vej izby bez klimatizácie, ale zato s výhľadom na najrušnejšiu cestu letoviska, sa množia ako huby po daždi. Čas na výber dovolenky sa kráti. Rad cestovných kancelárií ponúka výhodné zľavy ešte do konca tohto mesiaca. Aj tu však bude ešte nejaký čas platiť: nie sme takí bohatí, aby sme si mohli kupovať lacné veci.
Väčšina cestoviek, s ktorými sa oplatí rátať, už na rozdiel od predošlých sezón ponúka poistenie proti insolventnosti.
Je však ešte veľa iných kritérií, podľa ktorých sa dá cestovka otipovať. Korektný prístup je vec, ktorú klient na predávajúcom nedokáže ovplyvniť, dokáže však rad vecí predvídať či postrehnúť.
V prvom rade si treba zvoliť miesto pobytu. Zohľadniť pritom treba nielen možnosti svojej peňaženky, ale aj to, čo sme ochotní podstúpiť. V prípade výberu vzdialenej lokality sa dovolenka predražuje cenou letenky. Na druhej strane cesta autobusom napríklad do Grécka počas letných horúčav je skôr pre silné povahy. Potom je na-mieste rozmyslieť si, o aký typ dovolenky máme záujem. Takzvané dobrodružné cestovky umožňujú precestovať Karosou hoci celú Európu. Pre rodinu s malými deťmi však zostáva „bezpečnejšie“ skôr lietadlo. Letenka potom tvorí podstatnú časť celkovej ceny zájazdu. Rad cesto-viek však na druhej strane rodinám ponúka cestu lietadlom pre dieťa zdarma.
POZOR NA CENOVÉ BOMBY
Pozor si treba dať na najrozličnejšie „cenové bomby“ uvádzané v letáčikoch či na internetovských stránkach cestovných kancelárií. Pri návšteve pobočky sa potom ukáže, že ide o zájazd iba v mesiacoch máj alebo jún, s kombinovanou dopravou - tam autobusom späť letecky a s ubytovaním bez stravy. Lákavá cena sa po narátaní všetkých nutných výdavkov potom môže aj zdvojnásobiť. Jednotlivé cestovky sa líšia aj kalkuláciou výslednej ceny. Niektoré kancelárie ponúkajú ceny zájazdov, ktoré už zahŕňajú aj cenu letenky. Tu sa však často treba vyčerpávajúco vypytovať, čo výsledná cena dovolenky zahŕňa a za čo si treba priplatiť. Nie vždy do výslednej sumy vstupujú aj letiskové poplatky a poistenie proti insolventnosti. Tieto položky v závislosti od výberu letoviska tvoria nemalé, niekedy aj viac tisícové sumy. V takom prípade je vhodné využiť aktuálne zľavy, ktoré dosahujú v niektorých kancelá-riách aj desať percent z ceny zájazdu. Zľava potom môže pokryť tieto výlohy. Najčastejšou podmienkou poskytnutia zľavy je zaplatenie zálohy (obvykle 50 percent) do určitého termínu.
Dovolenku však dokážu predražiť aj niektoré „drobnosti“, ktoré by sa mohli zdať pri určitom renomé kancelárie alebo cene zájazdu samozrejme. Ide napríklad o príplatok za výhľad na more, spotreba vody a energie či kúpeľné poplatky.
Cestovky sa líšia aj spôsobom, akým klientov upozorňujú na dodatočné náklady. Nie príliš dôveryhodná sa javí byť kancelária, v ktorej katalógu možno upozornenia na dodatočné výlohy nájsť len drobným písmom pod čiarou. Príkladom je nenápadné upozornenie o príplatku za izbu s klimatizáciou ukryté pod cenníkom. Často pritom ide o destinácie, kde je takáto výbava doslova nutnosťou. Väčšina renomovaných kancelárií však celkom korektne v priamom rozhovore celú kalkuláciu zájazdu vysvetlí a upozorní, čo cena zájazdu zahŕňa a čo nie.
TOMÁŠ KURTANSKÝ