Bez Boha

Ja v teba verím! A čo ty? Ježiš. Tento reklamný pútač pred redakciou nútil zamyslieť sa nad vzťahom náboženstv a médií dlho predtým, než sa minulý týždeň STV rozhodla odvysielať v čase večerníčka rozprávky, kde hrdinke okrem sily charakteru pomáha aj sila

modlitbičky. Oveľa zaujímavejšie ako večerníčky je na tomto vzťahu niečo iné – to, ako médiá preberajú úlohy, ktoré tradične patrili náboženstvu a cirkvi. A to vo všetkých podstatných ohľadoch.

Prvý: monopol na pravdu. Kedysi to bola cirkev, čo ľuďom hovorila, aký je svet a čo si o ňom myslieť.

Na krátky čas jej konkurovala veda, ale len čo sa jej vysvetlenia stali pre svoju zložitosť nezrozumiteľné, ostalo vytváranie obrazu o svete na médiách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý: prikázania. Kým niekedy sa ľudia správali podľa prikázaní cirkvi, dnes skôr podľa toho, čo vidia v mé­diách. Mnohých k tomu vedú odmalička - našlo by sa množstvo detí, ktoré nevychovali rodičia, škola alebo cirkev, ale najmä televízia.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí: pocit spolupatričnosti. Viac než v kostole sa súčasní ľudia stretávajú pred televízorom, ktorý zajtra možno nahradia virtuálne internetové fóra. Ak je ešte niekto schopný poskytnúť ľuďom spoločné témy, ktoré ich spájajú na rodinných oslavách a pracovných obedoch, tak sú to najmä médiá.

Štvrtý: vízia lepšieho sveta. Na krajší život než je ten váš pozemský nemusíte pri televízore alebo internete čakať a veriť. Môžete ho hneď uvidieť na vlastné oči.

Piaty: moc. Niekedy bojovali svetskí vládcovia s cirkvou, dnes bojujú s médiami, keďže najmä ony majú moc nad ich politickým bytím alebo nebytím.

Čím bude svet zložitejší, vzájomne viac prepojený a čím viac oslabnú prirodzené vzťahy medzi ľuďmi, tým dôležitejšiu úlohu budú hrať médiá. Samotný jav nespraví svet lepším alebo horším. Lepším alebo horším ho v stále väčšej miere budú robiť dobré alebo zlé médiá. Bude na človeku, aby si vybral. Ja v teba verím! A čo ty? SME.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: zástupca šéfredaktora denníka SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 367
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 958
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 137
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 052
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 985
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 668
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 630
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu