BRATISLAVA. Začiatkom roka sa ministri zaviazali, že predložia 154 návrhov zákonov. Doposiaľ vláda nedostala takmer polovicu z nich.
Program na rok si sami ministri na zasadaní vlády odsúhlasili. Zo štrnástich však nie je ani jeden, ktorý by splnil všetko, čo mal.
Neplnia si domáce úlohy
Právnik Milan Galanda prirovnáva legislatívny plán vlády k „domácim úlohám“. Ministrom, ktorí ich nemajú, nehrozí žiadna zlá známka. „Je len na nich, ako sa rozhodnú, či to urobia alebo nie.“ Pokiaľ sa nejaký poslanec v parlamente nespýta, prečo daná úloha nebola splnená, nikoho to nezaujíma.
Trochu iné je to, ak ministri meškajú so zákonmi, ktoré musí Slovensko prevziať z európskej legislatívy. Krajine za to hrozia vysoké sankcie. „Potom sa dá hovoriť o zodpovednosti za škodu,“ tvrdí Galanda.
Medzi nesplnenými úlohami z tohto roka sú aj také, ktoré súvisia s európskymi smernicami.
Kontrolór Harabin mešká
Na kvalitu legislatívy má dozerať minister spravodlivosti Štefan Harabin za HZDS. Jeho ministerstvo pritom s predkladaním zákonov najviac mešká. Chýba mu dvanásť návrhov zákonov.
Niektoré úlohy, ako obnovu okresných súdov, či zákon proti úžere Harabin pripravil. Od januára mali však platiť aj novely trestných kódexov, s ktorými výrazne mešká.
Hovorca Michal Jurči povedal, že Harabinovi ide o kvalitné novely. „Radšej dlhší proces prípravy, tak ako je to štandardné v iných štátov Európskej únie, ako rýchlo varené novely, aby sa bolo čím chváliť pred voľbami.“
Jeden návrh vyrieši viac úloh
Niekedy dokážu ministri splniť desiatku úloh jediným návrhom. Rekordérom môže byť minister financií Ján Počiatek zo Smeru, ktorý v zákone o zavedení eura novelizoval vyše dvadsiatku noriem. Z nesplnených úloh mu tak zostalo len sedem zákonov.
Nestihol napríklad predložiť novelu zákona o daňových orgánoch, ktorá mala byť súčasťou reformy daňovej správy.
Pri príprave zákonov je bežné nielen to, že ministri nepriamo novelizujú aj iné zákony, ale často svoje plány menia už počas pripomienkovania. Výsledné zákony sa často od pôvodných návrhov výrazne líšia.
Príkladom je novela vysokoškolského zákona, ale aj normy z dielne ministra zdravotníctva Ivana Valentoviča zo Smeru. Presadil síce všetky zákony, ktoré mal, ale nie všetky spĺňajú pôvodné predsavzatia. Zdravotné poisťovne napríklad stále zostávajú akciovými spoločnosťami a zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti nerieši spoluúčasť poistencov.
Niekedy minister zmeny medializuje a potom s návrhom mešká. Napríklad zákon o premávke na pozemných komunikáciách mal platiť od januára. Zatiaľ ho však minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru nepredložil ani na pripomienkovanie.¶
Čo mali ministri v pláne
Určili si 230 úloh:
2 návrhy ústavných zákonov
154 návrhov zákonov
67 návrhov nariadení vlády
7 návrhov legislatívnych zámerov zákonov
Kto najviac nestíhal
(počty nepredložených návrhov)
Min. spravodlivosti 12
Min. práce 10
Min. financií 7
Min. školstva 5
Min. vnútra 5
Min. životného prostredia 4
Min. pôdohospodárstva 4
Aké zákony chýbajú
novely trestných kódexov, tlačový zákon, zákon o štátnej službe, zákon o verejnej službe, zákon o premávke na pozemných komunikáciách, zákon o matrikách
Autor: vf, ľja