že nemajú dostatok peňazí na tradičný nákup. „Na druhej strane v re-giónoch s vysokou mierou nezamestnanosti sa nákup na splátky veľmi neuplatňuje, keďže hlavnou podmienkou pri uzatváraní zmlúv je to, aby bol kupujúci zamestnaný,“ zhodujú sa.
Splátkoví predajcovia sa delia na dve skupiny: niektorí poskytujú spotrebiteľovi tovar, ktorý sa stáva jeho majetkom až po zaplatení poslednej splátky (lízing), iní poskytujú ľuďom spotrebiteľské úvery a zakúpený tovar sa stáva ich majetkom ihneď. Úročenie lízingu a spot-rebiteľských úverov závisí od akontácie a termínov splátok.
Splátkoví predajcovia žiadajú od ľudí potvrdenie o zamestnaní a príjme. Na základe toho rozhodnú o bonite klienta, ktorá ovplyvní, či zákazník nakoniec dostane úver, resp. lízing.
Najväčší slovenskí splátkoví predajcovia sú spoločnosti Home Credit Slovakia, GE Capital Multiservis, Tatra Credit, Quatro, a Drukos Komfort. Prví dvaja poskytujú spotrebiteľské úvery. Na splátky sa dnes už dá kúpiť takmer všetko. Výnimkou nie je ani dovolenka. Najpredávanejším tovarom však naďalej zostáva biela technika.
Ďalšia možnosť nakupovania na splátky sa vlani otvorila zavádzaním kreditných kariet komerčnými bankami. Kreditné karty poskytujú možnosť čerpania peňazí z kontokorentného účtu v rámci úverového rámca. Ten banka určí pre každého klienta zvlášť na základe jeho príjmu.
Ako prvá začala takýmto spôsobom klientom požičiavať Tatra banka. Pri čerpaní úveru prostredníctvom kreditnej karty neplatí klient prvý mesiac žiadny úrok. Ak potom svoj dlh banke nesplatí, započítavajú sa mu do neho aj úroky. Tatra banka úročí úver 23 % p.a. každý mesiac. V prípade, že klient nezaplatí mesačne aspoň desatinu svojho dlhu, úrok sa vyšplhá až na 28 % p.a.
Pri nakupovaní „na splátky“ prostredníctvom kreditnej karty spočíva výhoda v nulovej akontácii, ľubovoľnej lehote splácania a v jednoduchosti - zákazník nemusí pri každom nákupe doniesť potvrdenie o príjme. Naopak, nevýhoda je vo vyšších úrokoch v prípade, keď si zákazník zvolí dlhšiu lehotu splácania.
Komfortom splátkového na-kupovania ž bankám konkurujú aj bežní splátkoví predajcovia. Tí svojim bonitným klientom ponúkajú zákaznícke karty, ktoré ich oprávňujú nakupovať tovar prostredníctvom ich siete bez opätovného predkladania potvrdenia o príjme.
TOMÁŠ HRIVNÁK