POVAŽSKÁ BYSTRICA, POPRAD. Včera začali s výstavbou úseku diaľnice D I ponad Považskú Bystricu. Necelých päť kilometrov prvého diaľničného úseku, ktorého 60 percent povedie na mostnej konštrukcii. Jeho výstavba bude stáť približne 3,8 miliardy korún. Odovzdať do užívania by ho mali najneskôr v máji 2010.
Diaľnica ďalej povedie cez záplavové územie Váhu súbežne s Hričovským kanálom, čiastočne na násype a ďalej na estakáde až po opätovné premostenie Váhu. Pripojí sa na 7,5 km úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie, ktorý je v prevádzke od stredy tohto týždňa.
VIDEO: Otvorenie výstavby diaľničného úseku ponad Považskú Bystricu
KAMERA: Michal Trško
Dlhoročné spory
Okolo tohto variantu sa viedli dlhoročné spory. Už v roku 1997 vraj bola pripravená a čiastočne schválená výstavba tunelového obchvatu mesta. Nakoniec však zvíťazilo premostenie, pre ktoré zbúrajú budovu polície a rodinné domy, prakticky v centre mesta.
„Tento úsek patrí k jedným z najnáročnejších,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma a dodal, že stavba mohla byť v prevádzke už päť, šesť rokov. Hlavným problémom vraj boli dlhodobé ťahanice medzi štátom a mestom, jedným z dôvodov bol aj občiansky odpor, ktorý sa proti schválenému variantu zdvihol. Aktivisti však podľa Chomu výstavbu zdržali len o pár mesiacov.
Nadšený nie je nik
„Nie je tu nijaká strana, ktorá by so súčasným stavom bola spokojná,“ hovorí Juraj Smatana, konateľ občianskeho združenia Diaľnica a príroda. Samotní stavitelia diaľnice nemajú dnes veľmi dôvod na oslavu, na začiatok výstavby čakali desať rokov. Rovnako sa podľa Smatanu neteší ani mesto. Sľúbené kompenzácie, ktoré sa bývalé vedenie do mesta snažilo získať, sa len ťažko dajú vymáhať.
„Nehovorím, že všetci sme nadšení týmto riešením, ale treba vychádzať z reality,“ povedal primátor Považskej Bystrice Miroslav Adame (Smer).
Dva roky staveniska
Obyvateľov mesta čakajú dva roky života na stavenisku.
„Keď sa pozrieme do štatistík, po spustení diaľnice sa predpokladá taký nárast dopravy, že budeme v rovnakom stave ako teraz,“ hovorí Smatana a dodáva, že rýchlejší prejazd cez Považskú Bystricu obyvatelia Slovenska zaplatili novým zákonom o výstavbe diaľnic. „Ak bude mať niekto pocit, ako sa cez Považskú Bystricu rýchlo prevezie, nech si spomenie či jeho záhradka tiež nebude zabratá pod nejakú verejnoprospešnú stavbu,“ hovorí aktivista.
Riaditeľ diaľničnej spoločnosti však tvrdí, aj v súvislosti s novou prijatou legislatívou, že názor ľudí ich zaujíma a rešpektujú ho. „Nebolo tu ani jedno vyvlastnenie, so všetkými sme sa dohodli,“ hovorí Choma. Deväťdesiat percent pozemkov pod diaľnicu je už odkúpených a na zvyšok už majú zmluvy o budúcej zmluve.
Najvyšší bod diaľničnej siete a najkratší tunel
Po desiatich rokoch výstavby dali do prevádzky tento týždeň diaľničný úsek Važec - Mengusovce s dĺžkou 12,225 km. Nadväzuje na liptovskú časť diaľnice Hybe - Važec. Od Važca v dĺžke 7,706 km je diaľnica v polovičnom profile a od km 7,706 až po km 11,96 pri Mengusovciach je úsek v plnom profile.
Na tomto úseku sa nachádza aj najvyšší bod slovenskej diaľničnej siete vo výške 906 m n. m. aj najkratší diaľničný tunel na Slovensku, tunel Lučivná, s dĺžkou 250 metrov. V tomto mieste križuje diaľnicu biokoridor divej zveri. Pri detskom sanatóriu v Lučivnej vedie ponad diaľnicu lávka pre peších. Úsek sa končí pred vjazdom do diaľničného tunela Bôrik, ktorý má byť odovzdaný do užívania v roku 2009.
Nehovorím, že všetci sme nadšení týmto riešením, ale treba vychádzať z reality.
Miroslav Adame (Smer), primátor Považskej Bystrice