Technologické zmeny vytvárajú neobvyklý tlak na slabé miesta finančných služieb, resp. slabé miesta hodnotového reťazca finančných inštitúcií, kde majú noví konkurenti najlepšiu možnosť preniknúť. Podľa poradenskej spoločnosti Accenture tento tlak bude príliš silný pre mnohé existujúce podnikové modely, čo donúti odvetvie finančných služieb rozdeliť sa a pretransformovať do nových štruktúr.
NOVÉ PODNIKOVÉ MODELY
Jednoduchší prístup k informáciám a stále tvrdšie konkurenčné prostredie presúva silu z finančných sprostredkovateľov na zákazníkov. Výsledkom je klesa-júci záujem zákazníkov o tradičných finančných sprostredkovateľov, ktorí presadzujú štandardné produkty a hľadanie flexibilných riešení viac prispôsobených individuálnym potrebám zákazníka.
V snahe reagovať na posun v zákazníckych preferenciách finančné spoločnosti zavádzajú nové modely podnikateľskej činnosti. Spoločnosť Accenture identifikovala niekoľko takýchto modelov. Tieto nové modely zahŕňajú
- aukcie, v ktorých kupujúci súťažia v ponúkanej cene za produkty (napr. eBay.com) alebo, naopak, predávajúci sa lepšou ponukou ako konkurenti snažia získať zákazníka.
- vyhľadávače výhodného ná-kupu prehľadávajú sieť za účelom nájdenia najnižšej ceny akéhokoľvek špecifikovaného produktu (napr. www.lending-tree.com, ktorý vyhľadáva najlepšie úrokové sadzby ponúkané na vklady alebo úvery).
- kombinátori produktov integrujú financovanie s nakupovaným produktom alebo službou (napr. predaj automobilov, kde sa kombinuje predaj auta s financovaním jeho nákupu)
- špecificky orientované hodnotové siete dávajú dokopy riešenia mnohých podnikov s cieľom riešiť celú škálu spolu súvi-siacich potrieb.
ROZVOJ OSOBNÝCH FINANČNÝCH ASISTENTOV
Dopad nových podnikových modelov bude znásobený vplyvom Osobných finančných asis-tentov (OFA) - inteligentných softvérových „robotov“ na báze internetu, ktoré budú poskytovať virtuálne finančné poradenstvo pre každého záujemcu o tento produkt. Dostupné budú telefonicky, cez počítač alebo dokonca aj televízor. Títo elektronickí asistenti budú zákazníkovým agentom a finančným manažérom, ktorý neustále vyhľadáva finančné produkty a služby najlepšie zodpovedajúce kritériám definovaným zákazníkom a finančné prostriedky okamžite a automaticky presúva podľa toho, kde vznikajú lepšie príležitosti. Zároveň budú tak jeho poisťovacím agentom, ktorý vyhľadáva najlepšie poisťovacie sadzby a sleduje poistné krytie, a „strážcom“, ktorý obmedzuje prístup k informáciám o zákazníkovi, rovnako ako to kedysi robili bankári pre svojich klientov.
DÔSLEDKY
Za účelom udržania kon-kurencieschopnosti banky a iní poskytovatelia tradičných finančných služieb budú musieť realizovať niekoľko zmien. V prvom rade myslieť v pojmoch orientovaných na zákazníka, nie na produkty, a to vytvorením inovatívnej, jednoducho použi-teľnej ponuky, ktorá sa orientuje na ciele zákazníkov v súlade s ich životným štýlom - a tiež prispô-sobením štruktúry organizácie potrebám zákazníkov.
Budú musieť nadviazať partnerstvo s poskytovateľmi najlepších produktov, čo umožní vytvoriť riešenia šité na mieru zákazníka v reálnom čase, kombinujúc požadované finančné služby a vhodnú ponuku produktov a vytvoriť dokonalé spôsobilosti na hodnotenie rizika jednotlivých zákazníkov v reálnom čase.
Poskytovatelia finančných služieb budú musieť byť dostupní kedykoľvek a akýmkoľvek spô-sobom podľa priania zákazníka, nadväzujúc efektívny kontakt so zákazníkmi prostredníctvom všetkých dostupných kanálov.
Na zabezpečenie úspechu je potrebné vytvoriť si spôsobilosti, ktorými tradiční poskytovatelia finančných služieb v súčasnosti nedisponujú, tvrdí Accenture. Tradičné podniky finančných služieb musia preto rýchlo zhodnotiť potenciálne role, ktoré môžu zohrávať v stále sa meniacom prostredí, spôsobilosti, ktoré bude každá nová rola vyžadovať, a ako čo najlepšie získať túto spôsobilosť. Ak to neurobia, ich slabé miesta sa rozšíria a vytvoria takú širokú a hlbokú priepasť, ktorá povedie k tomu, že dostať sa na víťaznú stranu bude priam nemožné.