19 verejných vysokých škôl a prvú súkromnú vysokú školu. O jej výsledkoch hovoríme s pracovníkom MICHALOM POVAŽANOM.
ARRA už tretí rok zverejnila hodnotenie verejných vysokých škôl na Slovensku. Zvykli si naň už vysoké školy a súhlasia s ním alebo sa ohradzujú?
"Proces akceptácie nezávislého hodnotenia je dlhodobá záležitosť. Počas troch hodnotení kvality slovenských verejných vysokých škôl sa ich prístup k ARRA a jej hodnotiacim správam posúval od čiastočného nesúhlasu k akceptovaniu a uznaniu odôvodnenosti hodnotení. Dôkazom môže byť napríklad uvádzanie hodnotení ARRA na internetových stránkach viacerých vysokých škôl, používanie záverov zo správ ARRA v dokumentoch vysokých škôl i vlády týkajúcich sa kvality. Domnievame sa, že agentúra sa už etablovala a je vnímaná ako súčasť vysokoškolského priestoru."
Aký význam prikladajú vysoké školy hodnoteniu kvality?
"Väčší význam hodnotiacim správam prikladajú tie vysoké školy, ktoré sa v hodnotení umiestňujú na popredných miestach. Ak však akceptujú jeden rok svoje dobré hodnotenie, mali by v iné roky prijať aj jeho prípadné zhoršenie. Takisto ak sa odvolávajú na dobré výsledky niektorých svojich fakúlt, mali by akceptovať aj ďalšie závery v hodnotiacich správach. To ešte celkom nedokážu."
Obstáli by v rankingu naše vysoké školy v porovnaní so svetovými univerzitami?
"Najlepšie umiestnená slovenská vysoká škola - Univerzita Komenského - sa v Šanghajskom rebríčku nenachádza ani v prvej päťstovke. Na porovnanie Česká republika má v prvej päťstovke 1 zástupcu, Maďarsko a Poľsko po dvoch zástupcoch. Vedecká produkcia, ako dôležitý ukazovateľ kvality na Slovensku, za ostatných desať rokov stagnovala, v Českej republike sa bezmála zdvojnásobila. To je iba pár faktov na porovnanie slovenských vysokých škôl so svetom. Záver je jasný a pre Slovensko nie veľmi povzbudivý."
V čom sú najväčšie slabiny akosti našich vysokých škôl?
"Keď budeme iba porovnávať slovenské vysoké školstvo s okolitými krajinami, jednoznačne sa nám objaví problém personálny, teda nevyhnutná vyššia koncentrácia špičkových odborníkov, financovania vedy a vzdelávania a tiež nedostatočná otvorenosť slovenského vzdelávacieho systému pre študentov, ako aj pedagógov zo zahraničia. Financie sú nevyhnutným predpokladom na prilákanie kvalitných učiteľov tak z iných odvetví hospodárstva, ako aj zo zahraničia. Špičkoví odborníci však dokážu priniesť aj peniaze, ktorých v súčasnosti už nie je, napr. v Európskych programoch, málo. Univerzitná pôda vždy bola centrom výmeny poznatkov a diskusie. "
(or)