BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy prišlo včera na rokovanie vlády s materiálom, ktorý mal povedať, akým smerom sa bude uberať rozvoj bratislavského letiska a kto ho zafinancuje. Materiál však nakoniec z rokovania vlády ministri stiahli. Nie je preto známe, odkiaľ ministerstvo dopravy zoberie 9,5 miliardy na investície.
Pritom vďaka privatizácii, ktorú kabinet Roberta Fica hneď po svojom nástupe zrušil, prišlo najväčšie slovenské letisko o investície za takmer 19 miliárd od víťazného konzorcia TwoOne. Ďalších takmer desať miliárd mohol zinkasovať štát za predaj 66percentného podielu na letisku.
Rozhodnú do januára
Minister dopravy Ľubomír Vážny včera povedal, že materiál stiahli pre drobné nezrovnalosti. „Dali sme si preto čas, aby sme ho dopracovali.“
Vážny chce lepšie rozpracovať najmä spôsoby financovania. Nateraz navrhuje jeho rezort štyri možnosti: z verejných zdrojov, kombináciou vlastných zdrojov letiska a štátu, vstupom minoritného investora alebo prenajatím letiska formou koncesie na určitú dobu.
Pritom v polovici novembra pri otváraní zatiaľ jedinej viditeľnej investície letiska, odletových mostov za 170 miliónov, sám minister Vážny povedal, že so zdrojmi zo štátneho rozpočtu letisko nemôže rátať: „Nie je koncepciou štátu investovať do letiska.“
Letisko má úverovú kapacitu dve miliardy. Keďže ministerstvo vyčíslilo investície na výstavbu nového terminálu na úrovni 9,5 miliardy, zvyšných 7,5 miliardy bude musieť priniesť strategický investor.
Akcionári letiska, ktorými sú Fond národného majetku a ministerstvo dopravy, buď vytvoria spoločný podnik so strategickým investorom, alebo letisko prenajmú formou koncesie. V takom prípade by malo ísť o rovnaký spôsob financovania, akým sa majú stavať diaľnice.
Konečné rozhodnutie, odkiaľ vedenie rezortu a letiska zoberie peniaze na rozvoj, by malo padnúť v januári. „Naším cieľom je, aby sme do konca roku 2008 vybrali dodávateľa prác,“ povedal včera Vážny.
Nikoho a nič nepreferujeme
Minister Vážny včera odmietol aj tvrdenia, že vláda preferuje pri vstupe do bratislavského letiska jeho konkurenta z Viedne, letisko Schwechat.
„Ja som nikdy nepovedal, že preferujeme viedenské letisko. Rokujeme s nimi, to je pravda.“
Zopakoval tak svoje slová z polovice novembra, keď potvrdil rokovania nielen s viedenským letiskom, ale aj s investormi z Hongkongu či Ruska.
Konkrétnejší bol premiér Fico. Pri otváraní nového diaľničného spojenia z Bratislavy do Viedne potvrdil záujem prepojiť aj letiská oboch hlavných miest. „Dnes máme diaľnicu, verím, že sa naplnia aj naše predstavy o prepojení bratislavského a viedenského letiska,“ povedal.
Spoločný podnik s investorom by však podľa Vážneho nebola privatizácia. „Najväčšia devíza letiska bola, že ostalo slovenské. A tá ostane stále.“
Výstavba v dvoch etapách
Nový terminál sa má postaviť na dve etapy. V prvej etape sa do roku 2010 dobuduje prístavba terajšej haly a o dva roky neskôr sa stará hala kompletne zrekonštruuje. Cez nové priestory by malo prejsť ročne 4,5 milióna cestujúcich.
V rámci druhej etapy sa vybuduje nová hlavná budova s príletovými mostmi. V rámci výstavby nového terminálu vznikne aj parkovací dom so 6900 parkovacími miestami, pričom ďalších šesťtisíc ich má vzniknúť v širšom území letiskového areálu. Do roku 2015 má na letisko viesť aj nová železnica. Celé letisko tak by malo byť dobudované do roku 2014.