Streda, 1. apríl, 2020 | Meniny má Hugo
PREMIÉR ROBERT FICO OBVINIL BÝVALÚ VLÁDU, ŽE PRI VÝSTAVBE DIAĽNIC KRADLA

Za drahé diaľnice môže korupcia

Rakúšania postavili kilometer novej diaľnice za 220 miliónov, u nás je to minimálne o sto miliónov viac. Dôvodom je podľa premiéra Fica konanie minulej vlády, ktorá pri výstavbe diaľnic kradla.

Včera otvorili rakúsky a slovenský premiér Alfred Gusenbauer (piaty zľava) a Robert Fico (tretí sprava) novú diaľnicu medzi Bratislavou a Viedňou. Jej výstavba stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy korún).Včera otvorili rakúsky a slovenský premiér Alfred Gusenbauer (piaty zľava) a Robert Fico (tretí sprava) novú diaľnicu medzi Bratislavou a Viedňou. Jej výstavba stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy korún). (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Včera otvorili rakúsky premiér Alfred Gusenbauer a slovenský premiér Robert Fico novú diaľnicu medzi Viedňou a Bratislavou. Po troch rokoch výstavby a preinvestovaní 146 miliónov eur (približne 4,83 miliardy korún) ju môžu motoristi využívať oddnes od deviatej hodiny ráno. Diaľnica má odbremeniť starú cestu do Viedne od kamiónov a skrátiť čas prepravy o 20 minút.

VIDEO: Diaľnica z Bratislavy do Viedne otvorená


KAMERA: Tomáš Halán a Lukáš Kodoň

Vysoké ceny sú pre korupciu

Nová diaľnica stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy korún). Kilometer novej diaľnice stál nakoniec asi 220 miliónov korún. Na Slovensku je to viac. Odhady hovoria o 300 až 400 miliónoch. Varianty s tunelmi sú drahšie.

Podľa premiéra Fica môžu za vysoké ceny pri výstavbe diaľnic korupcia a dodatky k zmluvám. „Mohli by ste venovať pozornosť zmluvám, ktoré podpísala predchádzajúca vláda. Tam nájdete zmluvy, ku ktorým je 50 až 60 dodatkov a tam sa tvorila tá vata. Tam sa tvorili obrovské zdroje pre politikov aj pre tých, ktorí organizovali výstavbu diaľnic. Diaľnice boli predražené preto, lebo niekto z nich kradol. Všetci to viete, len o tom nechcete písať,“ citoval Ficove slová internetový portál aktualne.sk.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič obvinenia odmieta. „Sú to obyčajné táraniny. Ak pán premiér vie niečo o korupcii, má sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Ja to komentovať nebudem.“

Platíme aj vedľajšie investície

Za drahými slovenskými diaľnicami stoja však aj vyvolané investície. Západoeurópske diaľničné firmy nemusia financovať v rámci výstavby diaľnic vyvolané investície, ako je napríklad prekládka železničnej trate. „My to financovať musíme,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

V západnej Európe sa vyvolané investície platia z rozpočtov tých ministerstiev alebo organizácií, do ktorých pôsobnosti daná stavba patrí. Na Slovensku sú úseky, ktorých cena je porovnateľná s rakúskymi. Ide napríklad o úsek Mengusovce – Jánovce (tretia etapa), kde náklady na kilometer dosiahli 210 až 220 miliónov korún.

Rakúska diaľničná spoločnosť plánovala pôvodne preinvestovať o 38 miliónov eur viac. Vedúci projektu výstavby diaľnice A6 Thomas Pils v piatok pre televíziu Markíza povedal, že z tejto sumy až 30 miliónov eur (asi miliarda korún) šla na vyrovnanie pozemkov.

„Potrebovali sme asi 40 hektárov. Samozrejme, bolo to drahé, no zaplatili sme. Je to cena za rýchlejšiu výstavbu.“ Štvorcový meter pôdy tak vyšiel približne na 2500 korún.

Ešte sú rezervy

Výstavba 22-kilometrového úseku diaľnice A6, ktorá spája slovenskú D2 a rakúsku A4, má význam nielen z politického, ale aj ekonomického hľadiska. Podľa Gusenbauera môžu vďaka novej diaľnici obe hlavné mestá vytvoriť silný ekonomický re­gión, ktorý priláka investície a vytvorí nové pracovné miesta.

V dopravnom spojení medzi oboma hlavnými mestami však ešte stále existujú rezervy. „Očakávame zlepšenie dunajskej vodnej cesty, ako aj modernizáciu železničného spojenia,“ povedal obchodný radca rakúskeho veľvyslanectva na Slovensku Konstantin Bekos.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár, Sulík a ďalší?
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  5. Bude dobre!
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. "Škoda riskovať!"
  8. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  10. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  1. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár, Sulík a ďalší?
  3. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  4. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  6. Bude dobre!
  7. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  8. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  9. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  10. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 31 495
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 20 762
  3. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 14 528
  4. "Škoda riskovať!" 11 664
  5. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 047
  6. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 852
  7. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 10 294
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 541
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 246
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 8 942