Jarmok s kvalitou aj balastom

Je veľa vecí, ktoré slovenských výtvarných umelcov rozdeľujú. No jedna vlastnosť ich spája. Je to pocit dôležitosti a viera, že vlastné dielo má nespochybniteľný význam. Od minulej soboty niektorých spája aj niečo viac. Výstava Umenie 2007.

Dielo Tibora Tótha na výstave Umenie 2007.Dielo Tibora Tótha na výstave Umenie 2007. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Umelcova viera v nespochybniteľný význam jeho diela by ani tak neprekážala, pretože dnešný svet nezaujíma zakomplexovaný umelec. Úvahy nad istotou niekto­rých z nich sa však vynárajú s otázkou, ktorá znie: kde a ako k tomuto pyšnému poznaniu vlastne prišli?

Možno aj o tom chcela byť megavýstava Umenie 2007 – Interpretácia skutočnosti v bratislavskom Dome umenia, ktorá trvá do 20. januára.

Ako zabodovať

Aj také ľahko overiteľné tvrdenie, že Martina Moravcová je naša najlepšia plavkyňa a že Daniele Hantuchovej sa tohtoročná sezóna vydarila, funguje v umeleckej brandži len ako „nepísaná“ spoločenská dohoda. Samozrejme, informácia o udelených cenách, aukčných výsledkoch, zastúpení v zbierkach a frekvencii výstav na dobrých adresách zvyšuje bodové skóre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Žiaľ, ich reálna hodnota je často len strohým biografickým údajom a nie dôvodom na celonárodný konsenzus.

Ešte prednedávnom sa dielo Ľudovíta Fullu, Milana Laluhu, Ernesta Zmetáka či Albína Brunovského chápalo takmer ako súčasť verejného majetku. No spoločenská váha tvorby súčasných umelcov sa dá porovnať akurát tak s dosahom aktivít záujmových združení a klubov.

Je paradoxom, že napriek množstvu monografických, generačných, tematických či historicky hodnotiacich výstav upadá po roku 1989 záujem ľudí o informácie z oblasti umenia.

Elita bez zázemia

V bývalom socialistickom Československu sa bežný smrteľník mohol ako-tak zorientovať na celoštátnych či okres­ných prehliadkach. Boli síce ideologicky scenzurované, ale aspoň vyvolali dojem, že výtvarným umením sa zoberá veľká skupina ľudí, z ktorých niektorí majú aj víziu, ako so svojím talentom a zručnosťou naložiť.

SkryťVypnúť reklamu

Po revolúcii sa z priestoru výtvarnej scény tento typ expozícií úplne vytratil a nahradili ho tí, ktorí sa hlásili k určitému trendu, filozofii, k Európe, rodinnému či spolkovému klanu, undergroundu, alebo čisto len k médiu a technike. Išlo v podstate o predvedenie sa vo vlastnej aréne a ak vo VIP lóži sedeli zahraniční hostia, výkon bol efektnejší.

Tak sa postupne vyprofilovala elitná prvá liga, ktorú tvorilo asi päťdesiat umelcov. Vnútri scény sa s nimi síce počíta, ale mimo nej sú neraz anonymnými menami bez chute a zápachu.

Výsledkom favorizovania jednostranností vo výstavných stratégiách – a je jedno v akom období – je vzdanie sa autentickosti, teda vlastného príbehu doma tvoreného umenia.

Po dlhej prestávke sa pokúsila aj takto sa „dotknúť skutočnosti“ celoslovenská prehliadka maľby sochy a grafiky Umenie 2007 Interpretácia skutočnosti, ktorú otvorili minulú sobotu v Dome umenia v Bratislave. Kurátorky Dagmar Srnenská a Xénia Lettrichová priamo oslovili dvesto umelcov vybratých komisiou. Priklonili sa k zaužívanej praxi, pri ktorej sa vyberie jedno – dve diela od umelca.

SkryťVypnúť reklamu

Zdalo by sa, že takto „polopatisticky“ postavená koncepcia nemôže priniesť žiadne prekvapenia. A práve naopak. Oproti kurátorským výstavám, ktoré podávajú reálnu situáciu súčasného umenia často cez vnímanie kurátora, tu sa „obrazom vedľa obrazu“ otvárajú dvere do prirodzeného surového prostredia.

Predsa len pýcha

V konkurencii rôznorodého jarmoku je viditeľná každá prázdna póza a každé nevydarené gesto. Jednoducho povedané, to kvalitné musí byť naozaj silné, aby prehlušilo balast vôkol seba. O to viac si treba vážiť prítomnosť Jozefa Jankoviča, Vladimíra Popoviča, Rudolfa Filu, Juraja Bartusza, Juraja Meliša, ktorí by nemuseli už nikomu nič dokazovať, a predsa vstúpili do ringu.

A o to viac prekvapuje neprítomnosť tých, ktorí do tohto ringu nevstúpili. Zo strachu? Z pocitu nadradenosti? Žeby to bolo predsa len o tej pýche?

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Beata Jablonská (Autorka je kunsthistorička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 589
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 871
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu