Pád lietadla pri Vajnoroch nikto neprežil

Malé motorové lietadlo dvakrát dostalo povolenie na pristátie. Na zem spadlo takmer kolmo, jeho motory zostali zaborené v zemi.

Trosky lietadla boli roztrúsené na desiatky metrov, oba motory zostali zaborené do zeme.Trosky lietadla boli roztrúsené na desiatky metrov, oba motory zostali zaborené do zeme. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Malé chorvátske motorové lietadlo Cessna 303 včera ráno spadlo pri Vajnoroch neďaleko bratislavského Letiska M. R. Štefánika. Na Slovensko letelo na pravidelnú revíznu kontrolu. V troskách šesťmiestneho lietadla zahynuli traja Chorváti: 53­ročný pilot, 35­ročný mechanik a 19­ročný pilot, ktorý sa s nimi zaúčal. Počasie v Bratislave nebolo podľa odborníka z Aeroklubu Bratislava bezpečné na lietanie.

VIDEO: Zábery z miesta pádu


KAMERA: Lukáš Kodoň
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lietadlo patrilo chorvátskemu obchodníkovi Vjekoslavovi Gutičovi a letelo zo Záhrebu. „Leteckú kontrolu alebo revíziu si u nás možno dohodnúť na lietadlá z ktorejkoľvek krajiny únie,“ povedal vyšetrovateľ leteckých nehôd Ladislav Grell.

SkryťVypnúť reklamu

Trikrát sa pokúšali pristáť

„Dvakrát dostalo lietadlo z Letiska M. R. Štefánika povolenie na pristátie, dvakrát sa pokúsili pristáť, ale nepodarilo sa im naletieť do osi udávanej navigačným systémom. Pri treťom pokuse mohol stroj vletieť do mraku a následne padnúť,“ povedal Grell.

Vyšetrovanie príčin potrvá niekoľko mesiacov, dnes majú na Slovensko prísť chorvátski vyšetrovatelia.

Na zemi bolo po havárii vidieť len obhorené trosky lietadla, motory zostali zaborené v zemi.

„Podľa trosiek nie je vidieť pokus o pristávanie, skôr vidieť jasný pád na zem pod strmým, možno deväťdesiatstupňovým uhlom,“ povedal Grell.

Podľa veľkostí trosiek a toho, do akej vzdialenosti od miesta dopadu boli roztrúsené, predpokladá, že muselo letieť rýchlejšie ako 120 kilometrov za hodinu, čo je bežná pristávacia rýchlosť. ¶

SkryťVypnúť reklamu

Pristáť sa dá aj bez motorov

„Keď má dostatočnú plochu, kde môže pristáť, je malé motorové lietadlo schopné pristáť aj po zlyhaní obidvoch motorov,“ povedal Alojz Allo z Aeroklubu Bratislava. Pristávanie bez motorov sa podľa neho bežne trénuje už pri výcviku.

„Málokedy sa stane, že sa dvojmotorovému lietadlu pokazia obidva motory súčasne,“ povedal Allo. Podľa neho sa pilot možno pokúšal urobiť zatáčku a v zlej viditeľnosti pri priblížení nemusel dobre odhadnúť vzdialenosť od zeme.

Počasie bolo zlé

V Bratislave včera ráno mrholilo. Také počasie nie je podľa Alla bezpečné na lietanie ta­kých malých lietadiel. Pre zlú viditeľnosť nemohla do Vajnor priletieť ani Letecká záchranná zdravotná služba.

Vajnorské letisko zatvorili

SkryťVypnúť reklamu

Na Vajnoroch fungovalo do minulého roka aj športové letisko. Konali sa na ňom aj burzy či letecké dni. Naposledy, na akrobatickej šou pred rokom, sa tu zrazili dve malé lietadlá. Jeden z pilotov núdzovo pristál, druhé lietadlo spadlo z výšky 20 až 60 metrov. Pilot sa ľahko zranil.

Pády malých lietadiel


11. 6. 2007 - na popradskom letisku havaroval vetroň. Pilota vyslobodili záchranári.

29. 6. 2007 – v lokalite Dubové búdy pri Turčianskych Tepliciach sa zrazil vetroň s ultraľahkým lietadlom. Piloti sa zachránili, vyskočili z lietadiel na padákoch.

30. 9. 2006 – pri akrobatickej šou sa zrazili dve malé lietadlá, obaja piloti zrážku prežili.

25. 9. 2005 - ľahké motorové lietadlo havarovalo v Turskej doline pri Žiline. Dvojčlenná posádka prežila.

SkryťVypnúť reklamu

24. 9. 2005 – pri Lučenci sa zrútilo malé športové lietadlo. Obaja muži v lietadle zahynuli.

12. 1. 2004 – pri Žiline pri pokuse o pristátie havarovalo malé dopravné lietadlo, pri nehode zahynul pilot aj dvaja pasažieri.

18. 8. 2003 pri Zemplínskych Hámroch havarovalo ultraľahké lietadlo. Dvojčlenná posádka zahynula.

1. 3. 2003 – vo Vajnoroch havaroval športový dvojplošník. Dvaja piloti zahynuli.

(r)

Autor: dot

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 399
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 001
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 693
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 273
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 094
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 655
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 640
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu