BRATISLAVA. Bankové poplatky rastú podľa analytickej spoločnosti Symsite Research rýchlejšie klientom, ktorí vlastnia klasický účet ako tým, ktorí využívajú niektorý z balíkov bankových služieb. „Rozpätie medzi cenou služieb v rámci bežného účtu a balíkov služieb sa zväčšuje, čo zvyšuje výhodnosť využívania balíkov v porovnaní s bežným účtom,“ vraví Jana Hurtošová zo Symsite Research. Ak na konci roku 2005 usporil priemerný klient nahradením účtu balíkom asi 470 korún, koncom roku 2006 už 600 korún a v závere tohto roku sa jeho úspory v prospech balíka odhadujú na 680 korún.
Minimálny rozdiel
Rozdiely medzi najlacnejším balíkom a bežným účtom sa v jednotlivých bankách pohybujú v priemere okolo desať korún mesačne v prospech bežného účtu, v tom však klient nemá zahrnuté úkony a transakcie ako v balíku. „Banky sa snažia presunúť klientov do balíkov, niektoré z nich dokonca bežný účet spoplatňujú viac ako najlacnejší balík,“ vraví Hurtošová. Jej slová potvrdzuje Michal Kopecký z VÚB, dodáva, že najlacnejší flexiúčet je výhodnejší ako bežný účet, pretože obsahuje služby, ktoré sa pri bežnom účte spoplatňujú.
Niekoľko možností
Banky ponúkajú klientom minimálne tri druhy balíkov. Odlišujú sa výškou poplatku, ale aj rozsahom transakcií a služieb, ktoré sú do nich zahrnuté. Podľa analytika spoločnosti AWD Pavla Ďurkoviča by si mal klient najskôr premyslieť, aké služby bude využívať a podľa toho si zvoliť konkrétny produkt. „Ak by si vybral nevhodný balík, platil by za služby, ktoré nevyužíva, alebo by nezískal dostupné zľavy na služby, ktoré využíva,“ dodáva.
Najlacnejší rok v Dexii
Z novembrového porovnania poplatkov za ročné vedenie balíkov bankových služieb, ktoré prinášajú najmenšie náklady, ale obsahujú už internet banking, vyšla podľa Symsite Research víťazne Dexia banka. Ročné spracovanie balíka Výhoda by v nej klienta stálo 1230 korún. Len o osem korún viac by zaplatil za ročné vedenie balíka služieb Smart klient UniCredit Bank. Tretí najvýhodnejší balík by záujemcovi poskytla Volksbank, za 12 mesiacov používania balíka LUBA Aktiv by podľa Symsite Research klient v banke nechal 1778 korún.
Naše porovnanie
SME zvolilo pre porovnanie výhodnosti balíkov bánk tri typy klientov. Odlišujú sa počtom transakcií, ktoré mesačne cez banku urobia i sumou, ktorú sú ochotní za balík podľa ich predstáv banke zaplatiť. Nedá sa však predpokladať, že klienti urobia každomesačne taký istý typ a počet transakcií, preto náš model môže poslúžiť len ako vzor na porovnanie.
Nie všetky transakcie, ktoré mali nami zvolení klienti počas mesiaca záujem robiť, odporúčané balíky zahŕňajú. Preto museli banky k mesačnému poplatku pripočítať aj úkony nad rámec balíka. V prehľade chýba Dexia banka, od ktorej sme údaje nedostali a Poštová banka, ktorá balíky služieb nemá.
Víťaz s rezervou
Z pohľadu na mesačné poplatky, ktoré by za nami zadané transakcie zaplatil nenáročný, priemerný i náročný klient sa môže zdať, že porovnanie má jasného víťaza. Všetkým trom typom klientov by produkt za najmenší mesačný poplatok ponúkla mBank.
Víťazstvo tejto banky však nie je jednoznačné. Analytik mBank Andrej Greguš pri prepočtoch priznal, že niekoľko nami zadaných transakcií (inkaso, SMS notifikácia) bude banka ponúkať až v prvej polovici roku 2008. Podľa Hurtošovej sa mKonto nedá s produktmi iných bánk dobre porovnať, lebo neumožňuje uskutočňovanie transakcií v pobočke. „Pre klientov, ktorí sú schopní pracovať s účtom cez internet, za nákupy platia kartou a nepotrebujú často vyberať hotovosť či navštevovať pobočku, je však mKonto najvýhodnejšou alternatívou,“ vraví analytička.
Kamenné súperenie
Medzi „kamennými“ bankami by podľa prepočtov najmenej mesačne platil nenáročný i priemerný klient v Istrobanke, druhú najnižšiu sumu vo VÚB. V trojici bánk s najvýhodnejšou ponukou pre tieto dva typy klientov by sa objavili aj ČSOB a OTP. Náročný klient s nami zadefinovanými požiadavkami by najlepšie obstál vo Volksbanke, o niečo vyššiu sumu by mu naúčtovali OTP banka a Slovenská sporiteľňa. Hoci tomuto typu klienta by banky najčastejšie odporučili jeden zdrahších balíkov, mesačný poplatok by vo väčšine z nich zvýšili najmä výbery klienta z bankomatu v zahraničí, prípadne z bankomatov inej banky na Slovensku.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Niekoľko rád pred výberom
S balíkom bankových služieb môžete ušetriť, keď počas mesiaca robíte viac transakcií, ktoré sú zahrnuté v jeho cene.
Zvážte, aký druh a počet transakcií počas mesiaca plánujete urobiť. Všetky banky ponúkajú niekoľko balíkov služieb, ten, pre ktorý sa rozhodnete, by mal obsahovať úkony, ktoré budete počas mesačného obdobia využívať najčastejšie.
Rozdiely medzi najlacnejším balíkom a bežným účtom sa v jednotlivých bankáchpohybujú v priemere okolo 10 korún mesačne v prospech bežného účtu.
Rozdiel v poplatkoch sa však môže zotrieť už pri vydaní platobnej karty, ktorá v poplatku za bežný účet nie je zahrnutá.
Balík služieb nemusí byť vhodným riešením pre všetkých klientov bánk. Stratiť niekoľko desiatok korún mesačne a niekoľko stoviek ročne s ním môžete, keď svoje bankové konto aktívne nevyužívate.
Ak vám slúži bežný účet iba na pripísanie mzdy od zamestnávateľa a jej následný výber, všetky transakcie robíte hotovostne, s účtom sa nelúčte.
Hoci z cenového porovnania balíkov i účtov vychádza ten od novej internetovej banky najvýhodnejšie, ak nemáte pravidelný prístup k internetu, alebo pomerne často vyberáte peniaze z bankomatu, nemusí byť mKonto pre vás ideálnym riešením.
Ak chcete ušetriť na bankových poplatkoch, prehodnoťte svoje správanie sa na účte. Ak máte možnosť voľby, vyberte si lacnejšiu alternatívu. Bezhotovostné, automatizované, elektronické a kreditné transakcie stoja menej ako hotovostné, papierové položky v pobočkách a debetné operácie.
Zdroj : Symsite Research a SME