. V recenzii ku knihe stálo: „Pán Chabon, už viete, ako na to, napísali ste dve knihy, ktorých možnosti ste si vopred ohraničili, teraz sa dajte do toho a ukážte, čo viete.“ Michael Chabon to vzal vážne.
MARTA FRIŠOVÁ
ANDREA PUKOVÁ
PULITZEROVE CENY ZA ROK 2001
Pulitzerovu cenu za rok 2001 v troch hlavných kategóriách - služba verejnosti, horské aktuality a investigatívna žurnalistika - si odniesli regionálny oregonský denník Oregonian of Portland, The Miami Herald a Los Angeles Times.
Oregonian of Portland bol ocenený za skúmanie problémov americkej imigračnej služby. Los Angeles Times dostali ocenenie vďaka Davidovi Williamovi, ktorý odhalil, že americká vládna agentúra schválila dovoz nebezpečných liekov. The Miami Herald sa vyznamenali spravodajstvom o dráme malého kubánskeho stroskotanca Eliana Gonzáleza.
Dráma okolo Eliana vyniesla aj cenu za aktuálnu fotografiu Alanovi Diazovi z Associated Press. V kategórii spravodajstva zo sveta získali cenu Ian Johnson, a to za články o potlačení čínskej sekty Fa-lun-kung a Paul Salopek z The Chicago Tribune o prelínaní politickej a zdravotnej nemohúcnosti Afriky.
Novinári The New York Times získali dve ceny: jednu za sériu článkov o rasovej problematike a druhú za odhalenie slabín a diskriminačných prvkov v americkom daňovom systéme.
Ocenenie nesúce meno amerického novinára a nakladateľa maďarského pôvodu Josepha Pulitzera (1847 - 1911) udeľuje od roku 1917 Kolumbijská univerzita v New Yorku v 14 novinárskych a 7 umeleckých kategóriách. Ceny majú hodnotu 7500 dolárov.
Ceny za umenie dostali dramatik David Auburn za hru Proof a David Levering Lewis za druhý diel životopisu občianskeho aktivistu Du Boisa. Pulitzera za historickú štúdiu získal Joseph J. Ellis za knihu Founding Brothers: The Revolutionary Generation.
Za román získal cenu Michael Chabon a za poéziu Stephen Dunn. Hudobná cena je pre Johna Coriglianoa za Symfóniu č. 2 pre husľový orchester. (čtk)