Supertender už vyhlásili

Hlavným kritériom pre najväčší tender v histórii Slovenska má byť cena. Svoje maximum štát tají, odhad hovorí o 50 miliardách korún.

BRATISLAVA. Súťaž o najväčšiu vládnu zákazku v histórii Slovenska sa začala. Od soboty 17. novembra visí v Úradnom vestníku Európskej únie oznámenie o koncesiách na výstavbu a spravovanie prvého balíka časti diaľnice D1.

Víťaz by mal na diaľnicu dlhú 75 kilometrov zohnať pôžičku, vypracovať projektovú dokumentáciu, diaľnicu postaviť a potom ju opravovať a prevádzkovať. Najviac by mala koncesia, čiže prevádzkovanie diaľnice, trvať 30 rokov.

Podmienky tendra nehovoria o predpokladanej hodnote zákazky, jej objem možno odhadovať najmä z predošlých vyjadrení ministerstva dopravy. Tie hovorili o 49 miliardách korún bez dane z pridanej hodnoty. To je takmer dvaapolnásobok predpokladaného objemu doteraz najväčšej štátnej súťaže.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj tú vyhlásila súčasná vláda a priamo súvisí s financovaním výstavby diaľnic. Ide totiž o postavenie a prevádzkovanie mýtneho systému. Tento tender má byť dokončený tak, aby od januára 2009 neplatili nákladné autá diaľničné známky, ale mýto.

Konzorciá so zahraničnými firmami

Ak sa ministerstvu dopravy naozaj podarilo vyrokovať cenu menej ako 50 miliárd korún, znamenalo by to priemernú sumu za výstavbu a tridsať rokov prevádzky a opráv vyše 650 miliónov korún za jeden kilometer v terajších cenách.

Pre hrubé porovnanie, náklady na výstavbu jedného kilometra diaľnice na Slovensku sa pohybujú podľa rezortu dopravy od 400 miliónov po 1,1 miliardy korún. Výsledná cena závisí napríklad od geologického a geografického prostredia, predpokladaného komfortu a z toho vyplývajúcich požiadaviek.

SkryťVypnúť reklamu

Cenu dvíha aj objednávka stavať rýchlejšie, ako je bežné. V slovenských podmienkach dochádzalo skôr k predražovaniu, ktoré vyvolával štát meškaním financovania už objednaných úsekov. Mosty dvíhajú cenu o 30 a tunely dokonca o 40 percent.

Do aktuálneho tendra by sa mali konzorciá prihlásiť do 8. januára. Hoci sa predpokladá, že v najbližších rokoch budú stavať diaľnice všetky veľké slovenské stavebné firmy, nebude to stačiť. Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že PPP projekty budú musieť stavať z väčšej časti zahraniční stavbári.

Stavebné spoločnosti budú navyše musieť nájsť dohody s finančníkmi, ktorí na projekt požičajú. Štát totiž začne platiť až po tom, čo sa úseky sprevádzkujú.

Ďalšie balíky

Ministerstvo dopravy predpokladá, že prvý tender bude úplne ukončený do mája budúceho roka. Víťaz má byť vybratý podľa toho, aké vysoké navrhne platby. O dva týždne sa pripravuje vyhlásenie tendra na druhý balík PPP pri výstavbe a prevádzke 47 kilometrov troch úsekov na trase Nitra - Tekovské Nemce za predpokladanú cenu 16,7 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí tender PPP na výstavbu a prevádzku ďalších úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 29 kilometrov a v odhadovanej cene 40 miliárd korún by mohol byť vyhlásený o pol roka neskôr.

Podmienky tendra skrátene

Celkové tržby v prípade skupiny dodávateľov z posledných troch rokov musia byť minimálne 1,2 miliardy eur (40 miliárd korún).

Vlastné imanie záujemcov musí byť v sume minimálne 800 miliónov eur (27 miliárd korún).

Peňažné toky z prevádzkovej činnosti z posledných troch rokov musia byť najmenej 50 miliónov eur (1,7 miliardy korún).

Prvé dve podmienky nespĺňa ani jedna slovenská stavebná firma, tretiu by splnilo viacero z nich.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu