Najobľúbenejšími voliteľnými predmetmi žiakov základných a stredných škôl sú dnes jazyky a počítače. Zoznam predmetov schvaľuje ministerstvo školstva. Školy môžu požiadať ministerstvo, aby doň zaradila aj iné, ak predložia navrhované učebné osnovy nového predmetu.
Už v budúcom školskom roku by sa zoznam nepovinných a voliteľných predmetov na základných školách a osemročných gymnáziách mohol rozrásť o mediálnu výchovu. Štátny pedagogický ústav po dvojročnom experimentálnom overovaní tohto predmetu mu dá zelenú. Tento týždeň ústav na svojej webovej stránke zverejnil, že pripravuje štvorsemestrálne kvalifikačné štúdium pre učiteľov.
Ako dvojročný experiment dopadol, nie je ešte známe. Ivana Adamcová zo Štátneho pedagogického ústavu len stroho konštatovala, že výsledky stále spracúvajú a po dokončení ich zverejnia na svojej stránke.
Pilotný projekt, ktorý testoval možnosti vyučovania na základných školách a osemročných gymnáziách, sa skončil tento rok. Bolo v ňom zapojených asi 500 žiakov základných škôl v ročníkoch päť až deväť a z prvých až štvrtých ročníkov osemročných gymnázií.
Aj deti sú závislé od médií
Poradca ministra školstva, psychológ a vysokoškolský pedagóg Miron Zelina hovorí, že v závislosti od veku je 10 až 24 percent detí závislých od médií. V tom zmysle, že trávia pri nich neúmerne veľa času a bráni im to v produktívnom trávení voľného času. "Aj preto sa v školskej reforme tvorí priestor na začlenenie mediálnej výchovy do štátneho kurikula. Oslovíme odborníkov, aby vypracovali základné informácie, ktoré majú žiaci dostať o tejto problematike, podľa ich veku. Médiá im na jednej strane kradnú čas, ale aj prispievajú k poznaniu, skúsenosti, prežívaniu. V mediálnej výchove by sme mali deti naučiť vnímať médiá a hodnotiť ich z hľadiska osobnostného a spoločenského prínosu pre život. Od pasivity k aktivite vo vnímaní médií," hovorí Zelina.
Mediálnou výchovou sa zaoberalo aj Parlamentné zhromaždenie Rady Európy, ktoré ešte v roku 2000 odporúčalo, aby sa mediálna výchovu pokladala za dôležitú oblasť. Mediálna výchova má u nás podporu nielen ministra školstva Jána Mikolaja z SNS, ale aj ministra kultúry Mareka Maďariča zo Smeru.
V Tisovci zaviedli spoločenskú výchovu
Vychyteným predmetom sa už dnes stáva spoločenská výchova. Na Evanjelickom gymnáziu s bilingválnou výučbou v Tisovci ju zaviedli od tohto školského roka. V prvom ročníku ho povinne navštevuje 68 študentov, v piatom si ho ako voliteľný vybrali pätnásti. "Zavedenie spoločenskej výchovy je súčasťou plnenia vízie školy pripravovať žiakov pre život. Ovládanie pravidiel spoločenského správania je súčasťou kultivovaného prejavu človeka. Predpokladáme, že naši absolventi budú na pozíciách, kde zručnosti v protokole a etikete budú potrebné," hovorí riaditeľka gymnázia Helena Pašiaková.
Učebné osnovy škole vypracovala odborníčka na diplomatický protokol a etiketu Anna Šestáková, ktorá spolupracuje a konzultuje s vyučujúcou predmetu. Vyučovanie prvákov a piatakov je rozdielne. U začiatočníkov sa využíva dramatická hra, situačná metóda a riešenie problémových situácií. Piataci, ktorí už majú viac skúseností zo spoločenského života, vyvíjajú iniciatívu a riešia problémy a situácie, ktoré môžu nastať.
Riaditeľka Pašiaková hovorí, že v budúcnosti uvažujú rozšíriť spoločenskú výchovu o tanečný kurz, lebo medzi aktivity školy patrí aj školský ples, ktorý pripravujú študenti predposledného ročníka.
Pridávajú sa aj hotelové školy
Samostatný predmet spoločenská výchova má aj väčšina hotelových škôl. Súkromná hotelová akadémia HaGMA v Bratislave ju zahrnula do predmetu etika v prvom ročníku.
Hotelová akadémia Ľudovíta Wintera v Piešťanoch mala samostatný predmet spoločenská komunikácia, dnes sa jeho náplň učí v predmete technika obsluhy, povedala riaditeľka školy Elena Grúňová. V prvom ročníku preberajú základy správania, v pomaturitnom aj diplomaciu.
Integrovaný predmet
Potrebu spoločenskej výchovy žiakov a študentov potvrdil aj psychológ Miron Zelina, ktorý sa podieľa na školskej prestavbe. "Cítime jej absenciu. Ide o výchovu etickú, prosociálnu, o vzťah k životnému prostrediu." Zároveň upozornil, že školy majú požiadavky, aby mohli učiť aj o ďalších oblastiach.